• 0

Auto zakelijk of privé?

Hallo allemaal,

 

Ik heb een bv, ben daarmee niet btw-plichtig en wil twee auto's inruilen. Ik heb reeds gezocht naar mogelijkheden, echter kan ik niet veel vinden over mijn situatie. Er zijn genoeg modellen te vinden om uit te rekenen of een auto zakelijk of privé gunstiger is, daarnaast lees ik veel over een eigen bijdrage die je van de bijtelling af kunt trekken en als dividend uit kunt keren. Echter zijn zowel de modellen als de eigen bijdrage volgens mij alleen van toepassing voor btw-plichtige bedrijven.

 

Ik wil deze kwestie in aan mijn accountant voorleggen, maar wil graag een beetje beter beslagen ten ijs komen.

 

Mijn huidige situatie:

Ik rijdt dagelijks in een auto uit het C-segment, deze staat op de zaak en hier betaal ik bijtelling over. Ik rijdt ongeveer 20.000 zakelijke km's en 10.000 privé km's.

Mijn vrouw rijdt dagelijks in een 7 pers. MPV, deze is privé en zij ontvangt alleen reiskostenvergoeding. Ik denk dat mijn vrouw zo'n 5.000 km's zakelijk rijdt en 25.000 privé(incl. woon-werkverkeer).

 

Nieuwe situatie:

Mijn vrouw en ik gaan wisselen, ik ga een grote auto rijden en mijn vrouw een kleine. De bovengenoemde km's zullen dan ook iets wijzigen aangezien we met de grote auto op vakantie etc. zullen gaan.

Beide auto's gaan de deur uit en we willen het volgende aanschaffen:

- SUV +- 1 jaar oud (denk aan VW Touareg/Jeep Grand Cherokee/ Volvo XC90). Deze willen we trouwens importeren uit Duitsland, maar dit is weer een heel ander verhaal.

- B-Segment auto (denk aan VW Polo/Renault Clio)

 

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik dit het beste kan aanpakken? Welke auto zakelijk, welke privé of misschien wel beide zakelijk zodat mijn vrouw en ik beide bijtelling betalen?

 

Ik denk zelf dat we de SUV het beste zakelijk kunnen kopen, en bijtellen en vervolgens na 2 jaar laten taxeren, overhevelen naar privé d.m.v. dividenduitkering en dan €0,19 per zakelijke km vergoeden. Zo kunnen we de meeste afschrijving in de kosten van de bv stoppen. Voor de B-Segment auto heb ik geen idee wat het meest gunstig is.

 

Misschien zijn er nog andere leuke mogelijkheden, misschien iets vergelijkbaars als de eigen bijdrage..?

 

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties!

 

Bij voorbaat dank, Koen

 

 

[kopregel ontpuzeld - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.