• 0

Bestelbus grijs kenteken, fiscale mogelijkheden

Hallo ik heb een vraag en heb hier nog geen sluitend antwoord op gevonden.

Ik ben een startende ondernemer. Ik wil een bus gaan aanschaffen voor de onderneming. De gegeven zijn als volgt:

Bus, Iveco daily / bj 2004 / aanschafprijs 5500 euro(met prive geld)(marge bus).Nieuwprijs 24000 euro.

Aantal km zakelijk 12.000 eerste jaar, oplopend naar 18.000 per jaar.Wil er 5 jaar mee rijden.

Aantal km prive 2000.

Ik heb al een auto prive op mijn naam staan, mijn vraag is als volgt:

- Deze bus staat op grijskenteken, wat kan ik als kosten opvoeren.(afschrijving, btw-brandstof)(wegeblasting voordeel 1280 euro)

- Kan ik deze bus ook zo neerzetten dat ik 19 cent per km kan opvoeren?(12.000 *0.19= 2280 euro)

Wat is fiscaal gezien het aantrekelijkst?

Met vriendlijke groet, Chris Alewijnse.

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

een hele goede morgen Chris!

Hier is al het een en ander over geschreven op dit forum en op de rest van het grote internet.

Je krijgt voor de bus te maken met drie belastingen:

1) wegenbelasting. Als je de bus voor minimaal 10% zakelijk gebruikt (dat doe je) en je hebt een btw-nummer (ik neem aan van wel) kom je in aanmerking voor het lage mrb-tarief. Als dat niet automatisch gaat, even bellen met de Belastingdienst.

2) btw ofwel omzetbealsting. Je kunt er voor kiezen om de bus voor de btw 'op de zaak te zetten' of 'privé te houden'. Dit wordt ook wel 'etiketteren' genoemd, je etiketteert de bus dan zakelijk of privé. In beide gevallen is de btw op gebruik en onderhoud naar rato van het zakelijk gebruik aftrekbaar. Dus als je 75% zakelijk rijdt, mag je 75% van de btw terugvragen. Zorg wel dat je daar een redelijke kilometer-administratie van bijhoudt, en let op: woon-werk-kilometers (als die bij jou bestaan) gelden voor de btw als privé.

3) inkomstenbelasting. Ook hier heb je de keus tussen zakelijk en privé etiketteren. Zakelijk etiketteren betekent dat je 'm op de balans zat, eventueel investeringsaftrek kan claimen en dat ALLE (maar dan ook ALLE) kosten van de bus aftrekbaar zijn. In ruil daarvoor krijg je te maken met een bijtelling van 25% van de nieuwprijs, ofwel 6.000 per jaar. Dat betekent dus dat er pas sprake is van een aftrekpost als de bus-kosten hoger zijn dan 6.000 per jaar (afschrijving, winterbanden, TomTom, parkeerkosten, tolwegen in Frankrijk, diesel, wegenbelasting, verzekering, reclamebelettering, et cetera)

Zodra de bus 15 jaar oud wordt (dat is dus pas in 2019) wordt de bijtelling 35% van de dagwaarde. Maar dat is onder de huidige fiscale regels.

Privé etiketteren voor de inkomstenbelasting betekent dat je 19 cent per zakelijke kilometer mag aftrekken en verder helemaal niks.

Wat verwacht je aan jaarlijkse kosten voor het karretje? Op basis daarvan valt wellicht te schatten wat je de grootste aftrekpost oplevert.

En welkom op HL!

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

• 0

Dank je wel, Marcel

De jaarlijkse kosten zullen niet hoog zijn, gezien ik zelf het onderhoud uitvoer. Gezien de staat van de bus gaat ik uit van 500 euro onderhoud incl keuring.

(1) De bus staat nu in het lage mrb-tarief.

(2) Ik heb geen woon-werk-kilometers. (zie punt 3)

(3) Bij zakelijk(aftrekpost); investeringsaftrek ?? (aanschaf 5500) / afschijving (hoeveel) / diesel 1200*1.38=1656/ wegenbelasting 460 euro pj / verzekering 560 pj / onvoorziene kosten 400. (ik ben bang dat het moeilijk wordt om de 6000 euro te halen. Dus zal het waarschijnlijk Prive etiketteren worden en voor 19 cent per km gaan, kun je hier ook nog een deel van de btw van de brandstof opvoeren?

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is,

Met vriendelijke groet, Chris Alewijnse.

• 0

er wordt overal geroepen dat je een BTW-nummer moet hebben, dit is onzin, je hoeft alleen maar als ondernemer bij de belastingdienst geregistreerd te staan, zelfs dat wil niet zeggen dat je als ondernemer aangifte moet doen, of BTW-aangifte moet doen

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar