• 0

Agentuur overeenkomst met als werkgebied het hele internet

Kun je in een agentuur overeenkomst ook exclusiviteit vastleggen met betrekking tot alle orders die via internet worden geplaatst bij een principaal?

 

Samen met een fabrikant ben ik enkele jaren geleden een project gestart, waarbij ik verschillende webwinkels voor hun producten heb ontwikkeld. Op basis van de maandelijkse omzet stuur ik de fabrikant mijn provisie factuur.

 

De samenwerking is zeer succesvol en we zijn dan ook zeer tevreden over elkaar. Ondertussen begint de omzet via de webwinkels een belangijk aandeel in de totale bedrijfsomzet van de fabrikant te worden. De belangen worden steeds groter, we hebben dan ook de wens om enkele zekerheden, garanties, verplichtingen en verantwoordelijkheden naar elkaar op papier vast te leggen.

 

Mijn initiële opdracht had betrekking op alle bestellingen via het internet. Vanwege de (on)meetbaarheid van de oorsprong van een klant ('kwam die klant nou wel of niet via de website bij ons terecht') hebben we de basis van mijn provisie aangepast naar een percentage over de totale omzet van de fabrikant i.p.v. enkel de web orders.

 

Ik zou toch graag de exclusiviteit met betrekking tot orders via het hele internet bij de fabrikant willen vastleggen.

Tegelijkertijd ook de deur open houden voor de fabrikant om offline ook met andere agenten te kunnen werken, met behoud van mijn provisie over de totale omzet van de fabrikant natuurlijk.

 

Is het mogelijk om in een agentuur overeenkomst het internet als werkgebied of 'bron van orders' te omschrijven of moet dat een geografische gebied zijn?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Doel je nou op web-exclusiviteit en wel zodanig dat andere resellers niet via het web mogen verkopen?

 

Is die fabrikant in een positie dat hij dat af kan dwingen? Dat zijn er namelijk niet veel en je balanceert op het randje van de mededingingswetgeving.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zo had ik er nog niet over nagedacht, totale web-exclusiviteit is niet zozeer waar ik op doel. Er zijn nu al dealers van de fabrikant die zelf een eigen webwinkel hebben.

 

Met de beschrijving van de regio doel ik meer op een beperking van mijn verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid tot een gebied waar ik zelf ook controle over heb. In dit geval het digitale domein.

Link naar reactie
  • 0

Vanwege de (on)meetbaarheid van de oorsprong van een klant ('kwam die klant nou wel of niet via de website bij ons terecht') hebben we de basis van mijn provisie aangepast naar een percentage over de totale omzet van de fabrikant i.p.v. enkel de web orders.

 

Dit suggereert een getrapt model: jij biedt via je websites een product aan maar de afwikkeling gebeurt bij de leverancier. Toch kan dat geen reden zijn om inkomend bezoek niet te meten. Het moet relatief simpel zijn om vast te leggen waar een klant vandaan komt; zo werken alle affiliate opzetjes. Jij kan uitgaand verkeer meten; zij kunnen inkomend verkeer meten. Je kan leads meten en je kan de conversie vaststellen.

 

Dan wordt je beloond voor je toegevoegde waarde; niet op basis van een overeenkomst op vager grondslag.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Mijn werkzaamheden voor de fabrikant gaan verder dan enkel het genereren van orders via internet, zoals in de meeste affiliate opzettjes. Maar het is wel de basis waarop de samenwerking oorspronkelijk is gebaseerd en hoe we het administratief hebben ingebed.

 

Bij aanvang van het project in 2009 was de fabrikant bang voor een kanaalconflict met de eigen dealers. Zodoende zijn we voorzichtig begonnen om mijn webwinkels als zelfstandig opererende dealers/agenten in de markt te zetten. De order afhandeling werd wel al volledig door de fabrikant gedaan.

 

De vrees voor het kanaalconflict bleek nergens voor nodig. De andere dealers profiteren inmiddels ook van de kennis en ervaring die de fabrikant heeft opgedaan met rechtstreeks verzenden naar consumenten. De fabrikant houdt wel goed in de gaten dat mijn webwinkels niet op prijs concurreren met de dealers.

 

Mijn toegevoegde waarde is zeer goed meetbaar voor wat betreft alle orders die binnenkomen via de webwinkels. Het wordt lastiger als een klant eerst de website bezoekt, vervolgens de showroom binnen wandelt om de producten beter te bekijken en even later telefonisch de showroom-offerte bevestigd.

 

Aan wie ken je dan de verkoop toe? Dat probleem hebben we getackeld met een provisie over de totale omzet van de fabrikant. Die omschakeling is ook onderdeel van een bewust ingezette multi-channel / click-brick strategie van de fabrikant.

 

Mijn opdracht bij de fabrikant is ook uitgebreid, om de communicatie en presentatie van de producten over alle kanalen op elkaar aan te laten sluiten. Dat had nogal wat voeten in de aarde, waarbij ik meer als externe consultant aan de slag was dan als affiliate van de fabrikant.

 

Ondertussen is er ook een white-label webshop voor de dealers in de maak, een applicatie voor in de showroom en hebben we nog zoveel veel meer ideeën op de wensenlijst staan. In de praktijk ben ik meer een E-commerce manager voor de fabrikant, dan zomaar een affiliate.

 

Ik stuur maandelijks m'n facturen voor m'n provisie. Het gaat nu al ruim 3 jaar contract-loos heel erg goed.

Toch hebben we de wens om verantwoordelijkheden en prestatie garanties over en weer vast te leggen op papier. Als basis voor dit contract lijkt mij een handelsagentuur-overeenkomst heel goed aan te sluiten op onze situatie.

 

Ik zou in de overeenkomst mijn verantwoordelijkheden m.b.t. targets en prestatie garanties graag willen beperken tot de gebieden waar ik zelf ook echt invloed op heb. In mijn geval is dat het digitale domein. Vandaar mijn oorspronkelijke vraag.

Link naar reactie
  • 0

ik heb ergens gelezen dat m.b.t. handelsagentuur overeenkomsten je niet zomaar alles kunt wijzigen. Omdat er ook al het een en ander bij wet is geregeld voor agenten en principalen.

 

Staan er in de wet ook bepalingen die de mogelijkheden om het werkgebied of de bron van de orders aan te passen beperken. of is dat gedeelte vrij naar eigen inzicht door de partijen te beschrijven?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.