Jump to content

mp21

Junior
  • Content Count

    11
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. Dank je wel, Barbara. Goed dat ik me daar eens in verdiep.
  2. Ja zeker! maar dat kan dan gewoon in een samenwerkingsovereenkomst oid, toch?
  3. Ja precies, dat bedoel ik. Als we beide zaken doen met klanten en elkaar het verschil factureren, dan zijn we er denk ik. het wordt dan wel ff een extra rekensommetje maar dat komt wel goed. Nogmaals erg dank voor je advies en ik ga dit voorstel uitwerken en voorleggen aan hem.
  4. Kijk, dat is eens een mooie constructie! Bedankt voor je antwoord. En nog eens eenvoudig ook, want die eenmanszaak heb ik al. Dan is het alleen nog zaak dat mijn compagnon een KvK nummer aanvraagt en dat we elkaar gaan factureren. Is het niet zo dat je als eenmanszaak meerdere opdrachtgevers moet hebben? Dan zouden we eigenlijk mensen die bestellen de ene keer door mijn eenmanszaak moeten factureren en de andere keer vanuit de andere eenmanszaak? Of alle klanten door de andere eenmanszaak en ik stuur hem een factuur voor mijn geleverde diensten. Ik heb nog een aantal webdesign-opdrachtgevers. Is dit een juiste redenatie? Nogmaals dank!
  5. Duidelijk! Ik steek mijn kop zeker niet in het zand, anders was ik hier niet om te informeren. Op deze manier doorgaan is dus geen optie. Zeker niet als het nog groter wordt. Zijn er nog bepaalde constructies waar ik niet aan gedacht heb, of is en blijft de VOF in mijn situatie toch de beste optie Alvast bedankt weer.
  6. Dank je voor je reactie, Peter. Het is maar net hoe je het inkleed. Op papier gezien is het mijn zaak, iemand helpt me en ik geef hem er wat voor. In de meeste gevallen contant. Natuurlijk niet met de bedoeling om de belasting op te lichten, maar puur vanwege het gemak. Nu het wat groter wordt zoek ik naar een goede constructie. Jouw advies is dus sowieso een rechtsvorm aangaan?
  7. Als ik het dus goed begrijp Annedien, dan zeg je dat ik het beter zo kan laten en wat afspraken op papier zet? Misschien moet ik het ook maar niet groter maken dan dat het is. Ik hoop dat ik hem hiermee voldoende tegemoet kan komen. immers nu heeft hij (op papier) helemaal niets.
  8. Dank je wel voor jullie antwoorden. Het is en blijft een lastig verhaal. Ik ben in ieder geval wel overtuigd van de samenwerking met hem en om die op één lijn te krijgen. Deze situatie duurt nu al ongeveer drie jaar en als webshop zijn we steeds meer volwassen aan het worden. Behalve het feit dat hij deze 'kans' aan mij te danken heeft, heeft hij die kans zo goed aangepakt dat ik aan hem te danken heb dat het nu zo geworden is. Dit had ik zonder hem absoluut niet kunnen bereiken. Als ik hem eruit gooi, dan heeft hij niets, maar als ik hem eruit gooi dan heb ik zelf ook een aantal dingen waar ik niet uit ga komen en waardoor ik het in eentje misschien wel niet red. Voor mijn gevoel zijn we beide op zoek naar een stukje zekerheid, en dat wil ik graag goed geregeld hebben. Over je laatste opmerking, Annedien. We zijn beide regelaars, echter wel op verschillende vlakken. Daarom passen we zo goed bij elkaar. Dit deel is echt mij stukje en op het moment dat hij met een wens komt, een wens die ik zelf NB erg goed kan begrijpen, dan wil ik alles uitgezocht hebben om met een goed voorstel te kunnen komen c.q. zijn voorstel goed te kunnen beoordelen. De term 'we zien wel' komt als het om dit soort dingen gaan niet in mijn woordenboek voor. Vandaar de vraag, wat zou een goede constructie zijn. Een VOF of BV betekent dat we met flink wat extra kosten komen te zitten en mijn eenmanszaak niet echt heel rendabel meer wordt. Zo laten zou ook kunnen, maar ik verwacht dan eerder problemen met de samenwerking dan een goede constructie zoeken. Een andere boekhouder / boekhouding zelf doen zou ook nog kunnen, alleen is dat niet mijn of zijn hobby.
