Beste forumleden,

Ik heb het e.e.a. gezocht op het forum, maar nog niet helemaal het juiste topic gevonden. Ik wil mijn situatie graag aan jullie voorleggen.

Sinds enkele jaren heb ik samen met een familielid een VOF. We maken kledingontwerpen voor verschillende opdrachtgevers. Aanvankelijk werkte we voor verschillende opdrachtgevers. Gedurende de jaren is dit langzaam veranderd: een opdrachtgever werd steeds groter en is steeds meer van onze diensten gebruik gaan maken. Onze inkomsten genereren we nu voor 90% uit deze opdrachtgever, de overige 10% bestaan nog uit wat "klusjes" voor andere opdrachtgevers.

Nu we ons contract met deze opdrachtgever eens weer goed willen bijwerken kwam ter sprake dat de fiscus dit wel eens zou kunnen gaan behandelen als een fictief dienstverband (gezien het hoge percentage aan inkomsten dat we van 1 opdrachtgever krijgen)

De situatie mbt tot deze opdrachtgever is verder als volgt:

- We maken een afspraak over de omvang van een collectie voor een bepaald bedrag

- Op een aantal momenten (na het afronden van verschillende fases van de ontwerpen) wordt voor een vooraf gesproken percentage gefactureerd.

- Eventueel meerwerk wordt apart gefactureerd.

- Ik bepaal zelf wanneer en hoeveel ik werk. Als het eindresultaat er maar naar is op de afgesproken datum. Doorgaans heb ik 1x per week overleg met de opdrachtgever op kantoor.

- Ik bepaald dus zelf wanneer ik verlof opneem (daar heeft de opdrachtgever niets mee te maken). En als ik ziek ben zal ik zelf moeten zorgen dat ik dit ergens kan inhalen of een vervanger kan regelen

- In de overeenkomst met de opdrachtgever is wel afgesproken dat ik niet voor andere concurrerende opdrachtgevers (in het zelfde segment) werk uitvoer.

- Voor eventuele fouten wordt ik aansprakelijk gesteld.

- wel heb ik een geheimhoudingsverklaring getekend, maar dat is in deze branche wel gebruikelijk

Verder heb ik een eigen werkruimte aan huis waarvandaan ik mijn werkzaamheden verricht. Ik moet ook zelf met enige regelmaat investeren in nieuwe software, computerapparatuur, etc.

Zoals aangegeven is de situatie langzaam zo gegroeid. We staan wel open voor andere opdrachtgevers, maar in deze tijd valt dat niet mee. Bovendien is de hoeveelheid werk van deze ene opdrachtgever zo veel, dat we ook geen grote opdrachtgevers daarnaast meer aan zouden kunnen.

Na het lezen van de verschillende topics op dit forum denk ik dat het percentage van een opdrachtgever met name het probleem zal zijn, 3 opdrachtgevers heb ik wel per jaar.

Mijn vraag is: Lopen we het risico dat de belastingdienst dit inderdaad gaat zien als fictief dienstverband? Dat is nl. niet wat we willen, immers de situatie zou op termijn weer kunnen veranderen en ik wil mijn vof graag aanhouden.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42451-vof-met-een-grote-opdrachtgever/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Goede morgen Ontwerpster.

Het al dan niet als een zelfstandige onderneming opereren is niet enkel afhankelijk van het percentage wat aan één opdrachtgever besteed wordt.

Naast de verdeling van de tijd voor de werkzaamheden wordt ook meegewogen in hoeverre dat je investeert in b.v. Klantenwerving; eigen identiteit; onderhoud webshop; naamsbekendheid etc.

Een en ander is ter interpretatie van de belastingdienst c.q. van de behandelende ambtenaar.

Wellicht is het daarom niet onverstandig om contact op te nemen met de belastingdienst en te vragen hoe zij tegen deze casus aan kijken ?

Met vriendelijke groet,

• 0

Voordat je naar de Belastingdienst stapt is het wellicht handig een adviseur in de hand te nemen? Immers: de Belastingdienst is geen belastingadviseur. Overigens acht ik jullie positie sterker nu jullie niet individueel maar als Vof worden ingehuurd. Het gaat dus om 2 personen die met kapitaal en arbeid een onderneming drijven. Ik zie niet zo snel 'verkapt dienstverband' ook al komt de omzet voor 90% van 1 opdrachtgever.

Succes!

Groet,

Barbara

Voor meer grip op je financien

doe een fiscale check

Voor een oplossing van jouw belastingprobleem

vraag advies

• 0

O ja: de belastingtelefoon is niet te vertrouwen ;D :

1. de inlichtingen verkregen van de belastingtelefoon is van evenveel waarde als de informatie op hun website: je mag hier als burger/ondernemer geen vertrouwen aan ontlenen. Als basis geldt de belastingwet.

2. de verstrekte informatie aan de belastingtelefoon wil nog weleens verschillen. Bel je de Belastingtelefoon met dezelfde vraag en krijg je antwoord van verschillende medewerkers, dan ontvang je meestal ook verschillende antwoorden.....

Dus: wil je ECHT zekerheid, dan zit er niets anders op dan de situatie voor te leggen aan een bevoegde inspecteur. Zijn/haar bevindingen zet de inspecteur op papier en daar mag je WEL vertrouwen aan ontlenen.

Voor meer grip op je financien

doe een fiscale check

Voor een oplossing van jouw belastingprobleem

vraag advies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar