• 0

En nu, doorverkoop zonder winst!

Kom er even niet meer uit, hoop jullie wel! ???

 

Ik heb een vraag omtrent een inkoop die ik heb bij een bedrijf, waarvan een gedeelte van de goederen nu overgaan naar mijn vriendin die zelf een bedrijfje is begonnen met het zelfde thema als ik.

 

Ik heb vanuit Nederland ingekocht (laten we het makkelijk houden:) voor € 100,00 bij een bedrijf in Duitsland (dus ik betaal daar geen btw)

Nu wil ik de goederen zonder winst doorschuiven naar mijn vriendin die haar shop in Duitsland heeft.

 

Hoe doe ik dat op een manier dat het geen probleem zal vormen voor de boekhouding?

 

Hoor het graag...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoal ik het nu zie gaat het als volgt:

(correct me if i'm wrong!_

 

 

Mijn inkoopfactuur bij bedrijf in DE - € 200,- (BTW gaat mijn boekhouding in als voorbelasting komt op 0,00 uit dan.

Ik betaal volledige factuur aan mijn leverancier.

 

Helft van deze inkoop order gaat naar bedrijf van vriendin in DE - € 100,-

Omdat ze in DE woont en haar shop daar heeft bereken ik geen BTW, maar moet zij die daar afdragen tegen 19%

Maar is voorbelasting dus komt weer op 0,00 in haar boekhouding

 

Ik heb factuur voor haar gemaakt van € 100,- is exclusief BTW want die is verlegd, dus mijn boekhouding blijft weer op 0,00

 

Zie ik het zo goed dan?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij deze even de reactie van de vriendin in kwestie.

 

Ik woon in Duitsland en heb hier een Kleingewerbe aangemeld. Ik heb daarbij bij de Duitse belastingdienst aangegeven dat ik in Duitsland en buiten Duitsland mijn goederen kan inkopen.

Hier krijg ik nog een apart nummer voor.

 

Nu gaat het in dit geval om twee rekeningen, over de een heb ik wel aan de topic starter 21% belasting betaald over de ander (nog) niet.

 

Nu moet ik nog een steuer berater zoeken en heb ik de eerste twee jaar de Plicht om iedere maand mijn boekhouding te met de Duitse belasting te overleggen.

Link naar reactie
  • 0

jij koopt in vanuit NL uit D. Je betaalt 200 euro+ 0 euro BTW

Jij factureert de helft aan je vriendin (indien zij dus een duits BTW nr heeft) 100 euro+ 0 euro BTW

 

Jou vriendin staat BTW af aan de Duitse staat op het verkoopbedrag, laten we even zeggen op (coeff 2) 200 euro.

Zij verkoopt de goederen dus aan klanten aan € 168,06 +19% BTW (€31,94)= € 200

Zij stort dus 31,94 BTW op einde kwartaal BTW aan Duitse staat.

 

Jij verkoopt jou deel in NL laat ons zeggen aan ook € 200

Jij verkoopt ze dus aan € 165,29 + 21% BTW (34,71) = € 200

Jij stort dus 34,71 BTW op einde kwataal aan NL staat

 

Dit verhaal gaat er wel van uit dat jij een NL BTW nr. hebt en jou vriendin een Duits BTWnr.

 

Link naar reactie
  • 0
Nu gaat het in dit geval om twee rekeningen, over de een heb ik wel aan de topic starter 21% belasting betaald over de ander (nog) niet.

 

Dit is me niet geheel duidelijk, ik veronderstel dat je bedoelt 21% BTW, want je kan nooit belasting betalen aan een ander bedrijf. Als jij een duits BTWnr. heeft moet jou vriend jou factureren zonder BTW, als zijn bedrijf een NL BTW nr. heeft. Dan moet je helemaal geen BTW betalen op die factuur. BTW is een binnenlandse aangelegenheid, niet iets dat deel uitmaakt van export binnen de EU

Link naar reactie
  • 0

Dirk vn:

 

Dank je wel voor de duidelijke reactie!

 

Ik ga een factuur maken zonder BTW.

