• 0

Holding, Werkmaatschappij met buitenlandse aandeelhouder

Situatie is dat ik en een aantal collega's een stamrecht BV hebben.

 

Zeer binnenkort zal ik een WerkBV oprichten, wat nogal wat complex ligt, ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen.

 

Ik (directeur) en een collega zullen een aanmerkelijk belang krijgen in de WerkBV

Twee collega's willen een belang van <5%.

Verder is er een buitenlandse partij (buiten EU) partij die wil investeren, en ook substantiele opdrachten in brengt.

En een Nederlandse partij die wil investeren.

 

De Stamrecht BV kan voor mij prima als Holding dienen die aandelen krijgt in de WerkBV, ik wil een DGA salaris bij de WerkBV aangezien ik daar 100% werk doe, kan dit? Dit is dan gemakkelijk ivm WBSO zonder dit weer via te holding te regelen. Zijn er dan nog nadelen met betrekking tot aansprakelijkheid?

 

Het eerste jaar zal ik een lager salaris verdienen (natuurlijk wel conform DGA) maar wil daar aandelen voor terug. Hoe zit dat belastingtechnisch?

 

Wat is de beste manier voor de buitenlandse partij om te investeren? Is het handig voor hun om een NL Holding op te richten en van daaruit te investeren? Of kan dat direct vanuit een niet EU land bijvoorbeeld.

 

De Nederlandse investeerder en buitenlandse investeerder regelen het startkapitaal (niet extreem veel geld), de buitenlandse investeerder behoorlijke eerste opdrachten, en de nederlandse investeerder een stuk gemak in de vorm van kantoor/extra mensen/infrastructuur.

 

De Collega's die investeren zijn echt de kennis van het bedrijf. Wat is zou een redelijke uiteindelijke verhouding zijn voor de aandeelhouders? Bestuurlijk, ivm meerderheid, maar ook financieel.

investeerders/kleine aandeelhouders/grote aandeelhouders

Is het mogelijk om de investeerders tegen een andere aandelenkoers dan de collega's te laten instappen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Dag Harm

 

Eerlijke mening? Waarom vraag je dit op een forum? Ik zou hier als adviseur een field trip van een week aan hebben om alles in kaart te brengen en alle risico's, fiscale en juridische gevolgen, wenselijke opties en de uiteindelijke structuur op te zetten.

 

In elk geval kan ik zeggen dat zonder cijfers, heldere structuur of ondernemingsplan echt niets zinnigs te zeggen valt over je vragen.

 

Succes!

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 82 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.