• 0

Reisbureauregel met eigen prestatie

Beste lezer,

Ik heb meerdere bronnen geraadpleegd (tax,kvk, dit forum), maar ik kom maar steeds niet mijn situatie tegen. En bij het bepalen van mijn kostprijs is het behoorlijk belangrijk. Ook wanneer Omzetbelasting betaald moet worden zou ik graag geen verrassingen inbouwen.

Mijn eenmansbedrijf levert excursies aan bedrijven en particulieren naar windmolenparken op zee. Omdat dat nogal ver zwemmen is, huur ik voor mijn klanten een schip.

Ik bemiddel dus niet, ik gebruik een schip om ergens te komen. Maar we gaan niet van boord. Dus in die zin is het geen transportmiddel en wel een onderdeel van de excursie.

Mijn kostenopbouw is (cijfers zijn denkbeeldig):

huur schip: 1000 + 6% = € 1060 -deze 6% mag ik niet terugvorderen.

toegevoegde dienst uit eigen bedrijf (prestatie): € 400

winst: € 100

Hoe pak ik de btw-berekening aan? Ik kies ervoor om mijn berekeningen hier niet te plaatsen, om verwarring te voorkomen.

Inzicht leidt tot draagvlak.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als de reisbureauregeling van toepassing is (en dat lijkt mij inderdaad van wel):

 

Je kosten (incl BTW): 1060,- begrijp ik uit je verhaal, althans als de ‘schiphuur’ alle kosten zijn die je hebt hier.

 

Je opbrengsten: 1400,- begrijp ik uit je verhaal (je verhaal is niet heel duidelijk, maar dat verandert natuurlijk het mechanisme verder niet).

 

Dus winstmarge (incl BTW): 1400,- minus 1060,- = 340,-

 

En de verschuldigde BTW: 340,- /1.21 x 0.21 = 59,01 euro.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter_CVInfo,

Hartelijk dank voor je uitleg. Ik denk dat ik de berekening nu begrijp.

 

Nog even ter bevestiging:

Mijn product valt inderdaad onder de reisbureauregeling.

Mijn enige kosten zijn inderdaad schiphuur.

De btw die ik moet betalen is € 59,01 want 21% van verschil tussen kosten en opbrengst.

 

Maar ik zet op de factuur het nettobedrag van € 1400 en het btw bedrag van € 294 (0,21*1400).

Het totaalbedrag op de factuur incl btw is 1,21*1400 = € 1694,-

 

Zou je ajb hierop willen reageren? Hartelijk dank vast!

Inzicht leidt tot draagvlak.

Link naar reactie
  • 0

Nee, je mag geen BTW op je verkoopfactuur vermelden.

 

Klopt helemaal. Er moet op de factuur staan: reisbureauregeling van toepassing.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard!

En de factuur en de administratie moet aan veel meer dingen voldoen.

 

Maar je denkt ook verkeerd (nog steeds).

Het gaat hierom:

 

- Hoeveel kost de reis (inkoop, incl. BTW)?

Je hebt gezegd 1060,-

 

- Hoeveel kan je er voor vragen?

Misschien 340,- meer, want je kan 1400,- of zoiets vragen aan de klant (nemen we dan maar aan…)

 

Dan verdien je er 281,- op, want je moet 59,- aan BTW afdragen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dus samenvatting is:

1: ik betaal bij inkoop wel btw (6%)

2: ik betaal over mijn winst wel btw (21%)

3: Mijn opdrachtgever koopt bij mij belastingvrij in.

 

Aan mij dus de taak om het nadeel van 1 en 2 te verdisconteren in mijn prijs.

 

En ik denk zeker verkeerd, moet nl. mijn status noobie/newbie eer aandoen.

Inzicht leidt tot draagvlak.

Link naar reactie
  • 0

Dus samenvatting is:

1: ik betaal bij inkoop wel btw (6%)

2: ik betaal over mijn winst wel btw (21%)

 

Aan mij dus de taak om het nadeel van 1 en 2 te verdisconteren in mijn prijs.

 

Ja. Maar niet anders dan dat je het nadeel van de BTW altijd in je prijs verdisconteert.

 

3: Mijn opdrachtgever koopt bij mij belastingvrij in.

