loading
Ga naar inhoud
Colin Richardson
Verberg

Importeren en Containerprocedure Rotterdam

vraag

Geachte ondernemers,

 

Ik zit eraan te denken om samen met een Chinese compaan bepaalde goederen uit China te importeren. Dit is niet zomaar een idee, we hebben al veel uitgezocht en hebben een aantal innovatieve ideeen bedacht om goed te kunnen concurerren met al bestaande importeurs/groothandels.

 

Wij hebben al fabrikanten in China benaderd en retailers gevonden met een grote interesse. Ons probleem is als volgt, wij hebben ons geprofileerd tegenover de fabrikanten als een proffesioneel bedrijf zodat wij zeer veel konden afdingen van de CIF prijs van de goederen. Dit heeft als nadeel dat wij de fabrikant niet al te veel kunnen vragen omtrent importprocedures.

 

Nu hebben wij al veel informatie kunnen vergaren van het Internet / zakenvrienden / etc. en hebben wij binnenkort een afspraak met een internationaal consulent kvk. Waar wij zeer weinig over hebben kunnen vinden is de procedure bij de haven Rotterdam. Mijn vraag is dan ook of mensen hier iets vanaf weten en/of weten waar ik hier informatie over kan vinden.

 

Zo vroegen wij ons af of er extra kosten zijn bij de haven als we onder CIF voorwaarden importeren? Kunnen we gewoon onze container uitladen vanaf een bepaalde plek? Verschilt dit per rederij?

 

Bij voorbaat dank.

 

Colin

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord

 

Als je koopt op de condities CIF (adres) dan zijn alle kosten voor het gehele traject tot het opgegeven adres voor rekening van de verkoper. Als dit dus het adres van je magazijn is dan rijdt door gewoon de vrachtwagen/container voor die jij kun lossen. Als het (adres) ergens ligt tussen de verkoper en de uiteindelijke bestemming (jouw magazijnen) dan wordt het al gauw lastiger.

 

Wil je het naadje van de kous weten dan kun je via http://www.icc.nl/publicatie.html alle nodige handleidingen ed. bestellen.

Succes,

 

Rien


Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

 

Als je koopt op de condities CIF (adres) dan zijn alle kosten voor het gehele traject tot het opgegeven adres voor rekening van de verkoper. Als dit dus het adres van je magazijn is dan rijdt door gewoon de vrachtwagen/container voor die jij kun lossen. Als het (adres) ergens ligt tussen de verkoper en de uiteindelijke bestemming (jouw magazijnen) dan wordt het al gauw lastiger.

 

Niet helemaal juist. CIF kent nogal wat valkuilen. Wat je hier beschrijft roept bij de lezer een beeld op dat in termen van transportcondities franco genoemd wordt.

 

Bij CIF komen de kosten voor transport, verzekering en vracht, alsmede de uitklaring voor rekening van de verkoper. Je bent de eigenaar vanaf het moment dat de goederen de scheepsreling passeren in de vertrekhaven, met alle lasten en lusten die de eigendom met zich meebrengt.

Bij het bepalen van de heffingsgrondslag voor je inklaring is het type vervoerscondities belangrijk. Wanneer op basis van fob wordt ingeklaard, worden de vervoers- en verzekeringskosten niet meegerekend, inklaring op basis van cif kan dus hoger uitvallen.

Je moet bij CIF zorg dragen voor een verzekering vanaf het moment dat de goederen de scheepsreling passeren in de haven van bestemming. Het risico gaat namelijk op dat moment op jou over. Zorg ook dat je als begunstigde/verzekerde staat vermeld in de polis die de verkoper ten behoeve van jou sluit en dat die polis afdoende dekking biedt.

 

Je kunt bij de douane informeren welke inklaringskosten gelden voor jouw soort goederen. Overigens hebben transportondernemers (rederijen) agentschappen in de havens die ze aandoen. Die agentschappen dragen zorg voor het uitladen en opslaan. Soms wordt ook de inklaring geregeld en zelfs het vervolgtransport. Neem bijvoorbeeld UPS of FedEx. Deze bedrijven rekenen redelijke tarieven voor een volledig door-to-door traject. Je bent dan van alle toestanden verlost. Het is raadzaam om bij je leverancier na te gaan welke vervoerder hij inschakelt en wie diens agent is in Nederland. Dan kun je contact opnemen met die agent en daar informeren naar hun werkwijzen.

 

Wanneer er goederen in de haven aankomen die moeten worden ingeklaard, dan komen ze in een speciaal douanedepot. Je krijgt dan een melding over het inklaren en dat je moet betalen. Daar zal een termijn aan gekoppeld zijn en de goederen blijven in dat depot. Nadat je hebt betaald mag je ze gaan ophalen. Je krijgt een termijn voor de inklaring en het ophalen. Er zijn ook mogelijkheden om de goederen voorlopig bij de douane te (laten) opslaan. Er wordt dan gesproken van een entrepot. Dat brengt extra kosten en blabla met zich mee...

 

Weet je zeker dat je cif wilt kopen? Het kan betekenen dat de inklaring een stuk hoger uitvalt dan bij fob/fas Rotterdam.

http://www.douane.nl/taric-nl/aktueel/ContentFS.htm bevat het hele tarievenboek.

op www.douane.nl vind je meer info over de douane.

