• 0

Prototype is af, nu beschermen. help!

Hoi, mijn naam is Mike en ik ben nieuw hier.

 

Ik heb gezien dat er meerdere vragen gesteld zijn over het beschermen van je product maar ik hoop eigenlijk op iets meer advies "op maat". Het zit zo:

 

Ik ben hondentrainer en heb een handig plastic product bedacht dat cursisten kan helpen tijdens het trainen van hun honden. Het is een simpele "tool". Marktonderzoek heb ik nog niet verricht, dit is puur op gevoel. Mocht het nodig zijn kan ik wel e.e.a. doen aan marktonderzoek, ik ben 4e jaars student small business & retail management.

 

Het product dat ik heb bedacht is simpel te produceren (ik ga uit van spuitgieten), niet groot en bestaat uit 1 geheel. Inmiddels heb ik het ontwerp al een aantal keer aangepast naar aanleiding van mijn 3D-prototypes (ik kan 3d-printen op school). Het ontwerp is gemaakt in Solidworks en dus makkelijk te gebruiken door de fabrikant. Helaas zal het uiteindelijke product makkelijk na te maken zijn door de concurrent.

 

Omdat ik student ben heb ik niet de financiële middelen om zelf mijn product te beschermen & produceren. Hier zit dan ook mijn probleem. Het liefst verkoop ik de licentie voor het produceren van het concept aan een fabrikant ,maar zonder bescherming gaat dit niet.

 

De opties die ik heb bekeken zijn de volgende:

- Octrooi: te duur en duurt te lang.

- NDA: fabrikanten schijnen deze tegenwoordig niet snel meer te tekenen maar het is een optie en is alleen maar nuttig tot de dag dat het product in productie genomen wordt, dan moet het beter beschermd worden.

- Provisional Patent application: Leek mij de beste optie, helaas bestaat dit niet in Nederland en gaat dit dus ook niet.

- Deponeren: Ik kan het "model" wel beschermen door de tekeningen te deponeren, dit geldt ook voor de merknaam die ik heb bedacht. Helaas schijn je hier in een rechtzaak weinig tot niets mee te kunnen.

 

Mijn vragen:

- Kan ik met een (simpel maar uitgewerkt) product idee dat alleen is beschermd door o.a. een I-depot en een NDA naar een fabrikant, of is dit een te groot risico?

- Is het dit risico waard om het toch te proberen?

- Zie ik nog een optie over het hoofd?

 

update: - Is het volgende een optie?: bedrijfsplan & presentatie opzetten > kvk > qredits.nl > octrooi onderzoek & aanvraag > potentiële fabrikanten zoeken.

 

edit: Sorry verkeerde subforum, kan iemand hem voor me verplaatsen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mike, welkom op HigherLevel.

 

De goedkoopste manier om je uitvinding via het octrooirecht te beschermen is het aanvragen van een Nederlands octrooi, en via het PCT ook internationaal bescherming claimen. Dat geeft je een jaar de tijd om je octrooi te regelen, en het geeft je bescherming in de zin dat als iemand inbreuk maakt, je het internationale octrooi daadwerkelijk kan aanvragen en dan met terugwerkende kracht bescherming kan afdwingen. Als je de octrooiaanvraag zelf schrijft kost het weinig, maar als je dat nog nooit hebt gedaan zou ik dat niet doen, want dan zitten er teveel gaten in. Bij een octrooigemachtigde kost het je een paar duizend euro om een octrooi op deze manier aan te vragen. Bij de meeste octrooigemachtigden kun je wel een kennismakingsgesprek krijgen waarin zei je deze dingen in iets meer detail uitleggen dan ik dat hier kan doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle antwoord Christine! Als ik het zo lees zou jij het onderstaande dus een goed stappenplan vinden? (aangezien ik die "€ X.000,- niet heb)

 

Bedrijfsplan & presentatie opzetten > kvk > qredits.nl (andere optie?) > octrooi onderzoek & aanvraag > potentiële fabrikanten zoeken.

Link naar reactie
  • 0

Beste Mike,

 

Is een licentie geen optie voor je?

Je kan bij een aantal fabrikanten kunnen informeren of ze iets in je product zien. Indien het een toegevoegde marktwaarde heeft zullen ze ongetwijfeld bereid zijn om het onder licentie te willen produceren.

Een model deponeren heeft inderdaad niet zoveel zin. Een aantal kleine wijzigingen in het model en je hebt al een totaal ander model, terwijl de functie identiek blijft.

 

De KvK en Agentschap.nl van de Rijksoverheid kunnen je ook alle informatie verschaffen.

 

 

met vr. gr.

 

Ron

Link naar reactie
  • 0

Een octrooi is alleen dan mogelijk als het product nieuw en inventief (niet voor de hand liggend) is, en het om een gebruiksvoorwerp gaat (dat is zo volgens de beschrijving). Als dat zo is (vooral echt nieuw) dan zou ik zeker voor een octrooi gaan. Je moet beginnen met een onderzoek op Google naar soortgelijke producten. Zijn die er niet dan moet je een onderzoek doen of laten doen in de octrooidatabanken.

Een octrooiaanvraag voor een simpel product hoeft niet duur te zijn. Je kan het met wat speurwerk, en een beetje hulp, zelf. Kost iets van 240 Euro. Je bescherming zal niet optimaal zijn maar iets is beter dan niets. Het octrooi gaat pas echt geld kosten na een aantal jaar. Maar dan kan je het op elk moment laten verlopen. Gewoon door niet te betalen.

 

De vormgeving is vanzelf beschermd onder het auteursrecht, tenminste als die uniek is en een "eigen karakter" heeft. Het is inderdaad zo dat iemand de functionaliteit kan kopiëren als die niet is beschermd door een octrooi door er een eigen draai aan te geven. Als de vormgeving uniek is zou je ook het model kunnen beschermen. Kost ongeveer 200 Euro afhankelijk van het aantal tekeningen.

 

Zonder enig detail is het moeilijk adviseren. Je zou de PM functie kunnen proberen. Ik ben altijd bereid om een NDA te ondertekenen en er daarna even naar te kijken. Vooral omdat je me nieuwsgierig hebt gemaakt.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.