• 0

Een paar vragen mbt koeriersbedrijf beginnen

Hallo,

Ik wil een koeriersbedrijf beginnen.

Hierover heb ik wat vragen die ik via google niet kan vinden.

Vanuit mijn Stamrecht BV koop ik een bestelauto (VW Caddy TDI).

Hierdoor blijven bij evt. problemen de spullen buiten een faillissement (waar ik niet vanuit moet gaan :-))

Deze verlease/verhuur ik dan aan mijzelf als ZZP'er.

Voor de perioden dat ik de auto niet nodig heb voor bezorgingen kan ik deze verhuren anderen (die meubels af moeten halen bij Ikea enzo).

 

Het financiële plaatje (kosten per km., verzekering etc.) ben ik aan het uitwerken.

 

Dan moet ik voor de Stamrecht BV (nu dus werkBV) een BTW nummer aanvragen want ik ben dan een handelende BV en heb dan recht op teruggave van BTW.

Moet ik dit doen vóórdat ik de bestelauto koop of kan ik eerst de auto kopen en daarna een BTW nummer vragen en de BTW terugvragen.

Moet ik mijzelf ook voor het kopen van de auto in laten schrijven bij de KvK etc.?

 

Hoelang gaat deze admistratieve afhandeling bij de KvK en Belastingdienst ong. duren?

 

Graag jullie professionele antwoorden.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Moet ik dit doen vóórdat ik de bestelauto koop of kan ik eerst de auto kopen en daarna een BTW nummer vragen en de BTW terugvragen.

Moet ik mijzelf ook voor het kopen van de auto in laten schrijven bij de KvK etc.?

 

Ja.

 

Zonder onderneming geen auto op naam van de zaak. En zonder auto op naam van de zaak geen terugvording van de BTW.

 

Wel vraag ik me af of je ingewikkelde constructies moet bedenken, om een niet bestaand risico af te dekken. Want als je de auto koopt met geld van je stamrecht bv, hoef je er dus blijkbaar geen krediet voor aan te vragen. En als je de auto gaat verhuren dan ga je daar alleen maar geld mee verdienen. Waar zit dan het risico van schuldeisers, e.d.?

Link naar reactie
  • 0

 

Dan moet ik voor de Stamrecht BV (nu dus werkBV) een BTW nummer aanvragen want ik ben dan een handelende BV en heb dan recht op teruggave van BTW.

Moet ik dit doen vóórdat ik de bestelauto koop of kan ik eerst de auto kopen en daarna een BTW nummer vragen en de BTW terugvragen.

Moet ik mijzelf ook voor het kopen van de auto in laten schrijven bij de KvK etc.?

 

Hoelang gaat deze admistratieve afhandeling bij de KvK en Belastingdienst ong. duren?

 

 

De auto wordt gekocht door een bestaande BV en kan dus zonder problemen gekocht worden.

Natuurlijk moet je zo snel als mogelijk een BTW nummer aanvragen om de BTW van de aanschaf te verrekenen.

(Houd er rekening mee dat het voordelig kan zijn om de auto nog dit jaar aan te schaffen.! Wel verrekenbare BTW geen BTW uit omzet.)

 

Inschrijving van de eenmanszaak staat los van de aankoop van de auto.

 

De administratieve afhandeling KvK / belastingdienst zal 4 tot 6 weken in beslag nemen.

 

Succes,

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.