Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Annikki
Hallo,
Met een vriendin van mij ben ik aan het ondernemen. We hebben onze onderneming nog niet geregistreerd omdat we de juiste rechtsvorm niet weten te kiezen. Zij heeft met haar partner een VOF, ik heb een eenmanszaak. Bij voorkeur houden we dat zo, omdat we dan allebei binnen onze eigen ondernemingen de urennorm kunnen halen die voor de fiscus belangrijk is.
Een mogelijkheid lijkt te zijn dat ik onze onderneming binnen mijn eenmanszaak laat vallen en haar betaal voor geleverde diensten. Echter, hoe verdelen wij dan de winst die we op termijn hopen te maken? Het lijkt me dat ik die niet zomaar aan haar over kan maken.
De coöperatie, waar ik ook hier het nodige over lees, lijkt een mooie constructie omdat we dan onder een naam naar buiten kunnen treden en zelf afspraken kunnen maken over investeringen en verlies-/winstdeling. Maar geldt dan dat we de gemaakte uren ieder voor zich in de eigen VOF/eenmanszaak mogen boeken om te voorkomen dat we daar anders 'de pineut' zijn wegens verlies van ondernemersaftrek? Dank vast voor reactie(s)!