• 0

BTW non-profit

Beste mede-ondernemers,

 

Een non-profit organisatie wil diensten bij mijn bedrijf afnemen. Nu heb ik hen met 21% BTW gefactureerd, waarna zij aangeven dat ik hen met 0% BTW moet belasten gezien zij non-profit zijn. Aan jullie de vraag: wat is de juiste manier van factureren in dit geval? Mijn gevoel zegt dat ik toch echt met 21% BTW moet factureren.

 

Alvast bedankt.

 

Met vriendelijke groet,

 

Gregor Biljardt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat zegt jouw gevoel dan echt goed, met als voorbehoud dat je met omzetbelasting belaste prestaties verricht.

 

De crux zit het hem in het feit dat jou ondernemer bent voor de omzetbelasting en dat jij dus verplicht bent om over de door jou geleverde prestaties BTW af te dragen. Deze BTW mag jij aan jou klanten doorberekenen. Op het moment dat een klant deze BTW niet kan terugvragen werkt de BTW dus kostprijsverhogend. Het feit dat jouw klant de BTW niet kan terugvragen staat helemaal los van de vraag of jij BTW moet berekenen.

 

Met andere woorden, of jouw klant de BTW terug kan vragen of niet doet niet ter zake. De vraag is of jij BTW moet berekenen over jouw prestaties.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Gregor,

 

non profit zijn vrijgesteld van btw, maar enkel op de diensten die zij verrichten voor andere. Als zij producten afnemen en dus een eindgebruiker zijn hoort er naar mijn inzien gewoon btw betaald te worden. Jij moet het ook af dragen aan de fiscus. Lijkt mij het beste als je op de factuur het bedrag inclusief btw vermeld

 

Gr Renee

Link naar reactie
  • 0

non profit zijn vrijgesteld van btw, (...)

 

Nee, dat is niet zo.

Iedereen (profit en non-profit, dat maakt geen verschil voor de BTW) kan vrijgestelde prestaties leveren en daarbij is dan BTW niet van toepassing.

En (bijna) iedereen kan ook belaste prestaties leveren en daar is dan uiteraard BTW over verschuldigd.

 

Het heeft dus niets te maken met het wel/niet nastreven van winst, maar met de prestatie die geleverd wordt.

 

Overigens zou de (non-profit) organisatie in kwestie gelijk kunnen hebben, als het om bijvoorbeeld de NAVO of om een ambassade gaat. Want dan is er sprake van een nultarief voor de BTW (er gelden wel voorwaarden).

Maar dat zal toch niet, neem ik aan?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.