• 0

fouten in aangifte winst uit onderneming

Ik ben kort geleden gestart met het geven van belastingadviezen. Een maand geleden zijn twee startende ondernemers met samen een maatschap naar mij overgekomen (na met ruzie te zijn vertrokken bij hun vorige adviseur). Zij bouwen een adviespraktijk op in de gezondheidszorg. Begin 2012 zijn ze van start gegaan. Hun beider jaarrekeningen, aangiften en boekhoudbescheiden hebben ze aan mij overgedragen. Ik heb in hun jaarrekeningen en administraties een paar onjuistheden aangetroffen:

1. De omzet is op kasbasis verantwoord, op beider balansen staan geen debiteuren. Dit terwijl de dienstverlening nagenoeg geheel op transactiebasis plaats vindt.

2. De afschrijvingen zijn niet juist verantwoord. Op items met aan aanschafwaarde van minder dan 450 euro wordt afgeschreven, terwijl software met een investeringswaarde van circa 1500 euro in een keer is afgeboekt.

3. Bij een van beide maten is het recht op kleinschaligheidstoeslag over een bedrag van 2700 euro niet opgevoerd in de aangifte.

4. De beiden jaarrekeningdossiers zijn incompleet. Ze bevatten de jaarrekening (balans, V&W en toelichting) en een verzameling kostenbonnen, maar geen prints van grootboekrekeningen waarmee de aansluiting gemaakt kan worden.

 

Ik wil de items 1 tot en met 3 op korte termijn gaan corrigeren met behulp van indiening een gecorrigeerde aangifte 2012. In dat verband heb ik de beiden maten gevraagd op mij te voorzien van hun omzet 2012 op transactiebasis met de debiteuren per de ultimo.

Vragen:

1. Is dit in de gegeven omstandigheden de juiste aanpak of zijn er betere mogelijkheden?

2. Valt er iets te zeggen over de reactie van de fiscus op de gecorrigeerde aangiftes? Is te verwachten dat ze aansluitend een boekencontrole komen uitvoeren?

 

Graag uw advies en bij voorbaat dank daarvoor.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.