HITC

Senior
  • Aantal berichten

    93
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

HITC's trofeeën

  1. Toelichting op mijn vorige bericht waarin ik aangaf veel kwijt te zijn aan administratiekosten', de feitelijke kosten lagen rond de 700-800 euro per maand maar omdat we zelf een deel van de administratie overgenomen hebben waren de kosten nog maar 300 euro per maand. Nu door de administratie anders in te richten is dat bedrag gereduceerd naar 160 euro per maand. Vandaar dat ik koos voor de woorden "relatief veel". Van 700 euro naar 160 euro is natuurlijk bijzonder veel geld, maar omdat we deels taken overgenomen hebben ben ik uit gegaan van 300 euro als basisbedrag en dan 140 euro daadwerkelijke besparing door het anders in richten van de administratie. Alsnog een bijzonder leuk bedrag!
  2. Het is natuurlijk enorm afhankelijk van de branche waarin je actief bent. Wij hebben eigenlijk de eerste twee maanden van onze onderneming iedereen blind aangenomen puur voor de financiele beloning. Na de eerste twee maanden hebben we ervoor gekozen om bepaalde klanten te weren of door te verwijzen naar een concurrent omdat wij te weinig vertrouwen hadden in het kennisniveau van de klant. Onze concurrent verkoopt aan iedereen zolang het maar geld opbrengt. Wij hebben ervoor gekozen om zonder de nodige basiskennis bij de klant geen zaken te doen. Hiermee voorkomen we enorm veel after-service problemen (wat vaak de nodige negatieve energie met zich mee brengt). Onze agenda puilt niet uit maar we verdienen meer dan genoeg met de opdrachten die we nu binnen halen. We filteren nogsteeds onze klanten. Het voordeel van het weigeren van de 'mindere' klanten is dat ons huidige klantenbestand zéér loyaal is en feitelijk ambassadeurs van ons bedrijf geworden zijn. We ontvangen buitengewoon vaak referrals van onze vaste klanten waarbij wij echt kunnen constateren dat 'soort zoekt soort' waar is. Tot nu toe zijn alle referrals eveneens geweldige klanten gebleken. Al met al kan het dus zeker wel! Wij zijn nu geen start-up meer want alles staat solide (10 maanden bezig) maar wij blijven doorgaan met het selecteren van onze klanten. Uiteraard begrijp ik wel dat dit een luxe positie is en dat er veel branches zullen zijn waar dit niet kan. Wel besteden wij trouwens (niet gerelateeerd aan dit artikel) extreem veel tijd aan het kijken naar onze uitgavepatroon. Ieder aspect van onze uitgaven leggen we onder de loep en proberen we te verbeteren. Door op zoek te gaan naar de goedkoopste oplossingen besparen wij aanzienlijke bedragen en tijd. Één keer veel tijd kwijt maar voor de rest van het bestaan van de onderneming de vruchten plukken! Een paar kleine onbenullige voorbeelden zijn: - Verpakkingstape; de goedkoopst mogelijke tape welk voldoet aan ons gebruik gevonden, besparing 19 cent per rol (op jaarbasis 250 euro besparing) - Verpakkingsmateriaal; door over te stappen op 'slimmer' verpakkingsmateriaal besparen wij nu bijna 30% inpaktijd en zijn de kosten gelijk gebleven of zelfs iets afgenomen. - Administratieinrichting; we hebben een gigantisch volume boekingen waardoor we relatief veel kwijt waren aan onze administratie. Door deze anders in te richten zijn onze kosten van 300 euro per maand afgenomen naar 160 euro per maand (besparig op jaarbasis 1680). Zo kan ik heel lang doorgaan en ondanks dat het om kleine bedragen gaat stapelen deze besparingen zich enorm op aan het einde van het jaar. Toch leuk als ik straks met deze besparingen de winstbelasting kan betalen ;)
  3. Om ook nog iets toe te voegen aan HL: Hierbij een standaard bezwaarbrief voor ondernemingen die nauwelijks omzet maken of vrij inactief zijn. Mijn bezwaar middels deze brief is goedgekeurd door HBD. Hoop dat er mensen zijn die er wat aan hebben. HBD.docx
  4. Het is natuurlijk geweldig nieuws dat ze ophouden te bestaan, echter ik heb inhoudelijk nog niemand horen reageren over de aangedragen materie. Voor 2013 rekenen ze gewoon nog contributie dus daar gaan we onderuit zien te komen. Één kans om er onderuit te komen! ;D
  5. Beste Chanelle, Persoonlijk denk ik dat de taalbarrière een groot obstakel zal blijken wanneer jij iets heel specifieks wilt laten produceren. Bedenk wel heel goed dat je misschien vaker naar China zal moeten gaan om je productie op gang te helpen en te houden. Dan zijn dat toch behoorlijke kosten voor het aantal sierraden dat jij wilt laten maken. Zo moesten wij een paar maanden terug speciaal naar China (al vinden wij dat helemaal niet erg ;D onze portemonnaie wel :() heen en weer om 'even' een paar bankzaken te regelen voor ons bedrijf. Dat zijn toch behoorlijke kosten. Wellicht krijg jij hier ook mee te maken als er ineens niets van de order klopt, de leverancier ineens niet kan leveren of als de kwaliteit anders is dan afgesproken. Waarom niet beginnen met hier en daar wat sierraden van taobao te kopen en hier proberen te verkopen? Er zijn al zo enorm veel webshops met eigen sierraden, waarom ga jij het wel helemaal maken? Ik wil niet heel negatief zijn maar denk heel goed na over het geld dat je mogelijk in een groot zwart gat kiept :)
  6. Misschien wat aan de late kant maar wellicht kan ik hier of daar wel helpen door je offerte eens na te lopen. Vormgeving is in mijn beleving alles. Nouja, op service na dan.
  7. Ik zie het als een sport. Je moet trainen (afzien) om tot resultaat te komen. Eenmaal met de winst op zak ben ik tevreden en was het alle moeite dubbel en dwars waard :P ik zal eerlijk bekennen dat ik vorig jaar even een vreugdesprong heb gemaakt toen mijn bezwaar gegrond was verklaard. Dat de kostenpost heffingen verwaarloosbaar is ben ik het mee eens echter alle kosten zijn kosten en dit zijn onnodige kosten met een bittere nasmaak omdat ze niets toevoegen aan de kwaliteit van mijn product noch service. Ik koop liever zelf iets voor die 125 euro, of desnoods geef ik het aan mijn klanten in de vorm van een klein geschenk bij een bestellin dan dat zo'n kakkerlak er mee uit eten gaat :)
  8. volgens mij heet zo iets een obsessie. ;D En zolang de regering er geen besluit over neemt zullen we het er mee doen. Gezien de bezuinigingsdrift van Mark Rutte denk ik dat we er in 2014 nog niet van af zijn. :P Grappig dat je dat zo zegt. Ik ontken altijd maar mijn vrouw noemt mijn gedrag met enige regelmaat compulsief. Ik noem het zelf streven naar perfectie en eerlijkheid. In dit geval vind ik het niet eerlijk dat ik hard werk (vind ik niet erg) voor mijn geld en dat mensen die bij het HBD denken een 'echte' baan te hebben zitten te profiteren van mijn geld. Walgelijk. Ik heb dan ook een aversie tegen een groot deel van de ambtenarij. Daar kan zo enorm veel gesneden worden, het is gewoon asociaal dat dit nog niet aan de orde is. ;D ik heb juist goede hoop dat Mark Rutte het HBD helemaal met de grond gelijk maakt om zo onze koopkracht te kunnen vergroten zodat wij ineens wel die Ferrari of Maserati kunnen kopen.
