• 0

Var-verklaring of niet.

Mijn huidige bedrijfje wil ik gaan uitbreiden.

 

Het betreft reparaties van laptops. Hiervoor wil ik af en toe andere reparateurs gebruiken in totaal andere gebieden dan waar ik werk. Voor mij niet te berijden, maar voor de klant die uit dat gebied belt kan uiteraard wel naar deze andere reparateur.

 

De klanten komen binnen via mijn bedrijf. Daarna zet ik de klant door naar een reparateur waar ik een overeenkomst mee heb. De reparateur lost het probleem van de klant op, regelt zelf de betaling. Achteraf stuur ik de reparateur een factuur voor het leveren van deze klant welke hij anders überhaupt niet had gehad.

 

De volgende vragen:

- Dien ik met alle reparateurs een VAR-verklaring te hebben? Ik zat hieraan te denken toen ik nog van mening was dat het zinvol is om de klant te factureren. Echter lijkt het mij (voor eigen belang) veiliger om niet de klant maar de reparateur te factureren. Ik 'ken' hem/haar, daar waar ik de klant totaal niet ken en niet continu een check kan doen van de door de klant verstrekte gegevens.

- Wat is een beetje een eerlijke verdeling? Reparatiekosten 150 euro incl. Kosten onderdelen 40 euro. Winst 110 euro. 30% voor mij en 70% voor de reparateur?

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

- Wat is een beetje een eerlijke verdeling? Reparatiekosten 150 euro incl. Kosten onderdelen 40 euro. Winst 110 euro. 30% voor mij en 70% voor de reparateur?

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

Aan VAR zaken ga ik mijn vingers niet branden maar op bovenstaand wil ik wel even in gaan.

 

De eerste vraag is: Hoe kom je aan bovenstaande cijfers? €110 winst of €110,- bruto marge?Heb je daarin de kosten voor je marketing, huisvesting, service kosten, garantieclaims, onvoorziene kosten, etc etc ingecalculeerd?

 

Met de eerste vraag in gedachte: Hoe kom je dan vervolgens aan de procentuele verdeling? Welke kosten hebben beide partijen? Hoelang ben jij met een afhandeling (van a tot z) bezig en hoelang is de reparateur (Van a tot z) bezit?

 

Vergeet niet dat we het hier over je verdienmodel hebben.. Het fundament van een commercieel gedreven organisatie.

 

Ik wil je de antwoorden wel voorkauwen maar ben zelf een voorstander van het "teach a man how to fish" principe ;) :)

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad bruto marge waar we het over hebben hier.

 

De tijd die ik erin steek zal zijn 15 minuten. De reparateur heeft 30 minuten nodig voor deze reparatie. Ik baseer mij daardoor puur op de tijd die erin gestoken wordt.

 

Het verdienmodel is wellicht iets dat ik met voorleggen aan reparateurs, wat zij er van vinden.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeggen.. kijk goed naar wat je overhead kosten zijn, dan weet je wat er te verdelen valt. Het is natuurlijk erg lastig als je nu deze afspraken zou maken en er later achter komt dat je niet rond zou kunnen komen. Afspraken aanpassen in het nadeel van jouw leveranciers is een stuk lastiger dan ze aanpassen in het voordeel van je leveranciers :)

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Mijn huidige bedrijfje wil ik gaan uitbreiden.

 

Het betreft reparaties van laptops. Hiervoor wil ik af en toe andere reparateurs gebruiken in totaal andere gebieden dan waar ik werk. Voor mij niet te berijden, maar voor de klant die uit dat gebied belt kan uiteraard wel naar deze andere reparateur.

 

De klanten komen binnen via mijn bedrijf. Daarna zet ik de klant door naar een reparateur waar ik een overeenkomst mee heb. De reparateur lost het probleem van de klant op, regelt zelf de betaling. Achteraf stuur ik de reparateur een factuur voor het leveren van deze klant welke hij anders überhaupt niet had gehad.

 

De volgende vragen:

- Dien ik met alle reparateurs een VAR-verklaring te hebben? Ik zat hieraan te denken toen ik nog van mening was dat het zinvol is om de klant te factureren. Echter lijkt het mij (voor eigen belang) veiliger om niet de klant maar de reparateur te factureren. Ik 'ken' hem/haar, daar waar ik de klant totaal niet ken en niet continu een check kan doen van de door de klant verstrekte gegevens.

- Wat is een beetje een eerlijke verdeling? Reparatiekosten 150 euro incl. Kosten onderdelen 40 euro. Winst 110 euro. 30% voor mij en 70% voor de reparateur?

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

VAR verklaring heb je niet nodig van de andere reparateurs.

 

Jij betaalt de reparateurs niet, maar zij betalen jou.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 54 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.