• 0

aftrekposten mbt aangeschafte zakelijke auto

Ik rijd al 10 jaar leaseauto's en altijd is dit op basis van full operational lease geweest.

Echter vanwege de start van een nieuwe VOF met mijn compagnon willen we het ditmaal anders aanpakken.

 

We hebben twee 14% bijtelling auto's op het oog. Elk van om de nabij 15K de stuk.

Nu is het zo dat als je de auto zakelijk aanschaft je 28% kleininvesteringsaftrek terugkrijgt 4200 euro de auto

En omdat het een milieuvriendelijke auto is 13,5% milieu-investeringsaftrek. Nog eens 2025 euro

 

Ik kan de winst dus drukken met 6225 waardoor ik de auto eigenlijk voor 15K-6225K= 8775 rijdt ipv de 15K

Moet het wel eerst zelf betalen maar onder de streep blijft dit over.

 

Die auto kan ik tevens nog afschrijven over een x aantal jaar met een minimale restwaarde waardoor die 8775 nog lager kan uitvallen.

 

Heb ik nu iets goeds (en juist) gevonden of sla ik de plank volledig mis met mijn berekening?

 

Mvg,

Elise

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Heb ik nu iets goeds (en juist) gevonden of sla ik de plank volledig mis met mijn berekening?

 

Beiden ;)

 

Het is een fiscaal gunstige regeling dus het scheelt geld. Maar niet zoveel als jij inschat.

 

Even de BTW buiten beschouwing latend, het inkomen wordt gedrukt met € 6.225,00. Dat betekent dat je netto minder belasting afdraagt. En dat kan, afhankelijk van het uiteindelijke belastbare inkomen, een bedrag schelen tussen € 0,00 (bij een laag inkomen) tot maximaal zo'n € 2.783,00. De KIA en MIA worden gecorrigeerd met 14% MKB winstvrijstelling en komen dus uit op (€ 6.225,00 * 0,86 =) € 5.353,50. Hier betaal je maximaal 52% minder belasting over, waardoor je op de genoemde maximale netto besparing uitkomt.

 

Dan gaan we nog even voorbij aan het feit dat FOL onder de streep voor de klant voordeliger kan zijn dan zelf een wagenpark onderhouden. Anders zouden leasemaatschappijen natuurlijk niet kunnen bestaan. Hoe dat voor jullie uitpakt is afhankelijk van jullie specifieke casus.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.