• 0

Aanspraak op vermogen partner bij eventueel faillissement?

Binnenkort start ik samen met een zakenpartner een nieuw bedrijf (software bouwsector) waarbij we hebben gekozen voor een v.o.f.. We willen het benodigde startkapitaal financieren met een investeerder, via een bank lukt waarschijnlijk niet. Bij een bank zou vof of bv niet veel uitmaken omdat ze je toch prive aansprakelijk stellen, maar een investeerder wil niet dat je je verschuilt achter een bv, vandaar in eerste instantie de keuze voor een vof. Zodra er een goede cashflow is en de investeerder kan worden afgelost stappen we direct over naar een bv (holding) structuur.

 

Stel dat het (in het ergste geval) totaal niet van de grond komt en we gaan failliet met een schuld van 2 ton, dan ben ik hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige schuld, oftewel failliet.

 

Ik wil voorkomen dat bij een faillissement aanspraak gemaakt wordt op het vermogen/inkomen van mijn vriendin.

 

Onze situatie: Wij zijn niet getrouwd, geen geregistreerd partnerschap, geen samenlevingscontract, (nog) geen gezamenlijke betaal- of spaarrekeningen en geen gezamenlijke kredieten etc. Ik ben bij haar ingetrokken en verhuur mijn huis. We staan niet op hetzelfde adres ingeschreven.

 

Als we alles zo laten, kan er dan bij een faillissement aanspraak gemaakt worden op haar inkomen/vermogen omdat zij wordt aangezien als partner? Is het opstellen van een samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap verstandig om eigendommen te scheiden? Kunnen we iets doen zodat zij geen risico loopt? Kortom: Wat is nu het verstandigst om te doen?

 

Ik begrijp dat een gezamenlijke (spaar)rekening onder mijn vermogen valt en dus meegenomen wordt in een faillissement.

 

Alle tips zijn welkom.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Bij een bank zou vof of bv niet veel uitmaken omdat ze je toch prive aansprakelijk stellen, maar een investeerder wil niet dat je je verschuilt achter een bv, vandaar in eerste instantie de keuze voor een vof.

 

Dit vind ik erg apart. Als je een bv hebt, ben je in principe niet prive aansprakelijk en daar heeft de bank niets over te zeggen. Het kan wel zijn dat de bank wil dat je een prive onderpand opgeeft, maar dat staat dus los van de soort onderneming. Daarnaast wil een investeerder vaak juist wel dat je het wel in een bv giet, zodat de investeerder een belang krijgt in de onderneming.

 

Ik zou er nog eens goed over nadenken en eerder voor een bv kiezen dan voor de vof. Denk dat je dan veel veiliger en handiger af bent.

 

Maar wie weet denken diverse mensen op dit forum er net even wat anders over.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

@Fvddungen:

 

Het klopt wat je zegt over een BV, maar als een bank je (in deze tijd) een bedrag leent om op te starten, dan stellen ze je er per definitie prive voor aansprakelijk. Het zijn letterlijk de woorden van de bank dat een bv of vof qua persoonlijke aansprakelijkheid niet uitmaakt. Ik schat de kans overigens klein dat een bank genoeg wil lenen.

 

Ik dacht in eerste instantie ook aan een BV ipv een VOF. Voor de kosten hoef je het tegenwoordig al helemaal niet te laten. Zelfs de Kosten voor KvK worden niet meer gerekend. Eigenlijk is de enige reden dat we voor een vof kiezen dat het beter over komt (je eigen hachje staat op het spel) en dat het administratief ietsje makkelijker is. Dit is ons geadviseerd door de KvK in een adviesgesprek.

 

Ik begrijp wat je zegt over een investeerder, aandeel en dus een BV. Als dat de deal wordt met een investeerder, dan zal er natuurlijk ook voor een BV gekozen worden. Wij zaten echter meer te denken aan een stille vennoot die wij binnen 2 jaar kunnen aflossen waarbij hij/zij een mooi rendement haalt. Dus niet een participant gedurende lange tijd. Maargoed... ook op dit vlak sta ik open voor tips (misschien in een ander topic).

 

Ons doel is sowieso om zo snel mogelijk naar een BV over te stappen. Dat is ook (om terug te komen op mijn eerste vraag) veiliger als het gaat om faillissement / partner.

Link naar reactie
  • 0

Voor je naar de KvK rent om je in te schrijven zou ik je nog even verder verdiepen in de verschillende entiteiten.

Als je het hebt over een stille vennoot dan is ook een CV nog een rechtsvorm die je kunt overwegen.

 

Wat betreft de VOF, (maar eigenlijk elke rechtsvorm).

Samenwerken is net als een huwelijk, ook die lopen niet allemaal even goed af.

Ga nu alvast met je partner om tafel zitten om et praten over de manier waarop je bij een ernstig verschil van mening van elkaar afscheid neemt. Ook duidelijke afspraken over wie wat doet zijn belangrijk om scheve gezichten te voorkomen.

Link naar reactie
  • 0

Ga nu alvast met je partner om tafel zitten om et praten over de manier waarop je bij een ernstig verschil van mening van elkaar afscheid neemt. Ook duidelijke afspraken over wie wat doet zijn belangrijk om scheve gezichten te voorkomen.

 

Tnx voor de tips! Daar hebben we al hele goede afspraken over gemaakt (i.s.m. een jurist).

 

Heeft iemand nog tips wat betreft mijn prive situatie? wel/geen samenlevingscontract en gezamenlijke rekeningen etc? Vof, bv of cv komen we wel uit. Vooral prive wil ik het nog even helder hebben ;). Hoe hebben jullie dit geregeld? Wat is gebruikelijk bij ondernemers?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.