loading
Ga naar inhoud
dlowoner
Verberg

autodemontage en belastingvragen

vraag

ik ben van plan om binnen nu en 2 jaar een autodemontage bedrijf op te zetten, ik heb al van alles op papier staan (in de pc dan) en ben nu toegekomen aan een liquiditeitsbegroting en had veel bedragen nogal wat ruim genomen omdat ik gewoon niet zeker weet hoeveel het gaat kosten, maar op deze manier hou ik ontzettend weinig over elke maand dus ik moet toch wat bedragen neerzetten die toch wat dichter in de buurt komen om te weten of het ook echt haalbaar is op deze manier.

 

het belangrijkste is dat ik wil weten wat ik de belasting moet betalen.. ik ben paar jaar terug ZZPer geweest maar dat werkt toch anders dan 2de hands autoonderdelen verkopen.

als voorbeeld:

 

stel dat ik een omzet van 6155euro kan realiseren per maand, daar moet ik 21%btw over rekenen en dat is iets minder dan 1300euro wat ik dus aan de belastingdienst moet geven per maand.

dat is dus zo'n 15.000euro per jaar wat ik aan de belasting moet geven. komen hierboven verder nog meer kosten overheen waar ik rekening mee moet houden? en zoja... hoeveel zal dat ongeveer nog zijn per maand of per jaar?.

 

(ik wil dus een eenmanszaakje opzetten, geen personeel, stuk of 15auto's per maand, loodsje van plusminus 200m2)

Link naar bericht
Delen op andere sites

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord

dag dlowoner

 

Als starter is het altijd goed om het handboek ondernemen van de fiscus te lezen. Daarnaast kun je startersdagen bezoeken bij de KvK en ook zo veel leren. Je komt nu redelijk vroeg in de plannen naar een vrij specialistisch forum. Je mist de basiskennis van boekhouden en belastingen. Daar valt zo ontzettend veel over te schrijven dat ik hierbij volsta met wat basis zaken op grond van de vragen die je stelt.

 

Jouw klant betaalt aan jou de BTW. Dus feitelijk draag je het wel af, maar financieel ben jij een doorgeefluik.

Als je verkoopt aan bedrijven, dan moet je de BTW apart vermelden op je facturen, dus een omzet van 6.155 is dan omzet ex BTW. Daar reken je 21% BTW bij en dat maakt het factuurbedrag dat je klant aan jou moet betalen. Jij draagt het BTW deel af aan de belastingdienst zodat je omzet netto 6.155 is.

 

Van de BTW die je afdraagt aan de fiscus mag je de BTW afhalen die jij betaalt op je inkopen en kosten.

 

Andere kosten waar je rekening mee moet houden: boekhouder ( ;) ) huur van de loods, verzekeringen, milieuvergunningen, afvoer- en opslagkosten van chemische middelen, bankkosten, reclamekosten, reiskosten, transportkosten, etc. Ik noem wel een aantal specifieke kosten (dik gemaakt) waar je echt goed naar moet kijken.

 

En tot slot betaal je inkomstenbelasting over de winst (omzet min kosten).

Daar ga ik hier niet op in want dan ben ik over 3 weken nog aan het schrijven. Lees het handboek ondernemen en vraag zonodig een startersgesprek aan bij de belastingdienst.

 

Die kosten en belastingen inschatten is niet te doen zo. Je zult zelf vooral moeten informeren bij een verzekeringsexpert, de gemeente voor de vergunningen, offertes bij boekhouders vragen, een budget opstellen voor reclamekosten, etc.

 

Kijk ook of je hulp kunt vinden bij een boekhouder (met ervaring met starters) met de liquiditeitsprognose, investeringsbegroting en een financieringsaanvraag indien nodig.

 

Succes!

 

groet

Joost

 


DenariusAdvies.nl: Fiscaal + juridisch advies bij rechtsvormkeuze/-wijziging, VOF, BV, DGA, bedrijfsoverdrachten.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

ok heel erg bedankt. de meeste dingen had ik zeker al in de liquiditeitsbegroting gezet met bedragen erbij die je noemde. extra kosten waar ik op doelde was belasting technisch gezien omdat veel beginners nogal de fout in gaan (zeker als ZZPer zijnde) de inkomstenbelasting is bijv iets waar ik wel op doelde, ik zal dat nog even uitzoeken voor mezelf hoe dat precies is want dat is wel belangrijk om te weten.

 

en ja.. ik ben wel vroeg in het stadium omdat het wel pas 2jaar kan duren idd voordat ik van start kan gaan, ik ben al aan het kijken of het mssn binnenkort al mogelijk is maar daar ga ik zeker niet vanuit.

daarbij is het zeker wel belangrijk voor mezelf om zeker te weten dat het ook echt reëel en haalbaar is anders moet ik verder kijken dan alleen dat of accepteren dat van me hobby me werk maken er gewoon niet inzit.

 

sowieso heb ik veel aan je reactie aangezien er wel nieuwe dingen in staan die ik nog even verder uit moet zoeken en ik zal het 'handboek ondernemen' ook even doorlezen

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 13 leden online en 196 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké