• 0

voorziening lijfrente en de fiscus

MH,

 

Ik heb midden jaren 90 een eenmanszaak van mijn ouders overgenomen en heb daarbij

de voorraad verkregen via een levenslange lijfrente aan mijn ouders.

 

Ik heb nimmer afgeschreven op de lijfrente voorziening en heb de lijfrente uitkering altijd 100% afgetrokken.

 

Ik wil nu gaan afschrijven op die voorziening (dwz winst verhogen) en ben benieuwd naar welk schema ik

zou dienen aan te houden ?

 

Alvast hartelijk bedankt.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag badr

 

De lijfrente is een verplichting van jou aan je ouders voor de overame van de onderneming.

Je ouders hebben vanaf hun 65e recht op een periodieke uitkering die jouw onderneming aan ze betalen moet.

 

Je schrijft dus helemaal niet af op de lijfrente, dus ik kan je vraag ook niet beantwoorden.

 

Zijn je ouders inmiddels al 65 of, sorry, moet het vragen, overleden wellicht?

 

Gr. Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

Dank je.

 

In de boekhouding wordt de lijfrente 100% als kosten opgenomen en is nimmer een vermindering

van de daarbijhorende voorziening gepleegd. Ik heb eea simpel behandeld als een aflossingsvrije lening

 

Die voorziening zou nu op basis van levensverwachting van mijn ouders 40% moeten zijn van de oorspronkelijke waarde.

 

Ik was van plan om elk jaar vanaf 2012 10% van de oorspronkelijke voorziening bij de winst te voegen.

 

Groetend,

Badr

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag badr

 

Blijkbaar is er iets niet goed gegaan in de voorgaande jaren. Een lijfrente neemt elk jaar af met de uitkeringen en neemt elk jaar toe met een zekere rentevergoeding. Hadden je ouders het geld immers wel van je ontvangen dan zouden ze er nu rente over genoten hebben.

 

Zo was je dan over de jaren heen inderdaad nu op 40% van de voorziening uitgekomen.

 

Daarnaast zijn de uitkeringen dus ten onrechte op jouw winst in mindering gebracht.

 

Dat kun je inderdaad herstellen zoals je omschrijft, maar dat zou ik wel in overleg met de fiscus doen. Dan weet je zeker dat je niet achteraf ineens gezeur krijgt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost,

 

Als ik eea goed begrijp is de rente op de voorziening wel aftrekbaar en de uitkering niet.? (zoals de oprenting bij een stamrecht bv)

 

 

Dat zou betekenen dat ik over de afgelopen jaren de fictieve rente (oprenting) gelijk gesteld heb aan de uikering. (rente was destijd 8%!)

 

Dus feitelijk moet ik de oprenting op nul zetten voor de komende jaren. En dat betekent dat de de lijfrente achteraf een verkeerde keuze is geweest.

 

Groetend

Badr

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Die laatste conclusie zou ik niet maken omdat er maar een beperkt aantal manieren zijn waarop je zonder koopsom een onderneming van je ouders kunt voortzetten.

 

Maar nogmaals: bespreek dit met de fiscus. Op de lange termijn kun je het wel zelf kloppend maken, maar feit blijft dat er tot op heden fouten in de boekhouding zitten die ook verwerkt zijn in de IB-aangiften.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    7 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.