• 0

aftrekposten mbt aangeschafte zakelijke auto

Ik rijd al 10 jaar leaseauto's en altijd is dit op basis van full operational lease geweest.

Echter vanwege de start van een nieuwe VOF met mijn compagnon willen we het ditmaal anders aanpakken.

 

We hebben twee 14% bijtelling auto's op het oog. Elk van om de nabij 15K de stuk.

Nu is het zo dat als je de auto zakelijk aanschaft je 28% kleininvesteringsaftrek terugkrijgt 4200 euro de auto

En omdat het een milieuvriendelijke auto is 13,5% milieu-investeringsaftrek. Nog eens 2025 euro

 

Ik kan de winst dus drukken met 6225 waardoor ik de auto eigenlijk voor 15K-6225K= 8775 rijdt ipv de 15K

Moet het wel eerst zelf betalen maar onder de streep blijft dit over.

 

Die auto kan ik tevens nog afschrijven over een x aantal jaar met een minimale restwaarde waardoor die 8775 nog lager kan uitvallen.

 

Heb ik nu iets goeds (en juist) gevonden of sla ik de plank volledig mis met mijn berekening?

 

Mvg,

Elise

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Heb ik nu iets goeds (en juist) gevonden of sla ik de plank volledig mis met mijn berekening?

 

Beiden ;)

 

Het is een fiscaal gunstige regeling dus het scheelt geld. Maar niet zoveel als jij inschat.

 

Even de BTW buiten beschouwing latend, het inkomen wordt gedrukt met € 6.225,00. Dat betekent dat je netto minder belasting afdraagt. En dat kan, afhankelijk van het uiteindelijke belastbare inkomen, een bedrag schelen tussen € 0,00 (bij een laag inkomen) tot maximaal zo'n € 2.783,00. De KIA en MIA worden gecorrigeerd met 14% MKB winstvrijstelling en komen dus uit op (€ 6.225,00 * 0,86 =) € 5.353,50. Hier betaal je maximaal 52% minder belasting over, waardoor je op de genoemde maximale netto besparing uitkomt.