Foto Fanaat

Senior
  • Aantal berichten

    31
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

Foto Fanaat's trofeeën

  1. Ik lees het. Het gaat om verschil boekwaarde en werkelijke waarde. Er is niets verkocht, dus ook geen stakingswinst gemaakt. Alles dus gewoon op nul zetten lijkt me. Dank!
  2. Okee, dus 1228 invullen bij "winst op overige activa" en dan ben ik er? Als ik dat invul dan gaat mijn totaal bij Inkomsten uit werk en woning _omlaag_! Minder belasting dus. Hoe kan dat nou?
  3. Hoi allemaal, ik heb vorig jaar mijn fotografie eenmanszaak opgeheven. Ik ben nu bezig met de laatste aangifte. Ik heb wat vraagjes over de "Specificatie van de stakingswinst". Volgens mij is het allemaal redelijk simpel, en ik heb de volgende basis gegevens: omzet: 7948 kosten - afschrijvingen: 1260 afschrijvingen: 650 betaalde BTW: 1205 winst: 6038 winst + KOR voordeel: 7243 saldo fiscale winstberekening: 7243 overige activa: aanschafprijs: 3498 boekwaarde begin 2014: 1878 boekwaarde einde 2014: 1228 restwaarde: 250 Verder geen schulden of openstaande facturen. Hoe verwerk ik het bovenstaande in de aangifte bij "Specificatie van de stakingswinst"? Moet ik onder "winst op overige activa" soms de boekwaarde eind 2014 + restwaarde invullen, van de overige activa? Of moet dit onder "desinvesteringsbijtelling wegens het staken van de onderneming"? Hartelijk dank voor tips en aanwijzingen!
  4. Bedankt iedereen voor de berichten. Ik was even op reis en daardoor mijn late reaktie. Het is mij nu wat meer duidelijk. Ik denk dat ik toch maar door blijf gaan als WUO-genieter vanwege de MKB winstvrijstelling, maar omdat ik het urencriterium niet zal halen vanaf vorig jaar ga ik dat gewoon niet meer aanvinken. Dan betaal ik wat meer belasting, maar dat is dan de prijs voor het gemak van het niet bij hoeven houden van de uren die ik wel maak. En dan kan ik er ook niet op "gepakt" worden later. Ik ga wel proberen onder de KOR grens van €1345 te blijven elk jaar door meer BTW uit te geven en meer te doen met mijn beeldende kunst (dat is 6% BTW). Vervolgens kan ik een ontheffing administratieve verplichtingen krijgen, waardoor ik geen BTW boekhouding of aangifte meer hoef te doen.
  5. Op dit pagina lees ik: "Zodra de nieuwe versie van het aangifteprogramma beschikbaar is, verschijnt daarover een bericht op deze pagina." Dat wil ik dus niet (de hele dag op die pagina moeten klikken). Ik wil een e-mail bericht in mijn mailbox zodra dit is opgelost, en voor aanverwante berichtgeving. Dan kan ik er verder mee zodra het opgelost is, en dan kan ik het ook niet vergeten. Op dit moment kan zo'n e-mail bericht alleen voor de volgende zaken ingesteld worden: Zet daar a.u.b. ook bij "Service berichten" alstublieft, beste Belastingdienst website mensen!
  6. Ik moet uit ervaring zeggen dat de Nederlandse bureaucratie (trouwens van de meeste landen) niet zo goed is ingespeeld op dit soort situaties. Komt wel steeds vaker voor dat mensen grensoverschrijdend zaken doen _en_ leven. [mod edit: quote hersteld]
  7. Begrijp ik nou goed uit je post dat je je eenmanszaak gaat opheffen? Of blijf je hier BTW-plichtig? Ik vraag dit omdat ik me afvraag of je niet in de problemen komt wanneer je b.v. een controle aangekondigt krijgt van de BD en je niet in NL bent, en b.v. om uitstel moet vragen. Ik reis zelf ook veel, maar ik ben wel woonachtig in NL en heb een eenmanszaak, en ik vraag me soms af of dat niet een probleem zou kunnen opleveren als ik weer eens 2-3 maanden weg ben. Mijn reizen zijn altijd deels voor werk (fotografie) en deels voor plezier. Verder ben ik altijd in staat geweest om alles via internet af te handelen.
  8. Wat ik fijn zou vinden is als je je zou kunnen abonneren op die service berichten via e-mail, ipv dat je "later nog eens moet proberen". Wanneer is later precies? Als je dat via e-mail te weten zou komen: stuk handiger! (opsteker voor de klantenservice van de BD die hier misschien mee leest)
  9. Ik had 'm al verstuurd vorige week maar ben mijn boekhouding 2013 opnieuw aan het doen en kom erachter dat ik bedragen inclusief BTW als omzet had staan, en daardoor teveel zou moeten gaan betalen. Ik wil nu naar beneden corrigeren maar krijg ook deze foutmelding. We wachten af...
  10. Ah dat had ik dus goed geraden :) Wat ik dan nog niet helemaal begrijp is waarom de kosten ex BTW voor prive gebruik apart moeten worden opgegeven in het aangifte programma onder "niet- of gedeeltelijk aftrekbare kosten". En waarom dat niet ook is gedaan voor het BTW gedeelte van diezelfde kosten?
  11. Dag allemaal, ik ben met mijn jaaroverzicht bezig en ik krijg mijn balans niet sluitend op 1 bedrag na: precies de hoeveelheid die ik als prive gebruik BTW heb aangemerkt. Dit is nu het geval voor de balans einde boekjaar: Activa: Kas 0.00 ABN 801.80 Investeringen 1877.57 Passiva: BTW schuld 1768.56 Schulden overig 139.06 Eigen vermogen 852.75 Verschil Activa en Passiva: 81 Die 81 is precies wat ik als prive gebruik BTW had aangemerkt. Die heb ik ook bij de BTW schuld opgeteld. Het eigen vermogen is opgebouwd uit eigen vermogen begin boekjaar plus winst min prive onttrekkingen. Is het nu de bedoeling dat ik die 81 euro bij de prive onttrekkingen optel? Want dan klopt mijn balans wel. Zo ja, leg even uit waarom precies, want ik snap de logica nog niet helemaal. Dank u!
  12. Ik zit hier nog steeds mee te klooien. Ik heb dit soort facturen, b.v. van Vodafone: Factuurdatum 12 januari 2014 Abonnementskosten t/m januari 2014 42,02 Gebruikskosten t/m december 2013 (buiten tegoed) 0,15 Overige kosten 2,25 (mislukte incasso 24/12/2013) Overige creditering & kortingen 0,00 Totaalbedrag excl. BTW in euro 44,42 BTW 9,33 Totaalbedrag incl. BTW in euro 53,75 Dit bedrag wordt omstreeks 10 februari 2014 automatisch afgeschreven De factuurdatum is in januari 2014, dus ik moet de BTW in Q1 2014 meenemen lijkt me. Wat betreft de kosten, moet ik die nu gaan splitsen in kosten voor 2013 en 2014? Oftewel 42,02 voor 2014 en 0,15 + 2,25 voor 2013?
  13. Na weer een paar dagen cijfertjes turen heb ik net mijn aangifte 2012 opnieuw opgestuurd en zo ook een suppletie OB over dat jaar. Ik wil bij deze heel veel dank betuigen aan Joost en HeRaFin, die mij heel erg goed op weg hebben geholpen! Zonder die hulp had ik er zeker niet uit gekomen. Hierna 2011 nog eens onder de loep nemen als ik weer een beetje ben bijgekomen. En dan 2013 natuurlijk, dat moet dan inmiddels op rolletjes gaan met het Excel bestand wat ik nu heb. Voortaan ga ik het in ieder geval elk kwartaal goed bijhouden. Zo, ik kan spoedig aan mijn weekend beginnen. Dat was vorige week wel anders :)
  14. Roel, bedankt voor elke aanwijzing of tip. Ik stel het allemaal zeer op prijs na een week lang naar de getallen staren en veel op het forum zoeken. Ik ben al een heel stuk wijzer dan voorheen en ik vond dat ik al redelijk ver was gekomen :) Wat betreft extra transacties verzinnen, dat wil ik uiteraard niet doen. Maar daarom begrijp ik niet hoe de BTW schuld nou geboekt moet worden. Die had ik dus eerst "nergens" maar nu dus als van de kas af geboekt op 31/12, maar ik denk niet dat dit de juiste manier is, want die is toch eigenlijk helemaal niet afgeboekt daar van nog? Ik denk dat ik iets fundamenteels niet begrijp met hoe schulden te boeken en hoe die in de activa/passiva weer te geven zonder dat de balans van slag raakt. Ik heb de hele spreadsheet naar HeRaFin en Joost gestuurd. Elke aanwijzing wordt zeer op prijs gesteld!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.