• 0

Investering of kosten?

Ik heb een laptop van €500 ex BTW aangeschaft. Ik ga deze ook privé gebruiken en wil daarom 20% corrigeren.

 

Het zakelijk deel is dan dus €400. Moet ik dit activeren op de balans en afschrijven (omdat de originele prijs boven de €450 ligt) of kan ik de laptop als kosten opvoeren ( omdat het zakelijk deel onder de €450 ligt)?

 

Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Maarten,

 

Omdat de investering nu onder de 450,- excl. BTW komt mag je de aanschafkosten direct als kosten boeken.

Vergeet niet dat je dan ook niet het gehele BTW bedrag als voorbelasting in aftrek mag nemen maar slechts het

zakelijke deel (80%).

 

Het is natuurlijk netjes dat je het op deze manier doet, ik vraag me alleen af of een inspecteur een correctie zal doorvoeren als je de laptop geheel als zakelijk boekt. Het zou dan immers gaan om een extra afschrijvingspost van 20 euro per jaar (5 jaar afschrijven) wat neerkomt op een 7 euro IB op jaarbasis.

 

Groet,

Marc

www.ovis-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zelf ook niet al te ingewikkeld doen en gewoon de laptop 100% zakelijk zetten. Dat heb ik ook gedaan met mijn pc, die ik ook voor een deel prive gebruik. Ik heb ook prive uitgaven, die eigenlijk deels zakelijk zijn. En met een kantoor aan huis is het gewoon ondoenlijk om alles administratief op de juiste wijze tussen prive en zakelijk te verdelen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

De grens tussen privé en zakelijk lijkt mij ook lastig te maken. En als je het ook als zakelijk gebruikt dan prima om het volledig als zakelijk te boeken. En met dit bedrag zou ik het gewoon in de kosten boeken direct, 1 laptop lijkt mij gewoon echt een OPEX post en geen investering (CAPEX).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.