Jump to content

BarbaraRijskamp

Senior
  • Content Count

    71
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

6

Personal info

Register

  • What age group do you belong to?
    36-40
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    kvk/hallo

Company info

Vision

  • I'm looking for people who
    hulp zoeken op fiscaal terrein, belastingzaken en financiele planning.
  • My opinion about entrepeneurship
    mijn talenten op een goede manier te benutten. En ik hoop dat anderen dat ook doen en dat we er samen iets moois van kunnen maken.
  • My opinion about innovation
    ik zou graag de regels op belastingterrein zo helder mogelijk willen zien. Ik ben daarom ook in gesprek met ondernemersorganisaties.
  1. Ik wil aan deze discussie toch nog toevoegen dat het inschakelen van een fiscalist wel degelijk nuttig is! Boekhouders hebben niet altijd verstand van fiscale zaken, terwijl zij wel de aangifte verzorgen. Bovendien staat de fiscale wetgeving niet stil. Ook hier is het van belang hierop in te spelenen vinger aan de pols te houden gedurende het jaar. Dus controleren door een externe fiscalist: JA, dat kan ik van harte aanbevelen! Heb, net als Joost, al veel "gedrochten" gezien. Helaas.
  2. Het is mogelijk een VOF aan te gaan met je eigen BV. Hier kan de derde dan ook in participeren. Voordeel is dat je gebruik kan maken van de ondernemersfaciliteiten, zoals de MKB-winstvrijstelling. Echter, de aansprakelijkheid is dan ook in prive. Als je dit wil uitsluiten, dan zit er niets anders op dan in loondienst te blijven bij je eigen BV.
  3. Je kunt je ook de vraag stellen: waarom een onderneming in de BV-structuur? Is hier een andere oplossing voor te bedenken? Is geruisloze terugkeer misschien een optie? Onlangs heb ik een ondernemer begeleidt bij wie dit duizenden euro's aan belasting heeft opgeleverd. Overigens ligt dit bij elke situatie anders en kan niet altijd gekozen worden voor deze optie. Maar wel het onderzoeken waard!
  4. Laatst mijn fiscale kennis inzake coöperaties opgefrist met een cursus. Er was veel interactie tussen de cursusleider en de cursisten (allemaal fiscalisten). Veel cursisten (ik ook) kwamen voor een duidelijk overzicht wanneer een coöperatielid nu wel of niet als ondernemer voor de inkomstenbelasting wordt aangemerkt. De theorie kennen we allemaal wel vanuit onze opleiding, maar hoe werkt het nou in de praktijk? Wat blijkt? Er zijn geen duidelijke richtlijnen! Er wordt teruggevallen op bestaande jurisprudentie inzake ondernemerschap. En de onderhandelingsruimte met de Belastingdienst wordt steeds beperkter, omdat de Belastingdienst doodsbang is om belastingvoordelen vooraf toe te kennen zonder dat er duidelijke richtlijnen zijn. Zo zijn we weer terug bij af. Ik kwam er achter dat de link www.cooperatieua.nl niet meer werkt. Opgeheven vanwege belastingschade? Of doorgegaan onder een andere naam? Uit nieuwsgierigheid ook nog even geen op www.cooperatie-advies.nl. Nou, het fiscale advies daar dat als je belang kleiner is dan 5% de winst onder de vermogensinkomsten valt, geheel belastingvrij, is helemaal niet waar. Kortom, de fiscale kennis op dit terrein is zeer specialistisch en kan alle kanten op. Dat maakt het voor een fiscalist zeer uitdagend, maar of een ondernemer hier altijd bij gebaat is, is de vraag.
  5. Als het een BV betreft of personeel in loondienst, kan je ook nog te maken krijgen met de WKR: de WerkKostenRegeling. Personeelsleden vallen onder de WKR, zakenrelaties niet. Zou je ook nog na moeten gaan wie wat gegeten heeft en op basis daarvan een splitsing maken welk deel onder de loonbelasting zou kunnen vallen en welk deel niet. Gelukkig geldt nu voor de loonbelasting dat een etentje met zakenrelaties onder de 'gerichte vrijstelling' resp. de 'intermediaire kosten' valt. Dus geen heffing over deze kostenpost. Leuker kunnen we het niet maken! Heb je een jubileum te vieren, dan kun je beter (fiscaal gezien) de catering op de werkvloer uitnodigen in plaats van uit eten te gaan. Dit wordt gezien als personeelsfeest. Maar vier je dit op de werkvloer, dan vindt slechts een forfaitaire bijtelling plaats, anders afrekenen over de Waarde in het economisch verkeer. Tenminste, voorzover de 'vrije ruimte' wordt overschreden.
