• 0

Weigeren te betalen zonder WKA

Goedendag,

 

Sinds 2 jaar heb ik een eenmanszaak, in deze eenmanszaak houd ik mij bezig met het doorlenen van arbeidskrachten.

Ik leen de medewerkers in via een Payroll bedrijf waarna ik deze doorleen naar mijn eigen relaties.

Nu heb ik een klant die weigert te betalen.

Deze opdrachtgever heeft gedurende 3 maanden een aantal medewerkers ingehuurt en geeft aan niet te betalen doordat ik niet aan de WKA zou voldoen.

 

Ik heb een eenmanszaak en heb dus geen mogelijkheid om een G rekening aan te vragen.

Ik heb mijn klant de WKA gegevens ter beschikking gesteld van de Payroll Oranisatie waar ik mijn medewerkers inleen dit om aan te kunnen tonen dat alle afdrachten gedaan worden.

Tevens heb ik de ontvangen facturen van het ingeleende personeel ter beschikking gesteld om zo aan te kunnen tonen dat ik de medewerkers betrek bij een organisatie die wel aan alle eisen m.b.t. WKA voldoen.

 

Mijn vraag is nu, mag een klant het volledige factuurbedrag van ca. 16 K weigeren te betalen afgaande op bovenstaand verhaal.

 

Heel graag ontvang ik een reactie, ik heb heel google al afgespeurd om een antwoord te vinden op bovenstaande vraag.

 

Alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als opdrachtgever mag je niet zomaar de betalingen stopzetten. Er is immers een overeenkomst afgesloten, jij bent jouw kant van het verhaal nagekomen (het beschikbaar stellen van mensen), jouw klant moet zijn kant van het verhaal nakomen (het betalen van de factuur).

 

Nu kan het zijn dat er opschortende voorwaarden zijn (in jouw algemene voorwaarden, kan ik mij niet echt voorstellen of in de inkoopvoorwaarden van de klant) maar dat lijkt mij niet waarschijnlijk. Er zal dus betaald moeten worden. Maar ik kan mij voorstellen dat jouw klant wel bepaalde zekerheden wil hebben in het kader van de WKA - hij heeft weinig zin om met de gebakken peren te zitten bij een eventuele betalingsonmacht van jou payrollbedrijf.

 

Laten we stellen dat hij in ieder geval 70% in ieder geval over moet maken Dit is het deel van de factuur waar de WKA geen grip op heeft (het netto loon, jouw winst etc.). Dit kan zeker niet opgeschort worden en zal voor iedere rechter hoe dan ook sneuvelen. Voor de resterende 30% zal zekerheid gegeven moeten worden. Er zijn een aantal mogelijkheden, waaronder:

 

[*]jouw klant stort deze 30% rechtstreeks op de g-rekening van jouw leverancier (de payroller);

[*]de 30% blijft instaan tot de payroller een verklaring omtrent het betalingsgedrag overlegd die tenminste twee maanden na het verrichten van de werkzaamheden is verricht - zo wordt er redelijk zekerheid gegeven dat voor dat deel van de factuur aan de verplichtingen is voldaan en deze niet meer verhaald worden op jouw klant.

 

Maar nogmaals, in beginsel is er dus geen opschortende werking, en al helemaal niet voor 100% van de factuur.

 

Werk je al langer voor deze klant?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Mijn vraag is nu, mag een klant het volledige factuurbedrag van ca. 16 K weigeren te betalen afgaande op bovenstaand verhaal.

Nee, dat mag niet, tenzij jullie afgesproken hebben dat er voorwaarden aan de betaling verbonden zijn.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Maar dat het niet mag, maakt niet dat het niet vaak wordt gedaan tegenwoordig. Welke smoezen al niet worden gebruikt om betalingsuitstel te bewerkstelligen...

:) Gisteren kreeg ik nog een reactie 'Wij verkeren niet in de situatie dat wij niet kunnen betalen. Onze klanten betalen ons niet en daarom moeten onze leveranciers akkoord gaan met een betalingsregeling. Zonder betalingsregeling betalen we niets'.

Link naar reactie
  • 0
Gisteren kreeg ik nog een reactie 'Wij verkeren niet in de situatie dat wij niet kunnen betalen. Onze klanten betalen ons niet en daarom moeten onze leveranciers akkoord gaan met een betalingsregeling. Zonder betalingsregeling betalen we niets'.

 

Die is leuk. Ook grappig vond ik de debiteur die haar bedrijf in de vorm van een eenmanszaak voerde, die beweerde dat de overeenkomst niet geldig zou zijn gesloten omdat zij niet bevoegd zou zijn. Haar man zou het namelijk niet goedvinden. ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.