Belastingtelefoon douane: 0800 - 0143

In douane en transport kunnen per land en goederenklasse verschillende regels gelden ten aanzien van tariefstelling en formaliteiten. Ik raad je daarom ook aan om contact op te nemen met de douane. Zorg daarbij ook dat je gedetailleerde info hebt over je producten, hun herkomst, samenstelling en eindbestemming. Als ze ernaar vragen heb je dan meestal wel een afdoend antwoord.


Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Zoals Rien schrijft klopt. Indien je de juiste incoterm kiest. Wanneer je CIF Rotterdam (plaatsnaam erg belangrijk) neemt zal je pas eigenaar worden van de goederen wanneer de container in Rotterdam aankomt en zal er zelf voor moeten zorgen dat de goederen worden ingeklaart.

 

Er volgen dan nog wel het e.e.a. aan kosten. Denk aan: THC (vanuit China e. 137.50 per container), Laat Volgen/ vrijstellingskosten dit verschilt per rederij, tegenwoordig geldt er ook een veiligheidstoeslag per container, dit varieert per rederij 9 tot 15 euro. Wanneer je de container te lang laat staan in de haven kunnen er ook weer kosten ontstaan: demurrage (x bedrag per container per dag, per rederij verschillend).

 

Indien je bijv. FOB Shanghai de goederen koopt, zullen de transportkosten bij de inkoopwaarde worden geteld voor de aangifte ten invoer (precies andersom Olaf).

 

Ik raad je aan om de websites die Rien en Olaf opperen goed door te nemen. Leveringscondities zijn erg belangrijk mbt procedures (denk ook aan betalingsregeling met je leverancier bijv een L/C). De site van de douane is wel een beetje taaie hap (lay out uit de oudheid) maar kan voorkomen dat je de mist ingaat met importeren er kunnen nog weleens wat aanvullende vergunningen nodig zijn en wat zijn de invoerrechten? Om de OB te "omzeilen" moet je bij de KvK eens informeren naar een Art 23 BTW verlegging.

 

Succes,

Dennis

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Mijn fout. Ik heb de verkeerde bron vertrouwd en, stommerik die ik was, niet ver genoeg doorgezocht. Bedankt voor je corrigerende reactie en excuses aan Rien en Colin vwb mijn vergissing. Overigens zeggen mijn bronnen (andere dan waar ik de vorige post op baseerde) iets anders over de eigendomsovergang, maar ik wil niet nog een keer uitglijden. Het verschil is ook nogal juridisch geneuzel waar niemand hier op zit te wachten.


Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

nog even om het af te maken (weet niet in hoeverre het nog relevant is voor betrokken partijen)

 

CIF heeft in de regel betrekking op zeevracht en wordt gevolgd door de naam van de haven. CIF Rotterdam etc. Als goederen tot aan de deur worden gebracht worden andere termen gebruikt als CPT (Carriage paid to), DDU (Delivered Duty Unpaid) en DDP (Delivered Duty Paid).

 

Bij CIF zijn de kosten voor transport EN verzekering voor rekening van de VERkopende partij. Deze sluit een verzekering af op naam van de KOPENDE partij. Derhalve gaat het risico van de goederen over op de koper zodra de goederen aan boord zijn in de haven van VERTREK. Het is derhalve vaak handiger om niet CIF te laten leveren, maar C&F en zelf als koper de verzekering te regelen zodat je precies weet onder welke voorwaarden de goederen verzekerd zijn en je ze zelf kunt verzekeren tegen JOUW verkoopwaarde en niet de verkoopwaarde van je leverancier (is jouw inkoopwaarde) zodat je ook je winstopslag kunt afdekken (als je weer doorverkoopt). Verzekeren is bovendien niet zo duur.

 

Het lijkt allemaal wat technisch maar zo ingewikkeld is het dus niet en het is van belang hier aandacht aan te besteden ander kom je van een koude kermis thuis bij evt. claims.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Hallo iedereen,

 

Ik zit op dit moment in China en sta op het punt om een 20ft container met Kinderkleding naar Rotterdam te verschepen vanaf Tianjin port. Dit gaat me rond de 2000 dollar kosten. Wanneer het arriveert in Rotterdam Port, ben ik op zoek naar een bedrijf die verder alles voor me kan regelen; inklaren, vervoeren, transport etc. tot aan client in Nederland. Kan iemand mij verder verwijzen naar een betrouwbaar bedrijf die dit kan regelen.

 

De inkoopwaarde ligt rond de 15.000 euro. Het zijn spijkerbroekjes, shirts, sweaters, hoodies etc. Weet iemand ook hoeveel me dit gaat kosten en/of hoe de kosten zijn opgebouwd?

 

Alvast bedankt voor de reacties!

 

Sim


...

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

De feitelijke eigendomsoverdracht is i.d.d. verschillend als je FOB of CIF-Rotterdam gebruikt. Hou er rekening mee dat goederen niet of nauwelijks teruggestuurd kunnen worden naar China. De Chinese exporteurs hebben wel een Chinese export-vergunning, maar geen importvergunning. Bij Chinezen is het gebruikelijk om 100% te hebben betaald voordat de goederen in het schip zijn geladen. Krijg je dus een volle container met afkeurmateriaal aan, dan kun je er niks anders meer mee dan ook voor de dumpkosten op te draaien.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 4 leden online en 78 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké