• 0

Bank zegt (bmkb) financiering op. Wat nu?

Beste forumleden,

 

Ik zoek advies voor het volgende: Mijn bedrijf (BV) is niet van de grond gekomen zoals voor ogen bij de start. Dit is nu vrij definitief, de bank heeft mij een aangetekende brief gestuurd met daarin de melding dat ze de financiering opzeggen en binnen 30 dagen terugwillen al hetgeen ik aan ze schuldig ben.

 

Bedrijfsvorm: BV

 

Bedragen:

Originele lening: 200K onder 80% bmkb-regeling

 

Ik heb getekend in privé voor 50K

BKMB-bedrag is 160K

 

In de uitvoering hadden ze de lening opgesplitst in:

Leningdeel 160K onder 100% bmkb

Leningdeel 40K zonder bmkb

 

De openstaande restsommen zijn:

120K (restant-hoofdsom van 160K onder 100% bmkb)

30K (restant-hoofdsom van 40K zonder bmkb)

6.5K (niet toegestaan negatief saldo op rek.courant, is negatief sinds laatste aflossing is uitgevoerd)

-------

156.5K

 

Nu we helaas zover zijn gekomen is het zaak hier maar zo goed en snel mogelijk vanaf te komen. Ze nodigen mij in de brief uit voor een gesprek omdat ze zeggen 'graag met mij overleggen om de mogelijkheden om gedwongen uitwinning te voorkomen. Bijvoorbeeld door herfinanciering andere bank, of aan afspraken over onderhandse verkoop van de gestelde zekerheden.'

 

Er is echter niet meer in de onderneming aanwezig dan een aantal apparaten waarvan alleen ik weet hoe ze werken, hoe ermee om te gaan. Het was nl. een nieuw idee waar ik hier nu niet verder over zal uitweiden. Maar deze apparaten hebben generlei restwaarde voor iemand anders, behalve dan als schroot. Ik zou deze apparaten graag zelf zien te behouden om er straks naast een normale baan toch iets mee te kunnen doen.

 

Ik heb ten eerste een vraag over de bmkb: is het nu zo dat als de bank de overheid aanspreekt en daarvandaan een geldsom terugkrijgt: komt de overheid dit daarna alsnog verhalen op mij in privé?

 

Tweede vraag: Hoe moet ik het gesprek met de bank aangaan? Heeft het zin een sanering proberen op touw te zetten tot een bepaald bedrag, en zo ja wat is zinvol? Of gaat de bank er liever vol voor het geld terug te krijgen van de overheid?

 

Derde vraag: Kan de bank mij nu nog steeds op die 50K aanspreken, of is dat nu nog slechts die 30K restantbedrag?

 

vierde vraag: Kan ik de bank erop aanspreken dat ze de volledige 160K garantstelling zoals die ooit door overheid is afgegeven en waarvoor ik betaald heb(!) provisie, aanspreken, en zodoende mij buiten schot houden?

 

vijfde vraag: Wat is slim om zo goedkoop mogelijk de restant apparaten te bemachtigen?

 

Kortom, hoe met deze penibele situatie om te gaan? Mijn dank is groot voor wat nuttige handvaten.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vraag 1: bank gaat eerst alle bancaire zekerheden uitwinnen ook jouw borgtocht, pas daarna gaat men de Staatsgarantie claimen.

 

Vraag 2: bank gaat ervoor om zoveel als mogelijk uit de zekerheden te halen.Regeling bv tegen finale kwijting heeft geen zin, vanwege de Staatsgarantie kan de bank niet veel.

 

Vraag 3: bank spreekt je aan voor het volle bedrag van de borgtocht.

 

Vraag 4: neen, om een claim onder die Staatsgarantie te leggen, dient de bank ook aan te tonen, dat het maximale is gedaan om het maximale uit de bancaire zekerheden te halen.

 

Vraag 5 :gewoon de waarde die het vertegenwoordigd betalen, als dat de sloopwaarde is, dat dan ook aantonen. Als jezelf niets doet en er geen markt, zal de bank het aan de hoogste bieder gunnen en dat zou een sloper kunnen zijn.

 

Vraag 6: Ervaring leert, dat de ondernemer die het meeste meewerkt er het beste uitkomt.

Link naar reactie
  • 0

Beste Marco,

 

Heel hartelijk dank voor je heldere antwoorden. Daar ben ik zeker mee geholpen. Alleen mijn 1e vraag zie ik nog niet beantwoord zoals ik het bedoelde: Misschien moet ik dit wat helderder stellen:

 

Gaat de Staat het bedrag dat ze uit hoofde van die Staatsborgstelling aan de bank betalen straks op mij in privé verhalen?

 

Dank voor de overige antwoorden, die helpen mij zeker om mijn verhaal goed voor te bereiden!

Link naar reactie
  • 0

Beste Marco,

 

Heel hartelijk dank voor je heldere antwoorden. Daar ben ik zeker mee geholpen. Alleen mijn 1e vraag zie ik nog niet beantwoord zoals ik het bedoelde: Misschien moet ik dit wat helderder stellen:

 

Gaat de Staat het bedrag dat ze uit hoofde van die Staatsborgstelling aan de bank betalen straks op mij in privé verhalen?

 

Dank voor de overige antwoorden, die helpen mij zeker om mijn verhaal goed voor te bereiden!

 

Neen, niet op jou persoonlijk. Borg van de staat is afgegeven tbv de verplichtingen die jouw BV is aangegaan. Indien jouw BV na verloop van tijd nog bestaat en vermogen op heeft gebouwd loopt die het risico in een later stadium geconfronteerd te worden met een claim (regresrecht). Jijzelf zal uitsluitend aangesproken worden op de de destijds door jou afgegeven borgtocht.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.