  6. Dag LouLou, Ik heb met jullie te doen. Ben blij dat mijn onderneming in kleine stapjes groeit en niet ineens. Ik ben het eens met het commentaar van Robbertt: ga zelf zitten om te bepalen wat je nu echt wil! Is er in jullie omgeving niet iets als een ondernemingshuis of Open Coffee of flexplekken waar je met andere ondernemers kan sparren? Of zoek een coach. Helaas mag ik geen reclame maken, maar deze zijn er in vele maten en soorten. Vorig jaar ontmoette ik een coach die werkt vanuit een open mind en zonder oordeel. Zij start met het helder krijgen wat een organisatie, managementteam of persoon ECHT wil. Het visualiseren van wensen en droom. De blokkades helder krijgen en ze vervolgens opruimen. Oude overtuigingen worden onderkend en vervangen door nieuwe, passend bij de gewenste situatie. De vervolgstappen zijn het opstellen van een plan van aanpak en het realiseren daarvan. DAT is denk ik iets waar jullie nu het meeste behoefte aan hebben. Als je helder hebt wat je wil betekenen voor een ander en welke rol je wilt vervullen, dan kun je verder om je droom te realiseren. Succes! Groet, Barbara
  7. Beste Ron, Ga alsjeblieft die doe-het-zelven met dit belastingprobleem als je wil emigreren. Wil je meer weten over andere belastingstelsels in het buitenland, ga dan kijken op de website van BDO en PwC. Voorheen had onze eigen ECD (Economische Controle Dienst) info over buitenlandse belastingstelsels op internet staan. Wegens bezuinigingen verwijzen zij nu zelf naar deze commerciele websites. Het klopt dat royalties in Nederland redelijk gunstig belast zijn. Vandaar dat de Rolling Stones (het klassieke voorbeeld) al jaren hun label hier exploiteren. Groet, Barbara Rijskamp
  8. Geachte heer Meer, Als ik uw situatie goed begrijp, heeft u twee keuzes: 1. rechtstreeks participeren in de BV. 2. via een personal holding participeren in de BV. Meer smaken zijn er niet. Participeren via de eenmanszaak kan niet, want de eenmanszaak kan niet beleggen (aandelen in een BV houden of leningen verstrekken aan derden). Bovendien geldt er geen deelnemingsvrijstelling in de inkomstenbelasting. Optie 1 is goedkoper qua administratieve lasten, maar kan weer duur zijn als je bij verkoop moet afrekenen over het aanmerkelijk belang (verschil tussen verkoopprijs en aankoopprijs van de aandelen). Optie 2 is duurder qua administratieve lasten, maar geeft veel meer flexibiliteit. Uitgekeerde dividenden worden pas belast bij opname in prive. Bij verkoop van de BV valt de winst onder de deelnemingsvrijstelling. Regels voor gebruikelijk loon blijven gelijk, welke optie je ook kiest. Er is nog een derde optie, maar deze wordt niet vaak gekozen: participeren in een maatschap. Dus jij participeert rechtstreeks, je businesspartners via de BV. Heb je niet te maken met gebruikelijk loon (jouw businesspartners wel in hun eigen BV) en kun je toch gebruik maken van de voordelen van een IB-onderneming. Hopelijk heb ik je iets wijzer gemaakt. Groet, Barbara Rijskamp
  9. @Dutchtraffic. Wow, je bent een voorbeeld voor velen om je geld online te kunnen verdienen. Ik heb hier al veel over gehoord en ben er ook mee bezig. Heb onlangs mijn eerste online verkoop gerealiseerd ;-) Ik mag toch hopen dat je altijd de MKB-winstvrijstelling hebt toegepast? Dan betaal je effectief nog geen 45% belasting ipv 52%. Scheelt weer. Iets wat je in de BV-vorm met salaris niet kan. Enne...je kunt meestal terug komen op reeds eerder ingediende aangiften, tot 5 jaar terug. Dus misschien kan er nog reparatiewerk verricht worden. Ook op het gebied van gebruikelijk loon zijn er ontwikkelingen, dus een goed advies lijkt mij zeker op zijn plaats. En online verkoop en BTW is vanaf 2015 ook veranderd. Ben je daar al mee bekend? Groet, Barbara [iets te commerciele afsluiter verwijderd]
  10. Een v.o.f. is een samenwerkingsverband tussen 2 of meer ondernemers. Een van de ondernemers kan zelfs een BV zijn. Een man/vrouw-firma wordt apart genoemd, omdat bij (fiscale) partners de verhouding weleens onzakelijk kan zijn, anders dan in andere samenwerkingsvormen. Daarom heeft deze vorm de aandacht van de fiscus. Zo is in verschillende zaken het urencriterium en daarmee de zelfstandigenaftrek onderuit gehaald bij de echtgenote, omdat zij hoofdzakelijk ondersteunende werkzaamheden verricht. Deze tellen niet mee voor het urencriterium wanneer dit 70% of meer van de gewerkte uren betreft. Een firma waarbij de man wordt ingeruild voor een broer of iemand anders is geen probleem. Onderzoek wel of er gebruik gemaakt kan worden van doorschuiffaciliteiten of dat er afgerekend moet worden.
