• 0

Hallo,

Ik had deze vraag:

Als eenmanszaak wil ik een persoon inhuren die voor mij een klus gaat doen bij een klant. Hiervoor is afgesproken dat hij een reiskostenvergoeding ontvangt. Hiervoor zal hij mij een factuur sturen.

De hamvraag is of ik deze kosten gewoon 100% mag aftrekken, en of hij/ik nog belasting moet betalen? 19 cent per KM is onbelast, maar geld dat ook in deze situatie? Dat kan ik niet vinden en de Belastingtelefoon bracht ook weinig hulp.

Alvast bedankt!

Arnold

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/40693-reiskostenvergoeding-belast-bij-inhuur/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Wanneer je als bedrijf iemand inhuurt en hij/zij brengt reiskosten in rekening, dan zijn dat uiteraard bedrijfskosten.

En de leverancier moet natuurlijk zijn opbrengst richting de fiscus verantwoorden (maar dat is eigenlijk niet jouw zaak).

• 0

Wanneer je als bedrijf iemand inhuurt en hij/zij brengt reiskosten in rekening, dan zijn dat uiteraard bedrijfskosten.

En de leverancier moet natuurlijk zijn opbrengst richting de fiscus verantwoorden (maar dat is eigenlijk niet jouw zaak).

Bedankt!

Omdat het een goede kennis/vriend van me is wil ik het wel goed en netjes regelen.

Voor hem is het dus 'gewoon' inkomen? Er is geen sprake van de 19 cent/km regel?

• 0

Voor hem is het dus 'gewoon' inkomen? Er is geen sprake van de 19 cent/km regel?

Die 'regel' stelt dat werkgevers 19 cent per kilometer aan hun werknemers mogen vergoeden en hier geen loonbelasting op hoeven in te houden.

Als jij iemand inhuurt voor een eenmalige klus zal er vermoedelijk geen sprake zijn van een dienstverband, dus gaat de regel niet op. Zoals Peter al schrijft mag hij wel 19 cent per kilometer van zijn resultaat aftrekken als hij met zijn privé-auto rjidt, en daardoor geldt de regel via een omweg toch, voor hem ontvangt hij dan 19 cent 'onbelast' want tegenover de belaste opbrengst staan (fictieve) aftrekbare kosten.

Overigens mag je ook 28 cent per kilometer afspreken, of 2 euro, daarin ben je niet beperkt door die 19 cent.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar