Jump to content

Maarten1973

Junior
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondersteunende organ
  • Gender
    Male
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    - zzp-Nederland
    - F

Company info

  • Location
    Culemborg
  1. Ik heb een laptop van €500 ex BTW aangeschaft. Ik ga deze ook privé gebruiken en wil daarom 20% corrigeren. Het zakelijk deel is dan dus €400. Moet ik dit activeren op de balans en afschrijven (omdat de originele prijs boven de €450 ligt) of kan ik de laptop als kosten opvoeren ( omdat het zakelijk deel onder de €450 ligt)? Bedankt!
  2. Bedankt voor de info. Ik snap dat de waarde op de balans in lijn moet zijn met de (taxatie) waarde van de auto. Je zult echter begrijpen dat de kosten van een nieuwe motor niet gelijk zijn aan de waardestijging van de auto. Dus moeten echt alle kosten geactiveerd worden? Daarbij komt dat een hoop onderdelen los worden gekocht, ik heb dus een hoop rekeningen die minder dan 400 euro zijn. Kan ik deze rekeningen gewoon als kosten boeken?
  3. Bedankt voor de info. Maar nog even 2 puntjes: De hele revisie zal een rekening met zo'n 2000 euro BTW zijn. Originele cat. prijs was 35000, dus correctie is zo'n 500 euro. Het is dan toch voordeliger om BTW te verrekenen? Wat gebeurt er bij verkoop als ik de BTW verrekenen, terwijl het een marge auto was? Blijft het een marge auto?
  4. In het verlengde van dit onderwerp heb ik de volgende vraag: Ik heb een oldtimer op de mijn balans (EMZ) staan op basis van de originele aanschafprijs. Het was een marge auto. Deze auto krijgt nu een nieuwe motor en de nodige onderhoud. Ik heb dus straks een rekening met arbeidsloon, verbruiksonderdelen (olie, filters, etc) en een nieuwe motor, dit alles met BTW. Kan deze hele rekening als kosten worden opgevoerd, of moet een gedeelte worden afgeschreven (bijvoorbeeld de motor) en dus op de balans komen? Door deze nieuwe motor wordt de auto natuurlijk meer waard, dus ik neem aan dat dit op de balans tot uitdrukking moet komen. Ook een gedeelte van het arbeidsloon heeft betrekking op inbouw van de motor, zijn dit kosten of waardevermeerdering van de auto? BTW over de hele rekening kan neem ik aan gewoon verrekend worden. De bijtelling doe ik op basis van de taxatie waarde, dus deze zal ook toenemen na inbouw van de nieuwe motor.
  5. Ik wist niet dat je op dit forum geen vragen kunt stellen die basaal zijn, aangezien ik de antwoorden op deze vragen niet kan vinden zullen ze inderdaad wel te basaal zijn en weet iedereen het al. Ik heb op de site van de belastingdienst en dit forum gelezen dat je 19 cent de km mag vergoeden, maar ik heb ook gelezen op deze of een andere site dat de Belastingdienst moeilijk heeft gedaan bij iemand die een NS-jaarkaart had en 19 cent te km aan zichzelf vergoede, vandaag vraag 1. Ik heb meerdere zaken gelezen over het verrekenen van BTW en OB op treinkaartjes, maar heb nergens gevonden hoe dit gaat in combinatie met het vergoeden van 19 cent. vandaar vraag 2. Op de site van de belastingdienst wordt gesproken over het bewaren van OV kaartjes wanneer je de werkelijke kosten vergoed, er staat niet wat moet worden bewaard bij het vergoeden van 19 cent de km. vandaar vraag 3. Ik begrijp dat vraag 4 redelijk basaal is, maar in combinatie met vraag 1, 2 en 3 wel relevant. Het bepalen van afstand levert bij verschillende route sites verschillende resultaten op, ook is de kortste weg niet altijd de snelste, dus vandaag mijn 5 vraag. Wanneer dit soort vragen te basaal zijn, hoor ik het graag, dan neem ik een boekhoudkantoor in de hand.
