• 0

Prototype is af, nu beschermen. help!

Hoi, mijn naam is Mike en ik ben nieuw hier.

 

Ik heb gezien dat er meerdere vragen gesteld zijn over het beschermen van je product maar ik hoop eigenlijk op iets meer advies "op maat". Het zit zo:

 

Ik ben hondentrainer en heb een handig plastic product bedacht dat cursisten kan helpen tijdens het trainen van hun honden. Het is een simpele "tool". Marktonderzoek heb ik nog niet verricht, dit is puur op gevoel. Mocht het nodig zijn kan ik wel e.e.a. doen aan marktonderzoek, ik ben 4e jaars student small business & retail management.

 

Het product dat ik heb bedacht is simpel te produceren (ik ga uit van spuitgieten), niet groot en bestaat uit 1 geheel. Inmiddels heb ik het ontwerp al een aantal keer aangepast naar aanleiding van mijn 3D-prototypes (ik kan 3d-printen op school). Het ontwerp is gemaakt in Solidworks en dus makkelijk te gebruiken door de fabrikant. Helaas zal het uiteindelijke product makkelijk na te maken zijn door de concurrent.

 

Omdat ik student ben heb ik niet de financiële middelen om zelf mijn product te beschermen & produceren. Hier zit dan ook mijn probleem. Het liefst verkoop ik de licentie voor het produceren van het concept aan een fabrikant ,maar zonder bescherming gaat dit niet.

 

De opties die ik heb bekeken zijn de volgende:

- Octrooi: te duur en duurt te lang.

- NDA: fabrikanten schijnen deze tegenwoordig niet snel meer te tekenen maar het is een optie en is alleen maar nuttig tot de dag dat het product in productie genomen wordt, dan moet het beter beschermd worden.

- Provisional Patent application: Leek mij de beste optie, helaas bestaat dit niet in Nederland en gaat dit dus ook niet.

- Deponeren: Ik kan het "model" wel beschermen door de tekeningen te deponeren, dit geldt ook voor de merknaam die ik heb bedacht. Helaas schijn je hier in een rechtzaak weinig tot niets mee te kunnen.

 

Mijn vragen: