• 0

BTW prijsspel

Om reclame te maken voor mijn webwinkel ga ik de komende maanden op braderieën staan. Voorbijgangers kunnen dan voor een klein bedrag (2 euro) meedoen aan een spel waarbij ze een prijs (speelgoed) kunnen winnen. Hoe moet ik dit belasting technisch aanpakken? Moet ik BTW heffen over het bedrag dat mensen moeten betalen om deel te nemen en zo ja, welk tarief (21%?). En hoe zit dit met de prijs, moet daar ook iets van belasting over geheven worden?

 

Alvast bedankt voor alle hulp.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even los van de BTW vraag: Waarom moeten mensen betalen voor jou spel?

Zoals je uit mijn onderschrift kan zien heb ik enige ervaring met het maken van spellen, ook voor bedrijven die nieuwe producten willen aanbieden of reclame willen maken.

 

Gouden regel daarvoor is dat, als je meer bekendheid/bezoekers wil je de drempels zo laag mogelijk moet maken. 2 euro voor een kans op een prijs (dus niet eens een garantie) is een hoge drempel...!

Mijn advies: vraag geen geld maar laat ze schieten en over een maand kunnen ze op de website kijken wie er gewonnen heeft. Je krijgt dan meer deelnemers en uiteindelijk bezoekers...

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 1

Los van de btw-kwestie, denk ik dat Maarten een goed punt heeft. Iets om over na te denken.

 

Mocht je je plan uitvoeren zoals voorgesteld (2,- voor een het afschieten van een speelgoed-kruisboog met speelgoed bij raak schieten) geldt volgens mij het volgende:

- jij bent webwinkelier en dus btw-ondernemer, en je onderneemt deze activiteit in het kader van je onderneming

- in essentie lever je een dienst, namelijk de mogelijkheid tot het afschieten van de kruisboog

- die dienst lever je voor een afgesproken prijs, namelijk 2,-

- die dienst valt volgens mij niet onder een vrijstelling

- de dienst valt ook niet onder het lage tarief voor 'gelegenheid geven tot sportbeoefening' (wat ik je vanuit hilarisch oogpunt graag had gegund hoor, maar er moet sprake zijn van een 'sportaccomodatie' en daar valt de braderie niet onder. (LJN AZ3758).

Dus volgens mij geldt het algemene tarief ofwel 21%

 

De inkoop-btw op je prjizen mag je aftrekken, over het "gratis" weggeven van de prijs als iemand in de roos schiet hoef je volgens mij geen btw te betalen (art 1-1-b en 4-1 van het BUA) op voorwaarde dat mensen niet voor meer dan 227 euro per persoon aan prjizen bij je wegslepen.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Beste Maarten, bedankt voor het meedenken. Ik had bedacht dat ik ze met het spel kon verleiden om naar mijn kraam te komen en zo kennis te maken met het speelgoed die ik in mijn webwinkel verkoopt. Ik wou er een soort attractie van maken. Voor de ‘verliezers’ had ik bedacht dat ik ze een flyer zou meegeven met een kortingscode voor een aankoop in mijn webwinkel. Maar wellicht is jouw idee beter …

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.