  9. Ik ga sowieso door met geld verdienen wees daar maar niet bang voor. Het gedeelte "rekening aftikken" ben ik alleen principieel op tegen :P Een sociaal vangnet zoals de gezondheidszorg vind ik een prima initiatief. Iemand is ziek. Dat is voor die persoon heel vervelend. Daarom betaal ik graag mee voor zijn of haar beterschap indien zij het zelfde doen wanneer ik ziek ben. Het is een ander verhaal als een zelfgevormde groep mensen aankomt met een prehistorische wet en de eis stelt dat ik ook 125 euro bijdraag aan het betalen van hun (zonder al te veel moeite daarvoor hoeven te doen) salaris terwijl zij daar niets zichtbaars voor terug doen... >;( Ik weiger pertinent aan dit soort instellingen te betalen. Ik zal en moet een methode zien te vinden om ook dit jaar onder hun contributie uit te komen. Dan is het misschien niet tijdens werktijd maar tijdens mijn vrije tijd, zie het als een hobby ;) Outsmart the thief. Ik ben bijvoorbeeld geheel voor een eenmalige bijdrage voor de KvK voor het registreren van je bedrijf. Sterker nog, ik zou best bereid geweest zijn om voor 250 euro of meer eenmalig bij te dragen. Waar het meer om gaat is dat het in stand houden van dergelijk organisaties niet een taak vind van het bedrijfsleven. De overheid wil dat bedrijven zich registreren, dan moeten zij een bijdrage vragen voor inschrijving, informatie, cursussen et cetera en zo proberen de kosten te dekken. Ontbreekt er wat dan moet de overheid bijspringen. Uiteraard wil de overheid niet bijspringen dus moet men de KvK laten slinken tot een beheersbare instelling. Ik moest voor mijn vrouw haar visum ook naar Zwolle toe vanuit Den Haag, waarom zou dat bij een bedrijfsregistratie ook niet kunnen? Het is ongemakkelijk en ik had het liever ook niet gedaan maar als je echt ergens voor gaat dan moet dat toch kunnen?
  10. Het is weer zover! Het moment waar iedere ondernemer op wacht en waarvan ik wist dat ook ik er weer aan moest geloven. De jaarlijkse factuur van het HBD ;D Nu maak ik er een jaarlijks terugkerende sport van om bezwaar te maken. De voorgaande twee jaar heb ik dit evenement met een gouden medaille afgesloten. Victory! Nu ben ik per 01 januari 2013 begonnen met een webshop via het populaire handelsplatform taobao. De V.O.F. staat in Nederland geregistreerd. Helaas kon dit niet anders omdat mijn vrouw anders geen visum (verblijf bij partner) kon krijgen. De webshop is in China via taobao aangemaakt. Onze klanten zijn Chinese particulieren. De inkoop van goederen, het verpakken en het verzenden geschiet hier in Nederland (woonadres). Waar ik momenteel op aan het azen ben: "Op 29 september 2010 oordeelde de Afdeling bestuursrechtspraak [1] dat alleen het hebben van opslagruimte van waaruit goederen – na een gedane internetbestelling – naar klanten thuis worden gebracht, niet als detailhandel kan worden gezien. In een recente uitspraak van 26 september 2012 van de Afdeling bestuursrechtspraak is nogmaals aangegeven dat het moet gaan om de ruimtelijke uitstraling. In deze zaak ging het over de verkoop van spelcomputers via internet. De hoofdactiviteit op het perceel was weliswaar het administreren van in- en verkopen en het ontvangen en verzenden van goederen, maar ook konden consumenten de spelcomputers in het bedrijfspand bekijken om deze vervolgens te kopen. De (afhaal)winkel was op vrijdag en zaterdag voor publiek geopend. Er was een toonkamer ingericht (350 m2) waar de collectie ter verkoop uitgestald stond. Deze combinatie van bedrijfsactiviteiten maakt de webshop evident een detailhandel en zo oordeelde de Afdeling