• 0

Raad van toezicht

Hallo.

 

 

Ik bezit een paar jaar 5 procent in een bv en ik heb het aanboden gekregen om dit naar 40% uit te breiden.

 

Nu is het zo dat ik enige twijfels heb, het bedrijf staat er financieel zeer goed voor maar heeft enige cashflow nodig om de volgende stap te zetten vandaar dit aanbod.

 

Het bedrijf is opgezet door een jongenondernemer die letterlijk met niks is begonnen en die nu 20 jaar later een bedrijf heeft met 12 man personeel, wat mij echter zorgen baard is dat hij nogal vaak zijn eigen weg kiest ipv de gebaande paden als het om beslissingen en problemen gaat.

 

Het is een eigenwijs mannetje die wel naar je advies luisterd en dat advies ook zeker verder uitzoekt en overweegd maar die toch vaak kiest voor een andere weg waarvan je als ondernemer kunt afvragen of dat wel zo slim is.(bij het zoeken op dit forum zag ik dat jullie ook zo lid hebben).

 

 

Nu is het heel vaak goed gegaan maar ook soms fout en ik ben bang dat het een keer fataal fout gaat.

 

Nu dacht ik eraan om een raad van toezicht voor te stellen die hem op een afstandje in de gaten houd maar niet op zijn nek zit zoals ik dat zou doen, hierdoor krijg ik meer zekerheid en heeft hij toch zijn vrijheid.

 

Wat denken jullie hier van?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik schat in dat de betreffende ondernemer eerder accoord zal gaan met een raad van advies, dan met een raad van toezicht...

 

Maar stel het eens voor. Een slimme ondernemer ziet vast wel of en hoe hij er voordel bij kan hebben.

Zoniet, dan kun je het altijd nig afdwingen zodra er geld bij moet...

Link naar reactie
  • 0

Wat denken jullie hier van?

 

Als je 40% hebt kun je toch als aandeelhouder met hem afspreken welke grenzen er zijn aan zijn zelfstandigheid om beslissingen te nemen?

 

Bijvoorbeeld investeringen en uitgaves boven 10.000Euro altijd bij unaniem besluit enkel uitvoerbaar. En defineren welke bevoegdheden hij hieronder precies heeft.

 

Ik ken de NL wet niet al te goed maar in Common Law is het meestal zo dat een aandeelhouder met meer dan 2/3 van de aandelen zelfstandig zonder goedkeuring beslissingen mag nemen mits hierbij het belang van de andere aandeelhouders niet geschaad wordt.

 

Ook zou je kunnen bespreken of in iedergeval bespreekbaar moeten maken dat hij op 2 stoelen gaat zitten. 1 als aandeelhouder en 2 also GM van de onderneming.

 

Als GM voert hij dan (natuurlijk) de mandaten uit zoals deze door de aandeelhouders zijn vastgelegd. Hierop heeft hij dan nog steeds grote invloed maar is het ook voor hem direct meer duidelijk dat hij als GM, met dat petje op in de onderneming, niet om jouw optinie heen kan.

 

Om de invloed van de aandeelhouders te beperken in dagelijkse gang van zaken zou je ook de periodieke aandeelhouders vergaderingen tot 4x perjaar kunnen beperken waar dan het schip indien nodig wordt bijgestuurd en de resultaten besproken worden.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heet een Raad van Toezicht in het bedrijfsleven een Raad van Commissarissen en is bij kleine bedrijven 1 commissaris gebruikelijker dan een hele raad.

 

Daarnaast komt je relaas op mij wat dubbel over en de vraag van de ondernemer wat raar.

 

Enerzijds is er een ondernemer die luistert naar adviezen en door zijn eigen hoofd en buikgevoel te volgen een bedrijf heeft opgebouwd dat een inkomen biedt aan 12 mensen. Daar heb ik bewondering voor in een tijd waarin bijna niemand meer doorgroeit naar werkgeverschap. Jij schrijft dat eigenlijk ook te hebben, maar aan de andere kant heb je blijkbaar niet genoeg vertrouwen in hem om hem zijn bedrijf te laten runnen. Elke ondernemer maakt fouten. Gelukkig maar, want ondernemerschap kun je op geen enkele opleiding leren. Daar is maar één leerschool voor: de praktijk. En van de dingen die niet goed gaan leer je het meest. ;D

 

Maar waarom heeft de ondernemer je niet om een achtergestelde lening gevraagd? Bijvoorbeeld een waarvoor hij persoonlijk garant staat zodat jij de zekerheid hebt die je wilt en met een rentepercentage en afbetalingsregeling die afhankelijk zijn van de resultaten van het bedrijf? Kweetniet hoor, maar 35% van het eigendom van je bedrijf weggeven omdat je (tijdelijk) cash nodig hebt, geeft mij het gevoel dat er meer achter zit...

 

Tot zover mijn twee centen, succes ermee.

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.