• 0

goederen uit 2006 invoeren in nieuwe onderneming

Beste Allen,

 

Ik heb hier al een tijdje lopen zoeken naar een antwoord en heb vele dingen gezien als prive inbrengen en afschrijving etc. Echter mijn vraag is toch anders:

 

Ik heb in 2006 een bedrijf gehad, hierin heb ik goederen besteld, maar niet de btw terug gevorderd omdat mijn bedrijf wegens vele redenen geen doorgang heeft kunnen vinden. Nu ben ik alsnog gestart en zou ik graag deze goederen meenemen in mijn huidige bedrijf. Hoe kan ik dit doen in mijn boekhouding? Ga ik dan uit van privé artikelen en moet ik er (met de oude factuur) een waarde aan toekennen of kan ik de factuur geheel als kosten meenemen (inclusief de portokosten) en de btw alsnog terugvorderen? Het gaat dus ook nog om 19%. Alvast bedankt voor het meedenken.

 

Netty

 

 

[mod edit: typo in titel (206 ipv 2006) hersteld

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk toch echt dat je dat in 2006 had moeten terugvorderen. Dat je activiteiten geen doorgang hebben gevonden nam niet weg dat je btw over inkoop/investering gewoon had kunnen terugvragen destijds. Uiteraard had je dan verlies gemaakt wat fiscaal juist gunstig was geweest.

 

Of het nog te verrekenen valt betwijfel ik - het antwoord laat ik liever aan de fiscalisten over, maar ik denk dat 2006 te lang geleden is om er nog wat aan te kunnen doen.

 

Maar goed, je hebt die goederen nog, en blijkbaar min of meer als particulier gekocht destijds (geen btw verrekend, ik neem aan ook geen inkomstenbelasting?). Wat voor goederen zijn het? Hebben ze nog dezelfde waarde ongeveer?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Benn,

 

Bedankt voor de snelle reactie. De goederen zijn hobbymaterialen en zijn nu zelfs meer waard dan toen. Ik heb hetzelfde artikel opgezocht bij mijn groothandel. Nee, idd ook geen inkomstenbelasting daar ik nog niets had verkocht. De vraag is echter hoe boek ik dit nu in mijn boekhoudprogramma?

 

Mvg,

Netty

Link naar reactie
  • 0

De boeking van de goederen gebeurd als prive storting in natura, let op dat je dit apart vastlegt want bij je aangifte IB word je gevraagd of je goederen uit prive hebt ingebracht.

 

BTW terugvragen over goederen uit 2006 is niet mogelijk. er is een beperkte mogenlijkheid tot het aftrekken van btw op kosten in de aanloopfase van de opstart, maar een opstartfase duurt geen 7 jaar..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.