• 0

Opwaarderen bedrijfspand

Op de fiscale balans van mijn aannemersbedrijfje is een groot gat tussen de boekwaarde van mijn bedrijfspand en de verkoopwaarde. Door de malaise in de bouw heb ik tijd gehad om dit bedrijfsgedeelte met vooral eigen arbeid te verbeteren, en nu wil ik dit (misschien onterecht gedacht), verwerken in een opwaardering van de boekwaarde, tevens met het oog op een toekomstige bedrijfsbeëindiging.

Laat ik de verbetering op € 20.000 stellen.

Is het juist dat ik dit bedrag als extra inkomsten op de W&V-rekenning moet opnemen en er wel de Investeringsaftrek van mag nemen? En moet hierover ook BTW afgedragen worden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik heb hier niet zo vreselijk veel ervaring mee, maar allereerst wil ik zeggen dat de kwestie voor de omzetbelasting en voor de inkomstenbelasting apart beschouwd moet worden.

Voor de inkomstenbelasting is de vraag (enigszins geparafraseerd) "mag ik een investering noteren terwijl die investering enkel bestaat uit mijn eigen tijd?". Mijn eerste gedachte is NEE.

In art. 3.43 van de Wet Inkomstenbelasting staat de definitie van investeren:

Onder investeren wordt verstaan het aangaan van verplichtingen ter zake van de aanschaffing of de verbetering van een bedrijfsmiddel, alsmede het maken van voortbrengingskosten ter zake van een bedrijfsmiddel, voorzover die verplichtingen en kosten op de belastingplichtige drukken.

Kort samengevat: je hebt geen kosten gemaakt en je bent geen verplichting aangegaan, dus je hebt niet geïnvesteerd.

Mijns inziens dus geen recht op investeringsaftrek, en ook geen mogelijkheid om dit alvast als boekwaarde toe te voegen om zo de stakingswinst wat te drukken.

Ik weet niet of er stevige materiaalkosten gemaakt zijn, die zou je eventueel wel als investering op kunnen voeren (mits boven de drempel van € 450,-).