• 0

Fiscale winstberekening is niet gelijk aan V&W resultaat

Ik krijg de fiscale winstberekening op de IB aangifte 2012 niet gelijk aan het resultaat van mijn V&W.

 

Er zit een verschil in dat (bijna) overeenkomt met het saldo van twee boekingen die waarschijnlijk niet helemaal koosjer zijn.

 

Ik heb via mijn prive credit card twee zakelijke betalingen gedaan. Ik heb dat geboekt als:

 

2 x Privestorting (balans) 100%

 

2 x Tegenboeking

Kosten 94%

BTW 6%

 

Hierrdoor zijn de beide bedragen als privestortingen op de balans terecht gekomen.

 

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen en zo mijn fiscale winstberekening gelijk krijg aan mijn V&W resultaat?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je geboekt:

 

kosten 94%

btw 6%

@ privéstorting

 

Aan het eind van het jaar moet je de privéstortingen en privéopnamen overboeken naar het eigen vermogen.

 

Bijvoorbeeld in de loop van het boekjaar geboekt:

privéopname 500,00

@bank 500,00

 

bank 100,00

@privéstorting 100,00

 

wordt eindejaarsboeking:

privéstorting 100,00

eigenvermogen 400,00

@ privéopname 500,00

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet zeker of ik dit begrijp...

 

Voor de volledigheid, dit gebeurt er in de IB 2012 fiscale winstberekening:

 

OV einde jaar = 12480

Prive onttrekkingen = 6949

Totaal = 19429

 

OV begin jaar = 8003

Prive stortingen = 6686

Totaal = 14689

 

Vermogensverschil = 4740

 

Het resultaat in de V&W = 4568

 

Er is dus een verschil van 173. Na een paar uur staren kom ik er niet meer uit. Ik doe dus iets verkeerd met de prive stortingen en onttrekkingen in relatie tot het OV denk ik. Maar wat?

Link naar reactie
  • 0

Het verschil zit ergens in de voorgeschiedenis hoe prive, EV en Winst tot stand gekomen zijn.

Daar heb jij alleen inzicht in, wij niet.

 

 

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in :)

 

Ik ben alles nog maar weer eens gaan nalopen. Er komen nu iets andere cijfers uit. Het verschil bedraagt nu 204 euro. In dat kader heb ik nog 1 onduidelijkheid:

 

Over 2012 val ik onder de KOR voor een bedrag van 973 euro. Ik heb dit op mijn V&W en op de IB aangifte geregistreerd als overige opbrengsten. Ik had in Q1 van 2012 al 204 euro BTW afgedragen. Zodoende kwam er uit mijn laatste BTW aangifte over 2012 uit dat ik 204 retour zou ontvangen. Ik heb die 204 euro op de balans 31/12 gezet als nog te vorderen BTW. Maar als ik er nu zo over denk, heb ik feitelijk natuurlijk geen BTW te vorderen, of af te dragen, omdat ik onder de KOR val.

 

Als ik die 204 euro van de balans af haal, dan klopt de aangifte. De vraag is nu of dit de juiste oplossing is. Iemand enig idee?

Link naar reactie
  • 1

Als ik het goed begrijp is het zo:

 

In Q1 had je en schuld van 204. Die heb je dus afgedragen en dat vereffend dit saldo op 0. Nu heb je over Q2 t/m Q4 weer een schuld met saldo 769. Heb je de BTW van Q2 en Q3 niet vereffend met afdrachten?

 

Met de 204 (Q1) heb je een KORting van 973 (204+769). Er blijft dus een saldo van 204 te vorderen op de balans.

Dit (te ontvangen) moet dus ook op de OB-aangifte (Q4) staan.

 

Misschien moet die 204 nog in de prive storting bijgeteld worden? Of gebruik je een zakelijke Bank rekening?

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp is het zo:

 

In Q1 had je en schuld van 204. Die heb je dus afgedragen en dat vereffend dit saldo op 0. Nu heb je over Q2 t/m Q4 weer een schuld met saldo 769. Heb je de BTW van Q2 en Q3 niet vereffend met afdrachten?

 

Met de 204 (Q1) heb je een KORting van 973 (204+769). Er blijft dus een saldo van 204 te vorderen op de balans.

Dit (te ontvangen) moet dus ook op de OB-aangifte (Q4) staan.

 

Misschien moet die 204 nog in de prive storting bijgeteld worden? Of gebruik je een zakelijke Bank rekening?

 

 

Bedankt voor het meedenken... Blijkt dat ik een fout bedrag heb ingevuld. 973 moet 1177 zijn. Daar zit dus ook het verschil van die 204. Aangifte klopt nu als een bus.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 66 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.