Ga naar inhoud

Hoe kunnen een VOF en een eenmanszaak samenwerken en winst delen?

Geplaatst:

Annikki

Hallo,

Met een vriendin van mij ben ik aan het ondernemen. We hebben onze onderneming nog niet geregistreerd omdat we de juiste rechtsvorm niet weten te kiezen. Zij heeft met haar partner een VOF, ik heb een eenmanszaak. Bij voorkeur houden we dat zo, omdat we dan allebei binnen onze eigen ondernemingen de urennorm kunnen halen die voor de fiscus belangrijk is.

Een mogelijkheid lijkt te zijn dat ik onze onderneming binnen mijn eenmanszaak laat vallen en haar betaal voor geleverde diensten. Echter, hoe verdelen wij dan de winst die we op termijn hopen te maken? Het lijkt me dat ik die niet zomaar aan haar over kan maken.

De coöperatie, waar ik ook hier het nodige over lees, lijkt een mooie constructie omdat we dan onder een naam naar buiten kunnen treden en zelf afspraken kunnen maken over investeringen en verlies-/winstdeling. Maar geldt dan dat we de gemaakte uren ieder voor zich in de eigen VOF/eenmanszaak mogen boeken om te voorkomen dat we daar anders 'de pineut' zijn wegens verlies van ondernemersaftrek? Dank vast voor reactie(s)!

Featured Replies

Geplaatst:

jasper.vds

Je kunt samen met je vriendin gewoon weer een nieuwe VOF oprichten. Als persoon mag je maar één eenmanszaak hebben maar wel deelnemen in meerdere VOF's. De opbrengsten van deze VOF worden dan op basis van de afspraken in het vennootschapscontract verdeeld (50/50) over jou en je vriendin. Dit levert geen problemen op met het urencriterium. De uren besteed aan de VOF mogen er zelfs bij worden geteld.

Geplaatst:

Karen

Hallo Annikki,

Waarom zou je de dingen moeilijker maken dan noodzakelijk door nu al een juridische constructie op te tuigen van een coöperatie?

Als je begint met de nieuwe gezamenlijk activiteit vanuit jouw bedrijf, kun je inderdaad je vriendin facturen laten sturen voor geleverde diensten. Datzelfde kan ze doen voor haar deel van de winst zodra die wordt behaald. Als je nu samen op papier zet hoe je toekomstige winsten - en de daarbijbehorende kosten - gaat verdelen, heb je daar allebei duidelijkheid over. Ik noem nieuwe activiteiten die ik gezamenlijk met andere ondernemers uitvoer altijd projecten en mijn projectpartners factureren mij gewoon voor hun aandeel in de omzet/winst of ik stuur hen een creditnota.

Wordt jullie project op termijn een behoorlijk winstgevende activiteit, dan kun je er altijd nog een apart bedrijf voor oprichten. Volgens mij kun je voorlopig je tijd het beste stoppen in je eigen bedrijf en in van jullie gezamenlijke project een succes maken (uit je melding over het urencriterium maak ik op dat je niet fulltime onderneemt). Dat lijkt mij verstandiger dan uren te stoppen in het uitvogelen van de juiste rechtsvorm en daar geld in stoppen, terwijl je helemaal nog niet weet of de activiteit geld gaat opleveren.

Blijft de vraag hoe belangrijk het is dat jullie met een andere naam naar buiten treden dan met jouw bedrijfsnaam. Maar volgens mij is het zelfs mogelijk om bij de KvK een tweede handelsnaam te registreren. http://www.kvk.nl/over-de-kvk/uw-inschrijving-bij-de-kamer-van-koophandel/een-wijziging-doorgeven/handelsnaam-wijzigen-of-toevoegen/

Tot zover mijn twee centen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Geplaatst:

Annikki

• Auteur

Beiden, hartelijk dank voor jullie reacties. Dit helpt. Fijn!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.