• 0

Aandelen als betaling van Management fee

Hallo,

 

Ik ben voornemens om te investeren in een bestaande onderneming en daar via mijn werk bv ook werkzaam in te zijn.

 

Nu zit ik me te bedenken of volgende scenario fiscaal mogelijk en interessant is.

 

Door mijn werkzaamheden vanuit mijn werk bv ga ik een management fee in rekening brengen. Nu reist de vraag is het mogelijk om in plaats van een management fee op te strijken dit te doen in ruil voor aandelen.

 

Kortom in plaats van voor de aandelen te betalen deze te verkrijgen in ruil voor een aantal maanden maal mijn maandelijkse management fee.

 

 

Benieuwd of iemand mij kan adviseren of dit haalbaar/toegestaan is.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja hoor, dat kan.

Let wel dat veel B.V.'s een blokkeringregeling hebben in de statuten, waardoor de uitgifte van aandelen aan een niet-aandeelhouder kan worden gedwarsboomd door een zittende aandeelhouder.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel procent van de aandelen ben je van plan om op deze manier te verdienen en in welke periode? Als/zolang dat minder dan 5% is, dan moet je er wel rekening mee houden dat de deelnemingsvrijstelling niet van toepassing is. En, hoe ga je voorkomen dat anderen hetzelfde gaan doen, zodat jouw belang uiteindelijk verwatert tot minder dan 5%?

 

Overigens: je ruilt de managementfee niet in voor aandelen, maar je managementfee wordt betaald in aandelen. Dus je moet gewoon omzetbelasting in rekening brengen en afdragen (ook als je feitelijk geen cash maar alleen maar aandelen krijgt) en de winst is gewoon belast met vpb. Ik zou er dus wel rekening mee houden dat dit toch voor een cash-out zorgt.

 

(Dit komt uiteraard bovenop alle standaardtips zoals een due diligence onderzoek, het glashelder vastleggen van de afspraken tot en met de exit aan toe, nagaan van de eventuele werknemersverzekeringsplicht etc.)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.