• 0

Permanence in boekhouding

In hoeverre pas ik als kleine zelfstandige (met een kleine boekhouding) permanence in mijn boekhouding toe? Een vb.

 

Ik ontvang een factuur voor een jaarabonnement webhosting lopend van mei 2013 tot mei 2014.

 

Als ik het goed wil boeken, boek ik op moment van ontvangst factuur:

 

1..Vooruitbetaalde bedragen

1..Te vorderen btw

a/ 1..Crediteuren

 

En elke maand:

4..Webhostingskosten (promotiekosten)

a/ 1.. Vooruitbetaalde bedragen

 

Maar volstaat het voor mij niet om alleen aan het einde van het jaar de kosten eruit te filteren die betrekking hebben op 2014, dus:

 

Bij ontvangst factuur:

 

4..Kosten

1..Te vorderen btw

a/ 1..Crediteuren

 

En per 31/12/2013 1x een memoriaalboeking:

 

1..Vooruitbetaalde bedragen (4 maanden 2014 x maandbedrag)

a/ 4..Kosten

 

Kan iemand mij aangeven waar de grens ligt? Of is 'maandelijkse permanence' ongeacht de grootte van de onderneming alleen voor jezelf om een duidelijker beeld te krijgen van je kosten/opbrengsten per maand en dien je (fiscaal gezien) alleen de overlopende jaarposten eruit te filteren?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De grens wordt bepaald door degeen die het eerst de boekhouding verzorgd. Permanence boekingen gedurende het jaar komen bij kleine boekhoudingen normaal gesproken (vanuit het verleden) niet voor aangezien de administratiekantoren daar geen tijd voor namen (te kostbaar) tenzij er tussentijdse rapportages gemaakt moesten worden.

 

Heeft het zin, ja. Maar dan voor jezelf om te weten wat je maandelijkse lasten zijn (cash flow matig derhalve dus weer niet). In bepaalde mate doe ik het wel, Voor tussentijdse rapportages en vergelijkingen.

Het wordt door het pakket waarin ik werk wel heel gemakkelijk gemaakt, want met 1 druk op de knop worden deze boeekingen voor mij gedaan. :P

 

Fiscaal gesproken voldoet 1 boeking aan het eind van het jaar (les wel, dan wel consequent zijn).

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.