  11. De omzetting naar BV mag niet gedaan worden met het oog op verkoop van de onderneming. Stel dat je een week na inbreng iemand tegen komt die jouw zaak wil kopen (voorheen was deze persoon niet in beeld), dan kan dat (zonder af te rekenen). Driejaarstermijn is voor de bewijslastverdeling. Bij verkoop binnen deze driejaarstermijn moet jij aantonen dat de inbreng niet gericht was op verkoop.
  12. In je eerste posting schrijf je dat je de winst al 50/50 verdeeld. Feitelijk heb je dan al een Vof/maatschap. Hierover hoeft niets op papier te zijn vastgelegd. Dat het het nu regelt door vanuit de eenmanszaak hem te betalen, het zij zo. Maar goed. Je wil een wat duurzamere oplossing. In feite hebben jullie een gezamenlijk project/concept die straks bediend worden vanuit 2 eenmanszaken. Dit is de moderne variant van samenwerken: wel de voordelen, minder de nadelen. Jullie kunnen wat afspraken over het gezamenlijke project op papier zetten. Papier is vooral van belang wanneer jullie het niet langer eens zijn met elkaar. Dus probeer zaken te verzinnen waar onenigheid over zou kunnen bestaan en leg vast hoe dan te handelen. Inkomensstromen lopen via de eenmanszaken en voor de gezamenlijke kosten heb je een kostenmaatschap. Hier dragen de eenmanszaken 50/50 aan bij. Laat een (fiscaal) jurist hier naar kijken en jullie kunnen samen verder ondernemen. Succes!
  13. Voor loondienst is gezagsverhouding vereist. Je kunt dit ook als een 'losse klus' zien. Ik zie dit meer als 'resultaat uit overige werkzaamheden'. Deze categorie zit tussen loondienst en winst uit onderneming in. Uitbetaling in aandelen klinkt altijd leuk, maar fiscaal en praktisch gezien in het een drama! Al die optieregelingen in de loonbelasting zijn om zeep geholpen, je moet uitkijken voor 'excessieve beloningen', de notaris die bij elke aandelenoverdracht om de hoek komt kijken, enz. Denk nog eens goed na hoe je uitbetaald zou willen worden. Kennelijk zijn jullie het erover eens dat alleen bij een positief resultaat er een beloning voor jou in zit. Dus je zou ook een no cure-no pay-beloning kunnen doen. Dit is veel simpeler. OK, er moet belasting betaald worden bij een geldelijke beloning. Maar dit geldt eveneens bij een betaling in natura, zoals hiervoor reeds vermeld. Voordeel van de rubriek 'resultaat uit overige werkzaamheden' is dat je kosten die je maakt om de beloning te mogen ontvangen, mag aftrekken. Dus zo kan het zijn dat je per saldo nog steeds niet veel belasting betaalt.
  14. Hoi Tyran, Peter heeft helemaal gelijk. Je schrijft zelf dat je met co-founder 2 de IE volledig bezit. Dus als de founder de 100% wil verwerven, moet hij dit gewoon betalen. Komen jullie niet tot overeenstemming, dan blijft de situatie zoals deze is. Het blijft belangrijk afspraken zoals deze schriftelijk vast te leggen in een overeenkomst, voordat je de samenwerking aangaat. Regel daar vooral die zaken wanneer je niet meer 'on speaking terms' staat. Kennelijk zijn er nu afspraken en de founder wil dit wijzigen. Als jullie niet tot overeenstemming komen, houdt het op. Punt is soms de afhankelijkheidspositie tov elkaar. Als de founder er geen energie meer insteekt, zijn jullie misschien verloren en is het IE minder waard. Kijk of hier oplossingen voor te bedenken zijn en zorg dat je in gesprek met elkaar blijft. Heel veel succes!!
  15. Sorry, verhaal was nog niet af. Bron: http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHARL:2014:5315 Er is ook nog een boete opgelegd van 50% die door de rechter is gehandhaafd. Kennelijk zijn de feiten pas aan het licht gekomen toen de aanslag reeds definitief was. Er is nl. een navorderingsaanslag opgelegd. Een navorderingsaanslag kan nog 5 jaar na dato worden opgelegd. Binnenkort wordt deze termijn opgerekt naar 12 jaar (bij kwader trouw). Mijn advies: speel open kaart met de Belastingdienst, geef aan op grond van welke argumenten je het in welke box het belast wil hebben. En voordat je overgaat tot aanschaf van onroerend goed: wees je bewust van de consequenties.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept