• 0

Kan een nederlandse die in Duitsland woont en werkt mijn zakenpartner worden?

Ik hoop dat ik mijn vraag in de juiste rubriek heb heb gezet, zo niet dan graag verplaatsen / verwijzen naar de juiste plek...

 

Heb zitten zoeken op HL maar ben niets tegengekomen, dus vandaar een nieuwe post geopend.

 

Ik heb sinds april mijn webshop ingeschreven bij de KVK, en ben vervolgens de website gaan bouwen en met leveranciers om de tafel gaan zitten. Eind december is de webshop online gegaan, en moet er hard aan trekken om bezoekers te krijgen.

Een bekende van mij met de zelfde interesse en veel commercieel inzicht op dit gebied helpt mij sinds december actief met het invoeren van de artikelen en het uitzoeken van in te kopen producten. Verder is ze mijn sparringpartner en doen we het eigenlijk al een hele tijd samen. Bevalt mij hel goed, en haar ook.

 

Nu willen we eigenlijk samen verder... maar nu komt het lastige:

 

Ik woon in Nederland, bedrijf is een eenmanszaak en is ingeschreven in Nederland.

Wij gaan als ons huis verkocht is in Duitsland wonen, bedrijf blijft wel in Nederland ingeschreven (met nederlands adres), maar bedrijf zal ook op de duitse markt worden neergezet.

Zij is Nederlandse, woont en werkt in Duitsland. IS op dit moment oproepkracht en verdiend daar max € 450,- dit is in duitsland de grens van wat je per maand belastingvrij mag verdienen.

 

*Als zij mijn zakenpartner wordt (op dit moment ben ik alleen nog ondernemer voor de BTW) is dat dan mogelijk en hoe moeten we dat dan regelen?

 

*Is zij dan zowel in Nederland als in Duitsland belastingplichtig, hoe gaat dat in zijn werk.

 

*Allebei een eenmanszaak zij als de duitse versie ik de nederlandse versie? en wel als 1 naam naar buiten komen?

*Een VOF opzetten? Met een samenwerkingsovereenkomst.

 

Er is inmiddels ca. € 3000,- geïnvesteerd in de shop door mij. zij wil dat op den duur recht gaan trekken dat we uiteindelijk evenveel geïnvesteerd hebben.

 

Op dit moment winnen we nog niets met de shop...

 

Hoop dat dit verhaal een beetje duidelijk is overgekomen.

 

Heeft iemand enig idee hoe we dit zouden moeten aanpakken, of dit uberhaupt mogelijk is?

 

Hoor het graag van jullie...

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

ff kort :

 

- europa is 1, zeker als het om ondernemen gaat

- jullie kunnen (bijvoorbeeld) een vof inschrijven met een vestiging in Duitsland

- je betaald ALLEEN (dus niet dubbel) waar jij die belasting verdient

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik woon sinds 11 jaar in Duitsland en mijn bedrijf is in nederland.

 

Als je onder 1 naam in beide landen bedrijfsmatig aktief wil zijn kun je een filiaal in Duitsland starten.

 

Dit kan via een " Zweigniederlassung "

 

Je voert dan dezelfde naam als in NL en beide filiaaladressen moeten dan ook op het briefpapier vermeld staan.

 

Let op ! De belastingdruk voor ondernemers is in Duitsland hoger dan in Nederland !

 

Zolang jij je inkomen( hoofdzakelijk ) in Nederland verdient kun je gewoon onder het Nederlandse belastingstelsel blijven vallen.

 

Dit raadt ik aan te blijven doen, dan behoud je je hypotheekrenteaftrek vor je huis in Duitsland.

 

Ter info: Als je in Duitsland wilt gaan wonen adviseer ik de financiering bij een Duitse bank te doen, de rente is nu superlaag.

 

Ik heb vorige week een bedrijfspand in Duitsland aangekocht tegen een rentetarief van 2,4 % !!!! voor 8 jaar vast

 

Timmer in Duitsland de algemene vorwaarden goed dicht, helemaal als je aan particulieren gaat leveren, deze zijn ERG goed beschermt.

Bij een geschil wordt vrij snel " Rechtsanwalt " gebruikt en dan zit je vrij snel in een rechtszaak.

 

Vrijwel alle Duitsers hebben een " Rechtschutzversicherung " en deze worden snel gebruikt.

 

Ik spreek uit praktijkervaring !

 

Succes.

 

Robin Besselink

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    1 lid, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.