• 0

Opwaarderen bedrijfspand

Op de fiscale balans van mijn aannemersbedrijfje is een groot gat tussen de boekwaarde van mijn bedrijfspand en de verkoopwaarde. Door de malaise in de bouw heb ik tijd gehad om dit bedrijfsgedeelte met vooral eigen arbeid te verbeteren, en nu wil ik dit (misschien onterecht gedacht), verwerken in een opwaardering van de boekwaarde, tevens met het oog op een toekomstige bedrijfsbeëindiging.

Laat ik de verbetering op € 20.000 stellen.

Is het juist dat ik dit bedrag als extra inkomsten op de W&V-rekenning moet opnemen en er wel de Investeringsaftrek van mag nemen? En moet hierover ook BTW afgedragen worden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik heb hier niet zo vreselijk veel ervaring mee, maar allereerst wil ik zeggen dat de kwestie voor de omzetbelasting en voor de inkomstenbelasting apart beschouwd moet worden.

Voor de inkomstenbelasting is de vraag (enigszins geparafraseerd) "mag ik een investering noteren terwijl die investering enkel bestaat uit mijn eigen tijd?". Mijn eerste gedachte is NEE.

In art. 3.43 van de Wet Inkomstenbelasting staat de definitie van investeren:

Onder investeren wordt verstaan het aangaan van verplichtingen ter zake van de aanschaffing of de verbetering van een bedrijfsmiddel, alsmede het maken van voortbrengingskosten ter zake van een bedrijfsmiddel, voorzover die verplichtingen en kosten op de belastingplichtige drukken.

Kort samengevat: je hebt geen kosten gemaakt en je bent geen verplichting aangegaan, dus je hebt niet geïnvesteerd.

Mijns inziens dus geen recht op investeringsaftrek, en ook geen mogelijkheid om dit alvast als boekwaarde toe te voegen om zo de stakingswinst wat te drukken.

Ik weet niet of er stevige materiaalkosten gemaakt zijn, die zou je eventueel wel als investering op kunnen voeren (mits boven de drempel van € 450,-).

Tweede vraag (geparafraseerd): "als ik eigen diensten ter waarde van 20k in mijn eigen bedrijfspand stop, moet ik daar dan btw over afdragen?". Mijn eerste gedachte: NEE.

Weliswaar kent de btw-regelgeving het concept 'interne dienst' als iets waar belasting over geheven wordt, maar die regelgeving is vooral bedoeld om privé-gebruik te belasten en om te voorkomen dat instanties die de btw niet terug mogen vragen bepaalde zaken dan maar zelf gaan doen, omdat ze bij inhuur ook btw moeten betalen. Is allemaal bij jou niet van toepassing, dus volgens mij heeft deze verbouwing voor jou géén btw-consequenties.

Of de btw op de materialen aftrekbaar is, is m.i. afhankelijk van de etikettering van het pand.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

BTW en investeringsaftrek zijn niet van toepassing.

De gemaakte kosten en uren van de verbouwing kun je verwerken in de boekwaarde van dit pand. Daarna schrijf je dit extra bedrag dan jaarlijks in 10x af.

Wat gebeurd er met de winst:

Jaar van verbouwing: meer winst

10 opvolgende jaren: minder winst

Bij tussentijdse verkoop: iets minder winst.

Feitelijk schuif je alleen de belasting iets naar voren. Iets wat nadelig is tenzij er verliezen verdampen uit het verleden.

Ik denk niet dat de hogere boekwaarde de verkoopprijs of stakingsprijs echt beïnvloed. In beide gevallen ga je op dat moment de marktwaarde bepalen. Het is gebruikelijk dat de boekwaarde van een pand flink lager ligt dan de boekwaarde.

ac

Wil je de administratie uitbesteden? Of zelf boekhouden? www.administratie.net

Youtube kanaal met instructie video's en belastingtips: www.youtube.com/administratienet

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar