• 0

Auto op stakingsbalans

Ik dien een stakingsbalans op te stellen per 30-9. Nu zit er alleen nog maar een bedrijfsauto in de VOF die privé wordt overgenomen. Voor de juiste verwerking zou ik graag een paar vragen willen stellen?

1. Kan ik de waarde van de auto zelf bepalen of is het beter om een waardebepaling van de dealer te hebben?;

2. Laat ik op de stakingsbalans nu de auto zien of de vordering ("verkoop")?;

3. Allebei inclusief btw, de VOF dient deze btw nog af te dragen?;

4. De bedrijfsauto is in 2012 aangeschaft, komt de desinvesteringsbijtelling tot uiting in de stakingsbalans of alleen in de aangifte?;

5. Dient de "verkoop" van de auto feitelijk afgerekend te worden?;

6. Zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden?

Alvast bedankt.

Mvg. Marcel

 

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

1.) Je moet de marktwaarde bij vrije verkoop gebruiken (dus niet de inruilwaarde bij een dealer en ook niet de verkoopwaarde met bijvoorbeeld BOVAG garantie bij een handelaar). Kijk maar op marktplaats, zou ik zeggen.

 

2.) Ik zou de auto niet op de slotbalans laten. Het is handiger om deze (met de verschuldigde BTW) op het kapitaal van de vennoot in kwestie in mindering te brengen.

Een eventueel boekwinst/-verlies komt natuurlijk wel ten gunste/laste van de VOF.

 

3.) De VOF is ondernemer voor de BTW en moet de BTW dus afdragen (de vennoot moet de auto incl. BTW overnemen).

 

4.) Dat is een fiscale correctie, dus die hoef je niet mee te nemen in de jaarstukken (alleen in de aangifte dus).

 

5.) De vennoot hoeft het geld op zich niet over te maken aan de VOF (behalve misschien als er een conflict tussen de vennoten ontstaat). Maar misschien is het handiger zo, om dingen te kunnen verdelen bijvoorbeeld.

 

6.) Ja. Een juiste slotbalans met een juiste winstverdeling maken, zodat een deugdelijke eindafrekening tussen de vennoten mogelijk is.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.