Adviseurs,

Voor mijn zoektocht betreft het juist opstellen van een factuur ben ik hier terechtgekomen.

Als brandwacht heb ik mij als zzp'er verhuurd aan een zeeschip wat in de haven van IJmuiden ligt.

Mijn opdrachtgever zegt dat ik hem een factuur moet sturen van 0% met als omschrijving sea going vessel.

Omdat ik hier niet bekend mee ben heb ik de belastingdienst gebeld. De meisjes daar wisten niet zeker of dit mocht.

Daar schoot ik dus niks mee op.

Mijn vraag aan op dit forum is of ik wel met 0% mag factureren.

Waar moet dit in de aangifte aangegeven worden.

Moet er als omschrijving sea going vessel aangegeven worden, en wat houdt dit in?

Mvg John

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42176-btw-diensten-zeeschip/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

• 0

even op de site van de belasting dienst kijken. Diensten aan zeeschepen en vliegtuigen zijn inderdaad zonder BTW. Wel is van belang dat het om een zeeschip(sea going vessel) gaat. Voor binnenvaartschepen geld deze regeling namelijk niet.

Maarten Versluis

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

• 0

De Belastingdienst weet het zeker, maar ze zet die mensen die het zeker weten niet achter de telefoons van de Belastingtelefoon, dus 100% zekerheid krijg je als je een brief schrijft.

rubriek 1e is bedoeld voor 'belast met 0% of niet bij u belast'. Volgens de website van de Belastingdienst is het tarief 0% dus ik zie ook geen andere rubriek waar ik 'm in kwijt zou moeten.

Jij hoeft niet per se 'sea going vessel' op je facturen te zetten, maar bij een controle gaat een inspecteur natuurlijk vragen 'gut, 0% btw, hoe kwam u daar zo bij?' en dan moet je een goed verhaal hebben. De term 'sea going vessel' op je factuur is dan alleen maar een indicatie dat er een verhaal is, ik zou zorgen dat je dat verhaal goed hebt onderbouwd, bijvoorbeeld met relevante data van het schip. Overigens zijn pleziervaartuigen hiervan utigezonderd, die vallen niet onder dat 0%-tarief.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

• 0

Goedemiddag iedereen

Ik ben hier nieuw en heb ook te maken met een verhaal wat hierboven staat. Ook ik werk als zzp'er op een zeeschip.

Het enige verschil is dat ik niet de factuur stuur naar de opdrachtgever, maar naar een tussenpersoon.

Deze tussenpersoon ( bemiddelingsbedrijf) vertelde me dat ik niet meer mocht factureren met 0% maar met BTW verlegd.

Dit is omdat hun niet de opdrachtgever zijn. Je mag alleen naar de opdrachtgever factureren met 0% werd me verteld.

Vanaf het begin heb ik hun wel gefactureerd met 0%. Wat kunnen daar de gevolgen van zijn nu blijkt dat dit niet goed was?

Beide moet toch ingevuld worden bij 1e?

Heeft dit nadelige gevolgen qua geld voor mij?

Na het bericht te hebben gekregen dat ik niet meer met 0% mocht factureren ben ik gaan googelen en kwam op deze site terecht: ingekorte link

Daar staat oa dat je de btw niet mag verleggen bij bewaking. Wat wordt er verstaan onder bewaking?

Ik, als brandwacht controleer de gevaarlijke stoffen. Wordt dit gezien als bewaking?

Een aantal collega's van mij werken via de Payrol.

Ik doe dit niet omdat je in mijn ogen dan veel minder voordeel hebt dan als je werkt als zelfstandige.

Zie ik dit goed, of kan ik ook beter via de Payroll gaan werken?

Bedankt alvast.

[Mod edit: link ingekort ivm verstoring forumlayout]

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar