• 0

investeringsaftrek bij overgang eenmanszaak naar VOF?

Graag zou ik het volgende voorleggen:

Mijn onderneming heeft sinds oprichting 2 maanden bestaan daarna is hij overgegaan in een vof met mijn partner. (Vorig jaar)

Ik claim zelfstandigen aftrek en mijn partner niet (verdeling 80-20) dit conform overeenkomst vof. nu heb ik bij het einde van de eenmanszaak (2 maanden gedraaid) een Bus op de balans als schuld de lease en wat kleine posten links en rechts. Dit wil ik inbrengen in de administratie van de VOF.

Ik wil het graag zo simpel mogelijk houden qua administratie. Vandaar mijn 2 vragen:

 

1. Kan ik gewoon een eindbalans maken van de 2 maanden eemanszaak, deze vervolgens inbrengen met mijn kapitaal als begin van de vof. (Dus eindsituatie eenmanszaak is beginsituatie vof) ?

 

2. Kan ik investeringsaftrek claimen m.b.t. de nieuwe bus (financial lease) of zit ik dan met desinvestering omdat de eenmanszaak officieel verdwijnt en veranderd in de VOF of maakt dit niets uit ?

 

Misschien dat iemand dit weet

 

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dus van VOF naar eenmanszaak en dan weer terug naar een nieuwe VOF?

 

 

Wij hebben een groothandel aanvankelijk al jaren een VOF en deze is nu in oktober 2012 een eenmanszaak geworden. Mijn voormalig vennoot is uitgetreden. Nu ben ik de eindbalans aan het opmaken maar loop tegen een aantal dingen aan.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Graag zou ik het volgende voorleggen:

Mijn onderneming heeft sinds oprichting 2 maanden bestaan daarna is hij overgegaan in een vof met mijn partner. (Vorig jaar)

Ik claim zelfstandigen aftrek en mijn partner niet (verdeling 80-20) dit conform overeenkomst vof. nu heb ik bij het einde van de eenmanszaak (2 maanden gedraaid) een Bus op de balans als schuld de lease en wat kleine posten links en rechts. Dit wil ik inbrengen in de administratie van de VOF.

Ik wil het graag zo simpel mogelijk houden qua administratie. Vandaar mijn 2 vragen:

 

1. Kan ik gewoon een eindbalans maken van de 2 maanden eemanszaak, deze vervolgens inbrengen met mijn kapitaal als begin van de vof. (Dus eindsituatie eenmanszaak is beginsituatie vof) ?

 

2. Kan ik investeringsaftrek claimen m.b.t. de nieuwe bus (financial lease) of zit ik dan met desinvestering omdat de eenmanszaak officieel verdwijnt en veranderd in de VOF of maakt dit niets uit ?

 

Misschien dat iemand dit weet

 

 

 

 

1. Als er posten zijn die meer of minder waard zijn (stille reserves) zou je daar rekening mee moeten houden in de waardering. [Edit: al is er wellicht een fiscale mouw aan te passen (doorschuiven?) en lijkt het belang in jouw geval niet groot.] Als de activa eigendom van de VOF worden, worden ze ook eigendom van je medevennoot. Dat zal je moeten verwerken, ook rekening houdende met de inbreng van je partner.

 

2. Het lijkt me dat je eerst over 100% investeringsaftrek claimt en dan 20% desinvesteert.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.