• 0

Eenmalig Project en in Loondienst

Hallo,

 

Ik kan helaas moeilijk antwoord vinden op mijn vragen daarom hoop ik hier meer informatie te vinden.

 

Even een situatie schets:

Ik woon in Belgie en werk fulltime in Nederland en ik doe ieder jaar mijn inkomsten belastingen in Nederland en in Belgie verwijs ik ernaar dat ik in Nederland inkomsten belastingen betaald heb.

 

Nu heb ik een unieke kans om een eenmalig ICT project te doen waar ik rekeningen kan uitschrijven tot 200.000€ a 250.000€ waarschijnlijk in een aantal keren.

 

Ik heb geen eigen bedrijf en vraag me af wat de beste optie voor mezelf is want ik wil niet te veel aan inkomsten belastingen betalen zoals iedereen wil ik er graag zoveel mogelijk aan overhouden.

 

Maar ik heb geen idee wat een goede optie en waar de valkuilen zijn.

 

Ik hoop hier meer informatie te krijgen.

 

Alvast bedankt

 

Darlan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Darlan

 

Als een eenmalig project dermate lucratief is dan moet je wel de zaken goed regelen op fiscaal en juridisch vlak.

 

Even wat wedervragen:

1. in welk land is de beoogde opdrachtgever gevestigd?

2. kan het zijn dat je huidige werkgever de rechten op deze opdracht kan claimen op basis van je arbeidsovereenkomst?

3. als dat niet zo is, moet je dan ontslag nenem om dit te kunnen doen?

4. zo ja, concurreer je dan met je ex-werkgever of is het een klant van ze? En heb je bedingen in je arbeidsovereenkomst of personeelshandboek staan hierover?

 

Als je deze hordes genomen hebt dan komt het ondernemerschap aan de orde.

 

5. kun je iemand anders de opdracht laten uitvoeren (tijdelijk) als jij verhinderd bent?

6. moet je de opdracht uitvoeren op locatie van de opdrachtgever, op aangegeven tijden, onder gegeven aanwijzingen en met aangewezen middelen van de opdrachtgever? (anders gezegd, hoe zelfstandig ben je?)

7. krijg je betaald bij ziekte?

8. loop je risico dat er niet betaald wordt als de klant ontevreden is over jouw diensten?

 

Een berg vragen die qua antwoorden een indicatie geven of je de opdracht wellicht in loondienst verricht of dat je voldoende zelfstandig blijkt te zijn zodat van een (verkapt) dienstverband geen sprake is.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie.

 

1. Nederland

2, 3 en 4. Mijn huidige werkgever heeft geen rechten op deze opdracht! De opdracht kan ik in de avond uren doen. Ik mag van mijn werkgever een eigen zaak starten dat is geen probleem! Het is ook geen concurreerend project.

 

5. Ik kan de opdracht in mijn eigen planning uitvoeren de opdracht geven wel enkel het resultaat.

6. Ik moet niet bij hun aanwezig zijn en mag een eigen planning maken.

7. Nee eigen risico

8. Als er niet betaald word verlies ik tijd, ik moet geen dure investeringen doen.

 

Ik zal in de toekomst wel eens service contract aanbieden maar ik zal niet starten met andere klanten werving daar heb ik geen tijd voor. Ik heb een werkweek van 40 uur en zal aan het project 10 a 15 uur per week besteden.

 

Bedankt

 

 

Link naar reactie
  • 0

okay, dus met je werkgever waarschijnlijk geen probleem. Maar dan blijft de vraag of je dit als resultaatgenieter doet of in verkapt dienstverband. Je antwoorden neigen naar het eerste, maar 100% zekerheid heb je hier niet over.

 

Evenwel is het prettig zeker te weten dat je niet in verkapt dienstverband werkt. De fiscus geeft daar doorgaans vooraf geen uitsluitsel over, maar je kunt de situatie wel sturen door de zaken grondig aan te pakken.

 

In elk geval moet je een overeenkomst van opdracht hebben met de opdrachtgever waarin zoveel mogelijk vrijheden zijn opgenomen voor jou. Eigenlijk moet alleen het resultaat tellen. Hoe, waar, wanneer, met wie en met welke middelen je dat resultaat bereikt moet aan jou overgelaten zijn.

 

Heeft je opdrachtgever ervaring met de inhuur van zelfstandigen?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De Opdrachtgever heeft inderdaad ervaring met inhuur van mensen.

Maar ik heb geen idee in welke rechtsvorm ik dit kan aanbieden aan hun.

Eenmanszaak, BV, etc...

 

Alles heeft zijn voordelen en nadelen, voor mij is het als bijberoep bedoeld zodat ik gewoon kan blijven werken maar wil natuurlijk niet verstrik geraken in een doolhof van regels. Zeker omdat het een eenmalige opdracht is...

 

Is hetzelfde als een kunstenaar die een eenmalig werk wil verkopen :-)

 

Ik hoop gewoon hier te vinden wat de beste aanpak is

 

Alvast bedankt

 

Darlan

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    1 lid, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.