 

Voor wat betreft hetgeen niet helemaal duidelijk was, het klopt dat ze toen de BTW heeft betaald, omdat ze op dat moment nog bij mij in het bedrijf zou komen. (ze zou die rekening voor zich nemen, BTW later weer verrekend krijgen)

 

Nu blijkt dat ze toch een eigen bedrijfje opzet en de goederen bij haar blijven moet er dus een factuur van mijn bedrijf komen aan haar bedrijf.. echter hier zit weer een maar aan:

 

De betreffende factuur is in tegenstelling tot de andere factuur niet in Duitsland maar in Nederland besteld.

Dan moet ik uiteraard wel de BTW betalen, die ik normaliter weer terug zou kunnen vragen.

 

Nu zou de gehele factuur omgezet moeten worden van mijn bedrijfje naar dat van haar.

 

In dat geval denk ik dat ik geen BTW kan terugvragen, en denk ik dat ik dus een factuur aan haar moet doen inclusief de door mij te betalen BTW.?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Over de btw vrije factuur Duitsland, weet ik eigenlijk niet of ik de btw gewoon mag behandelen als anders?

Dus aan de ene kant als te betalen btw, en de andere kant als terug te vorderen BTW waardoor je weer op 0 komt?

 

Deze vraag geld dus eigenlijk ook voor de NL - NL factuur (de 2de versie van het verhaal)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb (krijg) iid een Duits BTW nummer.

 

Ik heb een Kleingewerbe voor een webshop en winkel aangemeld.

Gister heb ik alle papieren daarvoor afgegeven. Op het Duitse belasting kantoor is het me ook zo uitgelegd zoals Dirk het omschrijft.

 

Ik kan volgens mij als Duitse belastingbetaler geen BTW aangifte/terugvraag in NL doen. Het komt er nu dus op neer dat ik dan in NL de 21% moet afdragen welke ik in Duitsland niet terug krijg en in Duitsland 19% omzetbelasting moet gaan betalen.

 

Mijn boekhouding/belastingaangiftes ga ik volledig uit handen geven daar ik zelf niet genoeg kennis heb van het Duitse belasting systeem.

Link naar reactie
  • 0

Hoe BTW werkt kan je hier lezen

Ik heb dat even apart toegelicht, omdat deze vraag dikwijls terug komt.

 

De betreffende factuur is in tegenstelling tot de andere factuur niet in Duitsland maar in Nederland besteld.

Dan moet ik uiteraard wel de BTW betalen, die ik normaliter weer terug zou kunnen vragen.

 

Waar jij dat gekocht hebt maakt niet uit. Jij hebt BTW betaald aan je leverancier, maar dat is slechts een "voorafbetaling van je te voldoene BTW op het einde van het kwartaal. Het factuur dat jij maakt naar Duitsland is zonder BTW.

 

Ik kan volgens mij als Duitse belastingbetaler geen BTW aangifte/terugvraag in NL doen.

Klopt, BTW is zuiver gebonden aan een land.Je kan in Duitsland geen BTW terugvragen die je in NL hebt betaald. (kan in principe wel, maar das een rompslomp, enkel interessant voor grote bedragen)

 

Nu zou de gehele factuur omgezet moeten worden van mijn bedrijfje naar dat van haar.

In dat geval denk ik dat ik geen BTW kan terugvragen, en denk ik dat ik dus een factuur aan haar moet doen inclusief de door mij te betalen BTW.?

 

Jij hebt ingekocht in NL en "voorafbetaalde BTW" betaald. Jij verkoopt de hele zooi door naar Duitsland. Jij factureert naar Duitsland zonder BTW. Op het einde van het kwartaal komt de BTW afrekening: jij hebt niks verkocht in NL (enkel doorgefactureert naar D, maar dit heeft geen belang voor de BTW omdat BTW enkel een binnenlandse aangelegenheid is)

dus er is € 0 te betalen aan BTW- de voorafbetaalde BTW. Dus jij hebt geld tegoed van de staat. Die voorafbetaalde BTW krijg jij terug van de staat.

 

Het komt er nu dus op neer dat ik dan in NL de 21% moet afdragen welke ik in Duitsland niet terug krijg en in Duitsland 19% omzetbelasting moet gaan betalen.

Waar zou jij 21 % BTW in NL moeten afdragen? Jij bent een duits bedrijf, dus jij moet geen BTW in NL betalen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.