• 0

CV of BV: namens BV investeren in nieuwe onderneming

Hallo, ik zit met de volgende vraag:

 

Ik wil vanuit mijn BV geld investeren in een nieuwe onderneming van een vriend van mij (bij voorkeur geen lening). Daarbij zijn natuurlijk een aantal mogelijkheden als rechtsvorm voor de nieuwe onderneming:

 

Een BV, waarbij ik deel van aandelen krijg. Echter gezien de winstverwachting voor de eerste jaren, is BV niet de meest fiscaal voordelige optie.

 

De CV waarbij ik optreed als stille vennoot. Echter ik denk mee over de opstart van de onderneming, en verwacht in de toekomst achter de schermen ook nog wel een handje te helpen. Risico dat ik zeker wil voorkomen is dat mijn BV als beherend vennoot wordt gezien, en dat mijn BV risico loopt bij een eventueel faillissement.

 

Alternatief is dat ik een aparte investerings BV opricht, die investeert in de nieuwe CV. Maar dit zijn nogal wat extra accountantskosten die ik dan maak voor een relatief kleine investering.

 

Wat is nu de meest logische rechtsvorm voor de nieuwe onderneming? En als wij kiezen voor een CV tot waar mag een stille vennoot helpen bij de opstart en bedrijfsvoering (of is dat compleet niet toegestaan als je geen risico wilt lopen?). Ik blijf alle artikelen die ik hierover gelezen heb op dit punt nogal vaag vinden.

 

Alvast dank,

 

Rob

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Rob,

 

Waarom bij voorkeur geen lening? Als de C vennoot in een CV stel je toch ook tegen vergoeding kapitaal ter beschikking? Het wordt fiscaal alleen anders behandeld.

 

Ik zou toch naar een CV kijken en je realiseren dat je best raadgevend mag optreden intern. Het gaat erom dat je geen beheersdaden verricht en dus de CV niet vertegenwoordigt in handelingen met derden of naar buiten toe. Als jouw bemoeienis uit geen enkele stukken blijkt dan zie ik het risico niet.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.