domagic

Junior
  • Aantal berichten

    8
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Male
  • Land
    Nederland
  • Voornaam
    Robbert-Jan
  • Achternaam
    van Velzen
  • Bedrijfs- of organisatienaam
    DoMagic

Bedrijfsinfo

domagic's trofeeën

  1. ik heb ergens gelezen dat m.b.t. handelsagentuur overeenkomsten je niet zomaar alles kunt wijzigen. Omdat er ook al het een en ander bij wet is geregeld voor agenten en principalen. Staan er in de wet ook bepalingen die de mogelijkheden om het werkgebied of de bron van de orders aan te passen beperken. of is dat gedeelte vrij naar eigen inzicht door de partijen te beschrijven?
  2. Mijn werkzaamheden voor de fabrikant gaan verder dan enkel het genereren van orders via internet, zoals in de meeste affiliate opzettjes. Maar het is wel de basis waarop de samenwerking oorspronkelijk is gebaseerd en hoe we het administratief hebben ingebed. Bij aanvang van het project in 2009 was de fabrikant bang voor een kanaalconflict met de eigen dealers. Zodoende zijn we voorzichtig begonnen om mijn webwinkels als zelfstandig opererende dealers/agenten in de markt te zetten. De order afhandeling werd wel al volledig door de fabrikant gedaan. De vrees voor het kanaalconflict bleek nergens voor nodig. De andere dealers profiteren inmiddels ook van de kennis en ervaring die de fabrikant heeft opgedaan met rechtstreeks verzenden naar consumenten. De fabrikant houdt wel goed in de gaten dat mijn webwinkels niet op prijs concurreren met de dealers. Mijn toegevoegde waarde is zeer goed meetbaar voor wat betreft alle orders die binnenkomen via de webwinkels. Het wordt lastiger als een klant eerst de website bezoekt, vervolgens de showroom binnen wandelt om de producten beter te bekijken en even later telefonisch de showroom-offerte bevestigd. Aan wie ken je dan de verkoop toe? Dat probleem hebben we getackeld met een provisie over de totale omzet van de fabrikant. Die omschakeling is ook onderdeel van een bewust ingezette multi-channel / click-brick strategie van de fabrikant. Mijn opdracht bij de fabrikant is ook uitgebreid, om de communicatie en presentatie van de producten over alle kanalen op elkaar aan te laten sluiten. Dat had nogal wat voeten in de aarde, waarbij ik meer als externe consultant aan de slag was dan als affiliate van de fabrikant. Ondertussen is er ook een white-label webshop voor de dealers in de maak, een applicatie voor in de showroom en hebben we nog zoveel veel meer ideeën op de wensenlijst staan. In de praktijk ben ik meer een E-commerce manager voor de fabrikant, dan zomaar een affiliate. Ik stuur maandelijks m'n facturen voor m'n provisie. Het gaat nu al ruim 3 jaar contract-loos heel erg goed. Toch hebben we de wens om verantwoordelijkheden en prestatie garanties over en weer vast te leggen op papier. Als basis voor dit contract lijkt mij een handelsagentuur-overeenkomst heel goed aan te sluiten op onze situatie. Ik zou in de overeenkomst mijn verantwoordelijkheden m.b.t. targets en prestatie garanties graag willen beperken tot de gebieden waar ik zelf ook echt invloed op heb. In mijn geval is dat het digitale domein. Vandaar mijn oorspronkelijke vraag.
  3. Zo had ik er nog niet over nagedacht, totale web-exclusiviteit is niet zozeer waar ik op doel. Er zijn nu al dealers van de fabrikant die zelf een eigen webwinkel hebben. Met de beschrijving van de regio doel ik meer op een beperking van mijn verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid tot een gebied waar ik zelf ook controle over heb. In dit geval het digitale domein.
  4. Kun je in een agentuur overeenkomst ook exclusiviteit vastleggen met betrekking tot alle orders die via internet worden geplaatst bij een principaal? Samen met een fabrikant ben ik enkele jaren geleden een project gestart, waarbij ik verschillende webwinkels voor hun producten heb ontwikkeld. Op basis van de maandelijkse omzet stuur ik de fabrikant mijn provisie factuur. De samenwerking is zeer succesvol en we zijn dan ook zeer tevreden over elkaar. Ondertussen begint de omzet via de webwinkels een belangijk aandeel in de totale bedrijfsomzet van de fabrikant te worden. De belangen worden steeds groter, we hebben dan ook de wens om enkele zekerheden, garanties, verplichtingen en verantwoordelijkheden naar elkaar op papier vast te leggen. Mijn initiële opdracht had betrekking op alle bestellingen via het internet. Vanwege de (on)meetbaarheid van de oorsprong van een klant ('kwam die klant nou wel of niet via de website bij ons terecht') hebben we de basis van mijn provisie aangepast naar een percentage over de totale omzet van de fabrikant i.p.v. enkel de web orders. Ik zou toch graag de exclusiviteit met betrekking tot orders via het hele internet bij de fabrikant willen vastleggen. Tegelijkertijd ook de deur open houden voor de fabrikant om offline ook met andere agenten te kunnen werken, met behoud van mijn provisie over de totale omzet van de fabrikant natuurlijk. Is het mogelijk om in een agentuur overeenkomst het internet als werkgebied of 'bron van orders' te omschrijven of moet dat een geografische gebied zijn?
  5. Wie weet een transporteur die in staat is om langwerpige pakketten te verzenden? We krijgen veel aanvragen via onze webwinkel voor producten die qua afmetingen langer zijn dan UPS of TNT kunnen/willen verzenden. De pakketten max. 20 x 20cm breed en hoog, maar kunnen tot 5m lang zijn. UPS heeft moeite met alles boven de 300cm en TNT begint al bij 250cm te steigeren. Gewicht is gewoon binnen de arbo-richtlijnen, niet extreem zwaar dus. Tot nu toe laten we de orders lopen, omdat we ze niet af kunnen leveren bij de klant. Hier zouden we graag verandering in willen brengen. Iemand suggesties voor een transporteur?
  6. De website / tussenpersoon verstuurd de factuur naar de klant. Op een afgeschermd gedeelte van je website voor de fotografen en evt. via andere kanalen hou je de fotografen op de hoogte van de verkopen. Aan het eind van de maand mogen zij jou een factuur sturen voor het bedrag dat ze van je krijgen. Of je stuurt ze een credit-factuur en maakt daarna het geld naar de fotografen over. Kijk eens hoe Google het met Adsense doet bij het uitbetalen van hun publishers. Dat is een vergelijkbaar concept.
  7. Ik heb een vergelijkbare ervaring met deze situatie als de it'er zijnde. Ooit mezelf ingekocht als vennoot in een bestaande en goedlopende onderneming zonder een cent op zak maar met 'kennis' en een reeds geprogrammeerde software applicatie. Ik heb toen een offerte gemaakt voor het opnieuw maken van een vergelijkbare applicatie. Het offerte-bedrag was de waarde van mijn inleg in de onderneming. Mijn compagnon had bij de oorspronkelijke oprichting 20000 gulden spaargeld in het bedrijf ingebracht, plus natuurlijk de toen actuele balanswaarde van de onderneming. Met deze cijfers hebben we de nieuwe waarde van de onderneming en de winstverdeling vastgesteld. Een beetje zoals hier al eerder geschreven. Die uren die de twee it'ers hebben geinvesteerd kunnen jullie d.m.v. een nieuwe offerte op waarde (laten) schatten.
  8. Of als PDF te ingewikkeld wordt, kun je aan de onderwerp regel van je bevestingse-mail ook het woord Factuur toevoegen. Een overzicht van wat de pro-gebruiker heeft betaald, en wat hij/zij er voor krijgt. Plus natuurlijk alle andere benodigde gegevens voor een goede factuur, will do the trick.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.