  9. Duidelijk. Wat zou in mijn situatie de beste constructie zijn?
  10. Dank je wel voor je antwoord. Ja hij trok daar inderdaad over aan de bel, en ik had dat in zijn plaats ook gedaan. Er is voor hem (zover ik weet) geen reden om te wantrouwen, maar is voor gelijkwaardigheid en zakelijk gezien is dat er nu niet. Hij noemt zich nu ook mede-eigenaar van de webshop maar in weze is hij dat niet. En ik begrijp heel goed dat hij dat wel wil zijn.
  11. Hallo, ik heb eens een vraag. Na veel Googlen en diverse mensen te hebben gesproken ben ik er toch nog niet helemaal aan uit. Het is als volgt: Een aantal jaar geleden ben ik wat webdesign erbij gaan doen, naast mijn huidige baan. De werkzaamheden werden op een gegeven moment wel steeds meer waarna ik heb besloten mijzelf in te schrijven bij de KvK als eenmanszaak. Ik werk alleen dus dat leek mij de meest logische keuze. Kort daarna ben ik een webshop begonnen. het is iets meer dan een webshop, maar dat doet nu even niet ter zake. ook de branche niet. Eenmaal begonnen liep ik iemand tegen het lijf die besloot mij wat te ondersteunen. Dat kon ik destijds goed gebruiken, want ik werk overdag nog. Het leek een soort werkgever - werknemer relatie te worden en dat vond ik ook prima. ik had geen idee of het goed zou gaan lopen of niet. Er is niets formeel vastgelegd en alles loopt via mijn eenmanszaak. Nu bijna 3 jaar verder loopt het erg goed en werken we nagenoeg gelijkwaardig voor de webshop. We nemen de meeste beslissingen samen en overleggen regelmatig over de werkzaamheden. Inmiddels zie ik hem dan ook als volwaardig mede-eigenaar van de webshop. De winst wordt 50/50 verdeeld. Nu zijn we dan beide op een moment gekomen dat we dit ook wat meer willen concretiseren. Ook al is er geen reden voor, in theorie zou ik van de een op de andere dag eruit kunnen gooien omdat er niets beschreven staat. Graag zou ik de samenwerking wel willen beschrijven, of een extra onderneming voor oprichten. Ik heb nog steeds webdesign opdrachten, al is het wel wat minder dan toen ik begon met mijn eenmanszaak. Graag zou ik dan ook mijn eenmanszaak houden voor al mijn webdesign projecten. Ik heb een aantal afwegingen gemaakt, maar ben er nog niet uit welke de beste is. Om te beginnen zit ik met een aantal kosten die iedere ondernemer heeft. KvK, Bankkosten, aansprakelijkheidsverzekering, en kosten voor mijn boekhouder die de BTW aangiftes doet. Boekhouden is niet mijn hobby, dus ik ben erg blij dat ik daar iemand voor heb. Die kosten zijn goed te dragen van de totale inkomsten die ik heb met webdesign en de webshop. Zou ik die kosten enkel moeten dragen met webdesign dan wordt het al een stuk krapper. Ik heb overwogen een VOF op te richten naast de eenmanszaak. Echter kom ik dan op flink wat meer kosten uit, omdat mijn boekhouder verwacht dat er meer werk gedaan dient te worden voor VOF. Dit zou me ruim 60 euro per maand meer gaan kosten en dat vind ik toch zonde van het geld. Gezien de marges op de webshop niet zo heel hoog zijn is dat een flinke extra kostenpost. Qua kosten zou ik het liefste zo willen laten. Dat is ook geen gedoe, geen extreem extra veel werk, enz. maar ik wil mijn compagnon er graag bij betrekken en samen goede afspraken maken. Hij heeft geen KvK inschrijving. Wat kan ik het beste doen? Ik dacht zelf aan een overeenkomst te maken waarin we beide beschrijven wat we doen, hoe we eea verdelen en dat we mijn eenmanszaak gebruiken voor het financiële deel. Kan dit zomaar, of is toch de VOF de beste optie (en waarom). Of zijn er mogelijk nog andere ondernemersvormen die op zijn situatie van toepassing zouden kunnen zijn. Graag advies. Alvast bedankt.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept