• 0

Eenmalige langdurige klus. Met of zonder kvk en btw?

Beste forumleden,

 

Ik heb de afgelopen 2 jaar af en toe wat kleine klusjes gedaan voor bedrijven. Deze klusjes waren vaak onder de 1000 euro en maar een aantal keer per jaar. Ik heb toen via via het advies gekregen een VAR-verklaring aan te vragen zodat ik het var-nummer bovenaan de factuur kan zetten. Deze var-verklaring heb ik in 2012 aangevraagd en voor een factuur uit 2013 heb ik opnieuw een var-verklaring ontvangen.

 

Nu heb ik binnenkort een klus waar ik minimaal een maand aan ga werken rond de 32 uur per week. Deze klus is eenmalig en ik ben ook niet van plan dit vaker te doen.

 

Na zoeken op dit forum twijfel ik of ik wel het afgelopen jaar mocht factureren op mijn var-verklaring (zonder btw). Daarnaast vroeg ik me af of het wel voordelig is mijn nieuwe klus ook op deze var-verklaring te facturen aangezien het bedrag boven de €4000 per maand komt (exclusief btw mocht ik btw rekenen).

 

In het kort: Mag je factureren op enkel een var-verklaring en is het voordeliger bij bedragen boven de 4000 euro om btw te rekenen of om het zonder btw op een var-verklaring te factureren.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een VAR verklaring is er om opdrachtgevers van loonheffing claims van de bd te vrijwaren als je achteraf als werknemer beschouwd wordt.

 

Voor de BTW ben je al veel sneller ondernemer en is dat niet afhankelijk van een VAR.

 

Hier kan je wat voorwaarden er op na slaan. ;)

Link naar reactie
  • 0

In het kort: Mag je factureren op enkel een var-verklaring en is het voordeliger bij bedragen boven de 4000 euro om btw te rekenen of om het zonder btw op een var-verklaring te factureren.

 

Ik krijg de indruk dat je denkt dat de opties elkaar uitsluiten: OF je factureert "op een VAR-verklaring", en dan zonder btw, OF je factureert met btw.

Die aanname klopt niet. VAR gaat over je kwalificatie als ondernemer en is vooral voor je opdrachtgever interessant. Voor de btw gelden andere regels, zoals Henk al aangaf.

 

Bij de getallen die je noemt en de gesuggereerde omzet van een paar duizend euro per jaar, vermoed ik dat je "met enige regelmaat deelneemt aan het economisch verkeer" en dus btw-ondernemer bent, en zeer zeker aangifte moet gaan doen.

 

Is dat voordeliger? Nuja, achteraf een naheffing krijgen is in elk geval duurder.

 

 

Dan de klus waarbij je minimaal een maand lang 32 uur per week voor één opdrachtgever werkt. De belangrijkste vraag is "is hier sprake van een dienstverband?" Dat is er als er sprake is van loon, persoonlijke arbeid en een gezagsverhouding. Met andere woorden, als jij met verwaarloosbaar overleg je broer kan sturen om je te vervangen of je opdrachtgever géén gezag over jou en je werkzaamheden uitoefent, is dit geen dienstbetrekking en kun je hier een factuur voor sturen, en dan geldt het als 'winst uit onderneming' of als 'resultaat uit overige werkzaamheden'. Als het wel een dienstbetrekking is, moet je opdrachtgever loonbelasting inhouden en hoef jij geen factuur te sturen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk, bedankt allebei. Ik ga me inschrijven bij de KVK.

 

Mijn var-verklaring hou ik dus wel om aan te tonen dat ik niet in dienst ben van mijn komende opdrachtgever.

 

Inderdaad wel zo verstandig om van te voren te weten hoeveel belasting ik moet inleveren i.p.v achteraf een aanslag te krijgen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.