• 0

Crediteur probeert 3 verschillende incassobureau's

 

Ik zit met een irritant probleem dat onnodig veel tijd van mij vraagt.

 

Anderhalf jaar geleden meldde zich een crediteur bij mijn bedrijf die meende nog zo'n 600 euro van mij te krijgen. Ik dacht daar anders over en betwiste dus de vordering. Na enkele weken werd de incasso van die vordering overgedragen aan Graydon. Ook daar heb ik mijn standpunt kenbaar gemaakt, waarna ik ruim een jaar niets meer van de crediteur of Graydon vernam.

 

Tot de crediteur mij deze zomer plotseling opbelde en wat vragen over de kwestie begon te stellen. Ik hield de boot (opnieuw) af, maar enkele dagen later lag er een aanmaningsbrief van het advocatenkantoor MKS Advocaten op mijn deurmat. Ook aan dit bureau heb ik een uitgebreide brief gestuurd, waarna ik opnieuw enkele maanden niets meer hoorde van de crediteur of dit advocatenkantoor.

 

Tot mijn grote verbazing ontving ik vandaag andermaal een aanmaningsbrief, ditmaal van DAS Rechtsbijstandsverzekeringen (het niveau van de gemachtigden neemt af). Ik word hier echt een beetje moe van. Wat moet ik nu doen? Voor de zoveelste keer een brief met mijn bezwaar sturen? Die crediteur lijkt het inmiddels bij meerdere incassobureau's te willen proberen, maar dit schiet dus niet op. De zaak kost mij teveel tijd en geld (voor het versturen van al die aangetekende brieven).

 

Iemand suggesties?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zou kort en niet-aangetekend kunnen laten weten dat de vordering betwist is, en dat je dus wat jou betreft geen geld verschuldigd bent aan deze crediteur. Je kunt ook uberhaupt niet reageren, aangezien de macht van het incassobureau niet verder gaat dan jou lastigvallen - dwingen tot betalen kunnen ze je niet.

 

De laatste kan dan kiezen het erbij te laten zitten of er een zaak van te maken. Mocht de rechter dan uitspraak doen in je nadeel kun je uiteraard wel gedwongen worden tot betaling.

Link naar reactie
  • 0

Tot mijn grote verbazing ontving ik vandaag andermaal een aanmaningsbrief, ditmaal van DAS Rechtsbijstandsverzekeringen (het niveau van de gemachtigden neemt af).

 

Iemand suggesties?

 

Ik zou allereerst voorzichtig zijn met de bovenstaande kwalificatie. Er zijn heel wat advocatenkantoren die beroerder werk leveren dan mening rechtsbijstandverzekeraar. Onderschat deze dus niet!

 

Het is op zich hoogst opmerkelijk dat een crediteur langs meerdere wegen zijn vermeende vordering probeert te incasseren. Dit geeft te denken. Voor een vordering van € 600, - naar aan advocaat gaan lijkt mij wat al te dol, de kool is het sop niet waard.

 

Verder is het merkwaardig dat de crediteur eerst nu bij DAS aanklopt. Als hij die rechtsbijstandverzekering heeft, waarom gaat hij dan eerst naar Graydon en een advocatenkantoor? Dit geeft het vermoeden dat de polis na de ontstaansdatum van het geschil is afgesloten, hetgeen betekent dat deze zaak niet onder de dekking zou vallen.

 

Gesteld dat om de reden voornoemd wel dekking bestaat vraag ik mij af wat DAS met deze zaak gaat doen als zij er achter komen dat betrokkene zijn vordering ook al langs andere wegen heeft getracht te incasseren. De polisvoorwaarden beperken in dat geval namelijk ook het recht op dekking.

 

Nu je de vordering betwist zou ik gewoon een kort briefje zenden, verwijzen naar de voorgeschiedenis en de voorgaande correspondentie (ook van de gemachtigden) m.b.t. deze kwestie in kopie bijvoegen. Het zou mij niet verbazen als je vervolgens niets meer van DAS verneemt. Of om de redenen voornoemd, dan wel om de volgende reden.

 

De meeste rechtsverzekeraars hebben een beleid dat men voor vorderingen van deze omvang niet gaat procederen, maar de zaak met haar verzekerde zal afkopen. Waar de grens voor afkoop bij DAS ligt is mij niet bekend, maar voor minder dan € 750,- zal een rechtsbijstandverzekeraar niet snel tot een procedure overgaan. Al helemaal niet als zij constateren dat het gaat om een vordering waarop verweer wordt gevoerd. Mocht dat onverhoopt toch gebeuren dan kan je altijd nog inhoudelijk verweer voeren. Maar nogmaals, het zou mij buitengewoon bevreemden als DAS voor dit bedrag een procedure op tegenspraak gaat voeren. De kosten wegen voor haar alsdan niet tegen de baten op. Succes.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

dat is wel een bizarre handelswijze van die crediteur. De uiteenzetting van Edward lijkt mij zeer correct. Een briefje terug met kopieen van de vorige incassopogingen, en het lijkt mij sterk dat DAS gaat procederen.

 

Het wel erg irritant in ieder geval, en je kunt je afvragen waar dit moet ophouden. Zo te lezen heeft de crediteur zich er niet bij neergelegd.

 

 

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.