• 0

Twee BTW-nummers handig?

Hallo,

 

Ik heb een eenmanszaak opgericht met als hoofdactiviteit: het maken van videoproducties waarin ik me richt op kinderen en (media-)educatie. In deze startfase heb ik al twee opdrachtgevers uit het onderwijs, waarvoor ik (in lesvorm) videoproducties maak met de kinderen en ze hierin coach/begeleid, maar ik merk dat ook bedrijven zijn die me willen inhuren.

 

Nu krijg ik te maken met twee verschillende vormen van omzetbelasting (of eigenlijk 1 wel, en 1 niet):

- het begeleiden in / maken van producties t.b.v. educatie/onderwijsinstellingen (vrijgesteld van BTW)

- videoproducties die ik maak voor bedrijven (gewone tarief, 21%)

 

Bij de Belastingdienst geven ze me de optie om een tweede BTW-nummer aan te vragen zodat ik dit makkelijk kan scheiden.

Ik moet alleen zelf kiezen of ik dat handig vind, en vind het lastig om die keuze te maken.

 

Aan de ene kant heb ik dan wel een goed overzicht (voordeel). Maar dit houdt ook in 2 aparte administraties, 2 aangiftes omzetbelasting, 2 aparte rekeningen zelfs misschien? (nadeel)

In het geval van vrijgestelde werkzaamheden kan ik weer geen BTW over gekochte zaken terugvragen, terwijl als ik aannemelijk kan maken dat ik die kosten zijn gemaakt voor mijn werkzaamheden waar ik wel btw voor afdraag, ik dan (een deel van) de btw kan terugvragen. (voordeel) Daar komt weer bij dat ik voor sommige opdrachtgevers zowel vrijgestelde werkzaamheden verricht als werkzaamheden met 21% BTW.... Wat het nog ingewikkelder maakt. (nadeel)

 

Kan iemand mij advies geven over of een 2e BTW nummer wel of niet handig is in deze situatie? Zijn er mensen die zelf ook met 2 vormen van omzetbelasting of vrijstellingen werken onder 1 nummer? En zijn er nog andere zaken behalve bovenstaand waar ik rekening mee moet houden?

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

 

Groet,

Claudia

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Claudia

 

Een tweede BTW nummer voor je vrijgestelde prestaties is een beetje onzinnig. Die aangifte komt er dan als volgt uit te zien:

 

BTW 0% over omzet X = 0

Voorbelasting = 0

 

Af te dragen nul.

 

Dan kun je die aangifte dus net zo goed niet indienen en dus heeft een tweede BTW nummer geen zin.

 

In je boekhouding gewoon goed bijhouden welke omzet belast en onbelast is en welke kosten verband houden met de belaste omzet. Van die kosten kun je dan de BTW terugvragen. Van de kosten die verband houden met de onbelaste omzet kun je geen BTW terugvragen.

 

En als er kosten zijn die niet toerekenbaar zijn aan de belaste of de onbelaste omzet, dan splits je de BTW op die kosten naar de verhouding belaste omzet gedeeld door totale omzet.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost,

 

Dank voor je reactie!

 

Ik begrijp dan inderdaad niet waarom ik die optie voorgeschoteld kreeg.

Thanks voor je uitleg over splitsing van de btw over de gemaakte kosten. Ga ik doen.

Na de eerste aangifte omzetbelasting zal het voor mij vast helemaal helder zijn :-)

 

Claudia

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hier zelf ook nog een vraag over..

 

Geldt bovenstaande ook als het om verschillende handelsnamen gaat? Ik heb nu 1 handelsnaam BTW vrijgesteld en daar komen binnenkort twee handelsnamen met BTW bij.

 

Ook mij is de optie voor een tweede btw nummer genoemd. Zijn er in het geval van verschillende handelsnamen wel voordelen aan verbonden of zouden jullie mij ook aanraden om het bij 1 BTW nr. te houden?

 

Ik hoop van jullie te horen. Alvast heel erg bedankt,

Marivda

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

Ik heb een cateringbedrijfje (eenmanszaak) en moet voor een geschreven artikel nu een VAR aanvragen. Is voor 't eerst dat ik dat doe en zal het ook niet heel veel vaker doen. Bij wat voor soort werkzaamheden voor catering heb ik uiteraard het serveren van eten aangegeven. Nu bij de VAR wordt gevraagd of ik ingeschreven sta bij de kamer van Koophandel (ja dus) en of ik een btw nummer heb (ja, maar voor andere werkzaamheden dus) dus als ik daar nu ja invul krijg ik waarschijnlijk een verkeerde VAR, met misschien verkeerd btw tarief. Wat moet ik doen?

Groetjes

Saskia

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.