bestuursrechtspraak dan ook [2]." [1] ABRvS, 29 september 2010, 200909471/1/H1 [2] ABRvS, 26 september 2012, 201200490/1/A1 Nu begrijp ik dat onze situatie wellicht iets anders is maar wij bieden geen mogelijkheid om bij ons aan huis of online in Nederland te betalen (betaling komt binnen via taobao en gaat naar onze Bank of China rekening). Wij zijn nooit voor het publiek geopend en wij stallen niets uit. Daarnaast geschieden onze bestellingen en betalingen in China. Bij de KvK staan wij geregistreerd als 'webwinkel in drogisterijartikelen'. Maakt het bovenstaande in combinatie met het gegeven dat wij een webshop in het buitenland hebben - dus niets feitelijk in Nederland verkopen - een goede zaak om bezwaar in te dienen op basis van deze gronden? Wellicht hebben jullie nog goede ideeen voor een basis waarop ik in mijn situatie bezwaar zou kunnen maken? Voorgaande jaren heb ik succesvol bezwaar gemaakt echter dit waren twee geheel andere ondernemingen (eerste was een inactieve inschrijving bij KvK, de ander was onderterecht aangemerkt als onderneming in detailhandel). Wie helpt mij mee in de strijd tegen deze oplichtende zakkenvullers! ;D
  11. Ok, geweldig. Dan weet ik genoeg. Ik heb zo'n hekel aan administratie maar mijn administratiekantoor durf ik ook niet meer te bellen voor dit soort onnozele vragen aangezien ik ze overlaad met administratieve taken :P ze zijn goed en best goedkoop dus dat wil ik graag zo houden door ze niet te veel lastig te vallen.
  12. Bedankt voor de informatie. Alleen nog wel één vraag naar aanleiding van het volgende: "Er zit wel een dikke adder onder het gras. De Belastingdienst accepteert deze aftrek van btw alleen als je kunt aantonen dat de tankbeurt zakelijk is betaald. Heb je het tanken met je privé-bankpas afgerekend, dan wil de fiscus niets van de btw-aftrek weten. Je kunt immers geen zakelijke factuur tonen; op het tankbonnetje staat geen naam van je bedrijf vermeld. De aftrek wordt wel geaccepteerd als je de benzine hebt afgerekend via je zakelijke bankrekening of met een tankpas die op naam van je bedrijf staat." Wanneer een tankbeurt onder de 100 Euro kost geldt toch ook gewoon de 'vereenvoudigde factuur' regel? Dan voldoet een bonnetje van het tankstation toch ook gewoon? Ik neem aan dat ze daar ook wel ongeveer kunnen uitrekenen hoeveel benzine je verbruikt bij de opgegeven zakelijke kilometers ??? Of zou je dan automatisch uit mogen gaan van het 75% besluit?
  13. Om mezelf nog even aan te vullen. Wat ook mateloos irritant is van FedEx is dat je over ieder pakket douanekosten moet betalen. Via S.A.L. en zeevracht gebeurd dat nauwelijks ;D
  14. Ik ben hier ook een leek in maar.... Mag de BTW op benzine dan ook (naar verhouding privé-zakelijk) terugevraagd worden? Ik dacht dat dat niet mocht bij een privé auto met geel kenteken? Ik dacht dat dat alleen mocht bij een 100% zakelijke auto. Dan moet neem ik aan wel gewoon de bon in de administratie meegenomen worden. Dat het voor onderhoud wel mag weet ik maar voor benzine? Dat zou leuk zijn.
  15. Misschien een tussenoplossing: Aangezien je daar zelf een opslagplaats hebt denk ik dat je ook wel wat mensen in China kent. Mocht je nou vrienden of familie daar hebben wonen dan kan je er ook voor kiezen om via BPOST (kost rond de 80 euro voor 20kg) meer pakketten te versturen maar dan naar meer dan één adres. Dan kan vanuit China alles alsnog naar jouw pakhuis verzonden worden. Niet ideaal maar het kan je wel net wat lucht geven om ondertussen naar een permanente oplossing te zoeken.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.