  6. Ik heb het een en ander gelezen over hoe om te gaan met reiskosten en de BTW van treinkaartjes en hoe dit te boeken, maar ik heb hier toch nog een paar vragen over. Aangezien ik meestal met de trein reis, maar soms ook met de auto, wil ik de reiskosten gaan opvoeren tegen 19 cent de km. Een paar vragen: - Een 2e klas treinkaartje is goedkoper dan de vergoeding van 19 cent de km. Ik neem aan dat dit voor de belastingdienst niet uitmaakt? Je krijgt niet achteraf te horen dat je teveel reiskosten hebt opgenomen/uitbetaald? - Aangezien de 19 cent vergoeding los staat van het gekozen vervoer hoef ik niks meer te doen met de daadwerkelijke kosten van vervoer (geen BTW of OB belasting verrekenen van het treinkaartje), Klopt dit? - Wanneer ik de treinkaartje privé aanschaf, volstaat het dan om maandelijks een declaratie te doen naar mijn eenmanszaak, met datum, gemaakte km's en omschrijving per rit? - Kan ik in de boekhouding volstaan met één boeking per maand waarbij ik de gemaakte km's x 19 cent betaal naar mijn privé rekening? - Is er een standaard manier waarop de belastingdienst bepaald hoeveel km's er worden afgelegd van A naar B? Hmmm, best nog wel veel vragen ;) Alvast bedankt voor de reacties
  7. Dank voor de info. Het is ergens in mei wanneer ik met de opdracht ga beginnen. Voor dit jaar zal het waarschijnlijk de enige klant worden. Hoe streng is de BD (ik weet dat de beoordeling afhangt van de persoon en het weer ;-)) bij een startende ZZP-er? Ik kan me voorstellen dat je eerst de voordeel van de twijfel krijgt, komende half jaar 1 klant als ICT-consultant, moeilijke tijd etc. etc. Wanneer ik het jaar daarop nog steeds maar 1 klant heb, kan ik naar alternatieven zoeken (zzp-oke of Uniforce). Het blijft me verbazen hoe ondoorzichtig het verkrijgen van een VAR-WUO.
  8. Het feit dat er een bureau tussen moet staat ter discussie, maar daar het ik nu nog even niks aan. Als ik de reacties goed lees, dan zeggen jullie dus ook dat de BD zal vaststellen dat ik een dienstverband heb met het bureau en dat het bureau dus ook als zodanig wordt aangeslagen. Dat snap ik dus niet, want dat dekt de fee niet. Ik wist van te voren dat dit ging spelen en wat de fee was, dus die zit al in het uurtarief (en betaald de opdrachtgever dus) ;)
  9. Hmmm, ik dacht dat ik juist uit de detachering was gestapt >:( Ik heb het overzichtje bekeken, maar ik ben verantwoordelijk voor de kwaliteit van mijn werk, ik word er op aangesproken en krijg niet betaald als de opdrachtgever niet betaald. Het bureau verzorgt 'slechts' de bundeling van facturen en het incasseren, dat kan toch niet als detachering gezien worden.
  10. Ik ben druk aan het zoeken geweest in het forum, maar heb geen duidelijk antwoord gevonden, dus vandaar deze vraag: Ik ben net als ZZP-er begonnen (in de ICT op uurbasis) en heb zelf een opdracht gevonden. De opdrachtgever werk met een vast bureau welke maandelijks factureert. De opdrachtgever heeft mij gevraagd via dit bureau te factureren. Dit bureau brengt een fee per uur in rekening en betaald mijn factuur (maar pas wanneer de opdrachtgever het bureau heeft betaald). Mijn vraag is nu hoe zet ik dit in de boeken en hoe ziet de belastingdienst dit. Dit bureau heeft niet voor mij bemiddeld. De factuur die ik verstuur aan het bureau is dus lager dan de factuur die het bureau naar de opdrachtgever stuurt. Het bureau stuurt de factuur tegen het tarief dat ik heb vastgesteld en ik factureer het bureau minus de fee. Is de fee nu kosten voor mij of administreer ik gewoon het bedrag dat ik factureer aan het bureau. Daarbij komt natuurlijk, wie is nu volgens de BD mijn klant? Dit bureau heeft zelf ook mensen in dienst en levert ook ICT diensten.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept