• 0

BTW aftrekken volgens factuurdatum of periode geleverde diensten?

Dag allemaal, ik ben een beginnende ZZP-er en heb een vraag over de BTW aangifte.

 

Ik krijg elke maand een rekening van mijn mobiele telefoon die ik zakelijk gebruik. Hier verreken ik de BTW van. Ik krijg deze rekening meestal vrij laat (rond de 20e van elke volgende maand). Op de factuur staat dan de factuurdatum, maar ook de periode (voorgaande maand).

 

Mijn vraag is nu, in welk tijdvak moet ik de BTW verrekenen volgens het factuurstelsel? Als ik de instructies van de BD lees, dan moet ik altijd de factuurdatum in acht nemen. Dus als deze b.v. 20/01/2014 is, maar het tijdvak waarop de factuur betrekking heeft is 1/12/2013 - 31/12/2013, dan verreken ik toch in kwartaal 1 2014, correct? Maar het lijkt me dat de aftrekbare kosten betrekking hebben op 2013. Zie ik dat juist?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maar het lijkt me dat de aftrekbare kosten betrekking hebben op 2013. Zie ik dat juist?

 

Dat zie je helemaal juist. Dit is het verschil tussen de wet op de inkomstenbelasting (je neemt de kosten in het tijdvak waarin ze zijn onttsaan) en de wet op de omzetbelasting (het enige dat relevant is is de factuurdatum).

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik zit hier nog steeds mee te klooien. Ik heb dit soort facturen, b.v. van Vodafone:

 

Factuurdatum 12 januari 2014
Abonnementskosten t/m januari 2014 42,02 
Gebruikskosten t/m december 2013 (buiten tegoed) 0,15 
Overige kosten 2,25 (mislukte incasso 24/12/2013)
Overige creditering & kortingen 0,00 
Totaalbedrag excl. BTW in euro 44,42
BTW 9,33
Totaalbedrag incl. BTW in euro 53,75
Dit bedrag wordt omstreeks 10 februari 2014 automatisch afgeschreven

 

De factuurdatum is in januari 2014, dus ik moet de BTW in Q1 2014 meenemen lijkt me.

 

Wat betreft de kosten, moet ik die nu gaan splitsen in kosten voor 2013 en 2014? Oftewel 42,02 voor 2014 en 0,15 + 2,25 voor 2013?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.