• 0

onderneming of doorgaan als hobby

Sinds enige tijd speel ik met het idée om voor mezelf te beginnen.

Ik wil dit op kleine schaal gaan doen. Meer hobby dan dat ik het geld nodig heb.

Ik heb op dit moment een vaste baan en ik wil in de avonduren websites gaan ontwerpen voor het mkb.

Stel ik produceer elke maand een website>>12x300 euro=3600 omzet per jaar. Dit moet minimaal haalbaar zijn.

Ik ben nu ziekenfonds verzekerd en mn baas vindt deze nevenaktiviteiten goed.

Is het nuttig of noodzakelijk een bv eenmanszaak op te zetten. Of mag ik factuurtjes sturen en dit hobby noemen?

Mijn voorkeur gaat uit naar een eenmanszaak, omdat sommige bedrijven geen zaken willen doen met particulieren.

 

Kort samengevat mijn vragen:

 

Blijf ik ziekenfonds als ik een eenmanszaak opstart?

 

Kan ik een eenmanszaak starten met ca 4000 euro p/j omzet?

Is er een break-even-point aan te geven tot wat voor omzet ik beter kan blijven hobbien?

 

Ik hoor graag

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hoeft je niet in te schrijven om te doen wat je wil doen. Als je een eenmanszaak begint, en dus kvk inschrijft en btw nummer aanvraagt, kom je in de ziekenfondsverzekering voor zelfstandigen. Dan betaal je bij aangifte inkomstenbelasting (meestal) wat extra ziekenfondspremie. Het kan ook zijn dat je daarmee net de grans van particulier verzekerden overgaat. Voordeel van een bedrijf is dat je je kosten van hard- en software als kosten kunt opvoeren. Waarschijnlijk val je voor de BTW in de kleine ondernemingsregeling, en hoef je het saldo btw niet te betalen.

 

Er is geen inkomenseis om je als ondernemer te vestigen. Wat in jouw situatie slim is is moeilijk te zeggen. Belangrijkste is volgens mij dat je wil ondernemen, dat je een ' ding' hebt, en afzetkanalen.

 

Wij werken zelf wel met particulieren om projecten mee te realiseren. En het toeval wil dat we nog op zoek zijn naar webdesigners om concepten mee te realiseren.

 

 

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
  • 0

Je hoeft je niet in te schrijven om te doen wat je wil doen.

 

Eerlijkgezegd heb ik daar mn twijfels over. Zoals je het beschrjift gaat het er alles van weghebben dat je een bedrijf voert (of je dat zelf zo noemt of niet), en ben je dus inschrijfplichtig voor het handelsregister.

 

Qua belastingen en ziekenfonds is er weinig loos: Je zult niet als ondernemer worden aangemerkt (1225-uur criterium haal je niet), dus je krijgt niet de ziekenfondsgrens voor ondernemers.

 

Uiteraard tellen deze inkomsten wel gewoon mee voor de inkomstenbelasting en moet je daarover dus betalen. Mocht de omzet zodanig zijn dat je daarmee boven de ziekenfondsgrens voor werknemers komt, dan mag je je particulier verzekeren.

 

Is er een break-even-point aan te geven tot wat voor omzet ik beter kan blijven hobbien?

 

Niet echt. Veronderstelt dat je niet 'zwart' gaat werken, komen de inkomsten bij je belastbare inkomen. Of dat nu als 'overige activiteiten' of 'uit onderneming' is maakt voor de tarieven niet uit.

Link naar reactie
  • 0

Qua belastingen en ziekenfonds is er weinig loos: Je zult niet als ondernemer worden aangemerkt (1225-uur criterium haal je niet), dus je krijgt niet de ziekenfondsgrens voor ondernemers.

 

Bepalend voor het feit of je al dan niet te maken krijgt met de ziekenfondsgrens voor zelfstandigen is het gelegen in het feit of dat je winst uit onderneming geniet. Het feit dat je niet voldoet aan het urencriterium wil niet per definitie zeggen dat je geen winst uit onderneming geniet. Dit beoordeelt de fiscus aan de hand van de feitelijke omstandigheden.

Je kunt dus zeker te maken krijgen met de ziekenfondsgrens voor zelfstandigen.

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

hallo,

 

Ik ben bang dat als ik een eenmanszaak ga beginnen en ik ga kleinschalig (12 websites per jaar + onderhoud) werken, dat het dan meer moeite is om een eenmanszaak op te richten, dan het uiteindelijke werken zelf. (uitzoeken van rechten en plichten en verzekeringen e.d.)

 

Hoe ervaren andere kleine ondernemingen dit fenomeen?

Wat moet er zoal geregeld worden bij het starten van een eenmanszaak?

Wat zijn de kosten?

 

bv

 

Link naar reactie
  • 0

Het feit dat je niet voldoet aan het urencriterium wil niet per definitie zeggen dat je geen winst uit onderneming geniet. Dit beoordeelt de fiscus aan de hand van de feitelijke omstandigheden.

Je kunt dus zeker te maken krijgen met de ziekenfondsgrens voor zelfstandigen.

 

Daar zit ook wel wat in. Het lijkt me in deze situatie wenselijk om wel ondernemer te worden voor de BTW, maar niet voor de inkomstenbelasting.

 

De belastingdienst stelt letterlijk:

De Belastingdienst let bij de beoordeling op de volgende punten:

 

Maakt u winst en zo ja, hoeveel?

Hoe zelfstandig is uw onderneming?

Beschikt u over kapitaal (in de vorm van geld of goederen)?

Hoeveel tijd steekt u in de onderneming?

Wat is de omvang (in tijd en geld) van uw werkzaamheden?

Hoeveel klanten heeft uw onderneming?

Is er geen sprake van een hobby?

Hoe maakt uw onderneming zich bekend naar buiten?

Loopt u 'ondernemersrisico'?

Bent u aansprakelijk voor de schulden van de onderneming?

 

Helaas geven ze alleen de vragen, niet wat het antwoord zou moeten zijn. De beoordeling lijkt dus een subjectief karakter te hebben.

 

Als ik jou was zou ik de vraag eens voorleggen aan de belastingdienst, die kunnen wellicht uitsluitsel geven over de vraag of je al dan niet met de ziekenfondsgrens voor ondernemers van doen krijgt.

 

De kosten op zich zijn trouwens minimaal. Inschrijving in het handelsregister kost 60 a 70 euro per jaar. Inschrijving bij de belastingdienst is gratis, maar er gaan wellicht een paar uur op aan papierwerk... niets om bang voor te zijn trouwens, het is niet moeilijk.

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de reacties.

Maar zoals bekend leveren antwoorden vaak weer nieuwe vragen op.

 

Krijg ik nog belastingaanslagen van de gemeente omdat ik ondernemer ben, of weet iemand nog andere kosten die ik kan verwachten?

Als ik bv algemene voorwaarden wil deponeren: wat kost dit? is dit verplicht?

 

tot slot nog een vraagje aan Ben:

Moet jij veel werk verrichten om een nieuwe opdracht binnen te krijgen? er zijn namelijk zo veel webdesigners.

Wat is de verhouding tussen mensen die zelf bij jou terecht komen, en de opdrachten waarbij je echt op jacht moet?

 

ik hoor wel

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 55 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.