• 0

prive onttrekkingen op balans?

Hallo, ik heb volgens mij een simpele vraag maar of het antwoord simpel is...ik hoor het graag. Heb hier al gezocht ook gegoogled maar kom er niet uit.

 

In 2009 ben ik een eenmanszaakje gestart. Het is echt heel klein met kleine omzet etc. In 2012 voor het eerst prive onttrekkingen gedaan maar nu kom ik niet uit met de aangifte.

 

Moeten de prive onttrekkingen op de balans staan, en zo ja waar dan op het aangifteprogramma van de belastingdienst?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Daar een balans altijd in evenwicht is, komt het aan beide zijden tot uitdrukking. Onder de vlottende activa heb je waarschijnlijk een post liquide middelen die gevoed wordt door je contant geld en bankrekeing, Onder eigen vermogen, de andere zijde van de balans heb je waarschijnlijk een post activa in bezit.

Dus haal je het geld af van je bankrekening, dan komt het automatich aan beide zijden goed.

JouwOnderneming biedt ondernemingsplan software voor startende ondernemers. Een bedrijfsplan maken gaat eenvoudig en professioneel met onze software. Tevens ondersteuning via email en telefoon
Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het snelle antwoord!

Dus het moet ergens in de activa tot uiting komen? Of zit ik er dan helemaal naast?

 

het eigen vermogen behoort tot de passiva het is als het ware een schuld aan jou als eigenaar van de onderneming. die afneemt door de prive onttrekking.

Link naar reactie
  • 0

Even een andere vraag. Het saldo van de winst- en verliesrekening is € 179,00 positief. Het saldo van de activa aan het eind van het jaar moet dan toch 179 euro hoger zijn dan die aan het begin van het jaar?

Link naar reactie
  • 0

De winst- en verlies rekening wordt NIET uitgedrukt in geld. Daarmee bedoel ik dat een winst- en verlies ook niet contante onderdelen kan bevatten zoals afschrijving, waardering voorraad, voorziening wanbetalers etc. Dit zijn allemaal bedragen die geen enkele invloed op de daadwerkelijke kasstroom hebben. De balans en de winst- en verliesrekeing zin dan ook heel verschillende zaken.

JouwOnderneming biedt ondernemingsplan software voor startende ondernemers. Een bedrijfsplan maken gaat eenvoudig en professioneel met onze software. Tevens ondersteuning via email en telefoon
Link naar reactie
  • 0

Nou snap ik er helemaal niks meer van. Waarom zegt het programma dan dat de 2 saldi niet gelijk zijn? Saldo fiscale winstdeling moet gelijk zijn aan het saldo van de winst en verlies rekening. En op de berekening van het saldo fiscale winstdeling komt toch echt het bedrag aan ondernemingsvermogen terug.

Link naar reactie
  • 0

Dan lijkt het er dus in elk geval op dat daar het probleem niet in zit. Echter zonder alle gegevens is het vanaf hier niet goed mogelijk om aan te geven waar het probleem wel in zit. Vaak kan het helpen om te kijken of er ergens in je boekhouding een bedrag voorkomt van deze grootte of de helft of het dubbele.

JouwOnderneming biedt ondernemingsplan software voor startende ondernemers. Een bedrijfsplan maken gaat eenvoudig en professioneel met onze software. Tevens ondersteuning via email en telefoon
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.