 

Nee, zeker niet. Jouw opdrachtgever betaalt wel degelijk BTW, over de marge. Hij kan deze alleen niet terugvorderen. Als je een omzetbelastingplichtig bedrijf als opdrachtgever zou hebben dan kun je stellen dat er nu juist wel BTW betaald wordt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dat is waar, punt 3 is minder relevant voor mijn prijs.

Maar ik ben wel degene die de factuur opmaakt voor mijn opdrachtgever. En die factuur is niet standaard. Dus is het belangrijk dat ik weet hoe. Mijn opdrachtgever zal er niet meteen mee uit de voeten kunnen want die voert in zijn boekhoudsysteem het netto-te-betalen-bedrag in en daar wordt automatisch 21% overheen gegooid.

 

Ik wil niet de kosten van het schip vermelden. Ik laat opdrachtgever dus alleen 21% btw betalen over mijn winstmarge. Maar dat vertel ik hem niet. Want die mag hij toch niet niet terugvorderen. En anders weet hij precies wat mijn winstmarge is en dat is niet echt gebruikelijk.

 

Dus ik zet op de factuur:

geleverde diensten: € 1400

reisbureauregeling van toepassing

Totaalbedrag: €1400,-

 

Klopt dit?

En vermeld ik nu juist wel of niet die € 59,01 op de factuur?

Zo heb ik € 281 verdiend.

Inzicht leidt tot draagvlak.

Link naar reactie
  • 0

En vermeld ik nu juist wel of niet die € 59,01 op de factuur?

 

Die vermeld je niet. Je rept met geen woord over de BTW.

 

Zo heb ik € 281 verdiend.

 

Lijkt mij juist.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Klopt, maar daar stond ook dit bij:

Jouw opdrachtgever betaalt wel degelijk BTW, over de marge. Hij kan deze alleen niet terugvorderen.

Die twee dingen strookten niet helemaal met elkaar en verwarden me.

Hij betaalt hem, maar weet het niet, want ik heb het onherkenbaar in de prijs opgenomen.

Inzicht leidt tot draagvlak.

Link naar reactie
  • 0

Klopt, maar daar stond ook dit bij:

Jouw opdrachtgever betaalt wel degelijk BTW, over de marge. Hij kan deze alleen niet terugvorderen.

Die twee dingen strookten niet helemaal met elkaar en verwarden me.

Hij betaalt hem, maar weet het niet, want ik heb het onherkenbaar in de prijs opgenomen.

 

Mooi staaltje van selectief lezen ;)

 

Als je iets verder terug leest vind je dit:

 

Nee, je mag geen BTW op je verkoopfactuur vermelden.

 

Klopt helemaal. Er moet op de factuur staan: reisbureauregeling van toepassing.

 

Dan ga ik natuurlijk niet later zeggen dat het anders in elkaar steekt, tenzij er geschreven wordt dat je de voorgaande opmerking kunt vergeten...

 

De afnemer weet wel degelijk dat er BTW in de prijs zit, jij geeft toch aan dat de reisbureauregeling van toepassing is? Alleen is de standaardregel altijd dat je alleen maar betaalde BTW als voorbelasting terug kunt vorderen als deze vermeld staat op een kwalificerende factuur. Als jij deze BTW niet vermeldt kan deze dus ook niet teruggevorderd worden.

Hier is niets vreemd aan, op horecabonnen vind je vaak ook geen BTW terug (want niet terug te vorderen als je zelf consumeert). Daar wordt dan ook geen BTW als voorbelasting teruggevorderd. Waarom zou dat op jouw factuur wel gebeuren als je de BTW niet vermeldt?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter_CVinfo en Dennis_van_Dijk,

Heel hartelijk dank voor jullie informatie en geduld. Het is me nu duidelijk.

Bewijst eens te meer dat btw geen gesneden koek is, voor mij, en wellicht voor anderen evenmin.

Blij dat er Legends als jullie bestaan.

Eind goed, al goed.

Nogmaals dank

Marijn

Inzicht leidt tot draagvlak.

Link naar reactie
  • 0

Graag gedaan!

 

Probleem met de omzetbelasting is dat het zo'n eenvoudige wetgeving lijkt te zijn maar dat het misschien wel de allerlastigste belastingwet is die er maar kan zijn. Daar vergist menig een, ook hier op HL, zich af en toe danig in.

 

Ik hoop dat het voor jou een mooie opstap is om ook jouw vakkennis en inzichten hier te delen op HL!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    3 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.