• 0

EZ: BTW bij verzending via tussenpersoon (naar non-EU) + geld uit non-EU terug

Beste mede-ondernemers,

 

Eind 2012 ben ik een eenmanszaak gestart. Ik koop diverse producten in Nederland in en verkoop deze direct (via buitenlandse webshops) aan consumenten in China, Japan en Zuid-Korea.

 

De onderneming kende een fantastische start. We verzenden onze pakketten (5-10kg) via een transportbedrijf. Zij halen bij meerdere bedrijven pakketten op en rijden vervolgens naar Belgie om het aldaar te verzenden via Belgie Post.

Voor mensen die afvragen waarom ik voor deze route gekozen heb, deze constructie kent vier voordelen:

 

- Zij halen de pakketten aan de deur af, ik hoef zelf niets te slepen naar het postkantoor.

- Doordat ze veel pakketten in één keer aanbieden ontvangen ze een grote korting bij BPOST.

- BPOST is sowieso al goedkoper dan PostNL. Dit bedrag is aanzienlijk.

- Ik betaal voor het gewicht van een pakket, voor een pakket van 7 kilo hoef ik dus niet - zoals bij PostNL - voor 10 kilo te betalen.

 

Nu ben ik als onervaren ondernemer alvast aan het vooruit kijken naar mijn BTW-aangifte.

Over mijn producten in NL betaal ik gewoon BTW, aangezien ik naar non-EU landen exporteer hanteer ik een BTW-tarief van 0%. Alle in Nederland betaalde BTW voer ik in als voorbelasting (dit ontvang ik dus terug).

 

Nu mijn eerste vraag aan jullie:

Over de verzendkosten vanuit Belgie naar bovengenoemde non-EU landen betaal ik ook BTW aan de tussenpersoon. Klopt het dat ik dit gehele BTW-bedrag op kan voeren als voorbelasting (en dus geheel terug kan ontvangen)?

 

Mijn tweede vraag heeft te maken met geld uit China terug naar Nederland halen:

Aangezien ik veel producten verkoop aan Chinese consumenten heb ik veel geld in China. Ik koop de producten in Euro's in en verkoop deze via taobao waarvoor ik Chinese Yuan ontvang. Momenteel verzend ik het geld van China terug naar Nederland via vrienden aldaar. Ik stuur het geld naar hun bankrekening waarna zij naar de bank gaan om het geld onder de noemer 'living fee' terug naar Nederland te sturen.

 

Ik heb twee problemen met deze methode. Mijn voornaamste probleem zijn de (in mijn ogen) veel te hoge transactiekosten. Eerst 200RMB in China en vervolgens betaal ik in Nederland ook nog 7,50 euro. Dat is dus 30 euro kosten om geld om te zetten van RMB naar Euro, naast de ongunstige wisselkoersen waarbij de bank ook nog geld opstrijkt. Het tweede probleem is dat mijn vrienden iedere keer naar de bank moeten.

 

Mijn vraag is: Kan het goedkoper en gemakkelijker?

Is het mogelijk om via internetbankieren in China direct geld over te maken naar Nederland en daarmee (deels) de 200RMB kosten te ontlopen? Of zijn er andere routes mogelijk, zo weet ik een dubieuze route via HSBC in Hong Kong of via PayPal. Heeft hier iemand misschien ervaring mee?

 

Bij voorbaat alvast hartelijk dank voor de moeite en tijd! Ik hoop bij te kunnen dragen aan Higherlevel maar weet nog niet op welk gebied aangezien ik zelf pas net gestart ben met mijn eenmanszaak.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Transport en verzending naar niet EU landen is vrijgesteld van BTW snap daarom eigenlijk niet waarom je überhaupt BTW belast krijgt?

 

We verzonden tot nu toe met een goed bedrijf welk geen BTW in rekening bracht (hoogstwaarschijnlijk vanwege de door u genoemde reden) echter na aanhoudelijk aandringen blijven zij nogal moeilijk doen over de factuur. Het ene moment hebben ze een achterstand met administratie waardoor de factuur volgende week op mijn deurmat ligt, een week later is bij wijze van de inkt op en de dag erna is de printer overleden. Ik kan er weinig anders van maken dat er van hun kant iets niet helemaal klopt. Ik heb dan ook besloten om - ondanks dat ik zeer tevreden was over hun diensten - gebruik te gaan maken van een andere transporteur. Deze transporteur zegt wel BTW over de verzendkosten in rekening te brengen (wat mij in principe alleen in de cashflow raakt aangezien ik de BTW als voorbelasting terug zou kunnen krijgen), echter hun inkomsten komen voort uit een verschil in korting dat zij ontvangen van BPOST en aan mij doorberekenen.

 

Een pakket van 5 kilo kost mij bijvoorbeeld 26 euro, terwijl het hun wellicht maar 23 euro kost. Die 3 euro is dan hun winst.

 

Ik ga denk ik maar eens vragen of ze een voorbeeldfactuur kunnen opsturen zodat het duidelijker is waarover die BTW dan betaalt moet worden. Wellicht gaat het enkel om BTW over hun diensten (dus 21% over 3 euro). Deze BTW kan dan toch ook als voorbelasting aftrekken?

Sorry, soms lijkt het me allemaal heel duidelijk en eenvoudig maar dan gaan dingen door elkaar lopen en raak ik volledig het overzicht kwijt. Helemaal met betrekking tot belastingen. Ik ga voor de IB een boekhouder regelen maar voor nu wil ik de BTW in ieder geval zelf afhandelen omdat daar minder haken en ogen aan vastzitten (lees: geen kortingen). We maken gemiddeld een netto winst van 20 euro per pakket dus een euro hier of daar meer of minder maakt niet zoveel uit, echter ik wil toch alles goed in mijn administratie hebben en waar mogelijk de winstmarge vergroten.

 

Link naar reactie
  • 0

De BTW kan je als voorbelasting terug vragen. maar nogmaals als het hier gaat om transporten naar buiten de EU dan zijn ook hun diensten tegen 0%.

 

 

Bedankt voor de reactie.

 

Ik begrijp dat voor het transport naar buiten de EU is vrijgesteld (de diensten van BPOST feitelijk). Echter, de bedrijfsactiviteiten van het transportbedrijf bestaan uit 'het ophalen en transporteren van pakketten van Nederland naar Belgie en het verzenden (tegen 0%-tarief) van deze pakketten via BPOST naar non-EU landen'.

 

Dan moeten zij toch nog wel 21% BTW rekenen voor hun eigen diensten binnen Europa? Zij zijn immers niet de partij die de producten naar buiten de EU transporteren. Dus voor hun toegevoegde waarde als 'taxi' naar Belgie moeten zij - dunkt mij - toch wel minimaal een belaste service fee (toegevoegde waarde) o.i.d. in rekening brengen?

 

Maargoed, voor mij is het belangrijkste dat ik - welke BTW dan ook - in ieder geval terug kan krijgen.

 

 

Misschien heeft iemand nog aanvullingen, een bevestiging of tips met betrekking tot mijn tweede vraag? Bij voorbaat dank

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.