lozaa1988 Geplaatst: 6 januari 2014 lozaa1988 4 0 Geplaatst: 6 januari 2014 Beste lezers van Higherlevel, Ik heb sinds vorig jaar een webshop/postorderbedrijf. Wij leveren alleen aan particulieren. Ik heb op het forum gezocht maar krijg afwisselende antwoorden op mijn vraag. Wij boeken onze administratie via het kasstelsel. Mijn vraag is hoe zit het nu met de voorraad. -Heb ik een voorraad? Want ik boek een inkoop alleen op de rekening inkopen en niet op voorraden. Mijn resultaat rekening ziet er nu ongeveer zo uit. (heb het hier niet uitgesplitst) Het is het 1e jaar dus alle balansrekening zijn leeg aan het begin van het jaar Omzet 10000 Inkopen 12000 Kosten 2500 verlies van 4500 Maar mijn voorraad heeft nu nog een waarde van 6000 euro. Normaal gesproken gebruik je inkoopwaarde verkoop ipv dat je de gehele inkopen in je rr verwerkt toch of zie ik dit verkeerd. Normaal zou je zeggen dat de inkoopwaarde van de verkoop beginvoorraad 0 + inkopen 12000 - eindvoorraad 6000 = 6000 Hoe komt het dan dat ik nu 12000 euro moet invullen en niet die 6000 euro van de werkelijke inkoopwaarde. En moet ik nu wel of niet de voorraad positie op de balans opnemen of werkt dit niet zo? Bij voorbaat dank voor de reacties. Link naar reactie
0 Roel J Geplaatst: 6 januari 2014 Roel J Retired Mod 7,6k 33 1476 Geplaatst: 6 januari 2014 Beste lezers van Higherlevel, Ik heb sinds vorig jaar een webshop/postorderbedrijf. Wij leveren alleen aan particulieren. Ik heb op het forum gezocht maar krijg afwisselende antwoorden op mijn vraag. Wij boeken onze administratie via het kasstelsel. Mijn vraag is hoe zit het nu met de voorraad. -Heb ik een voorraad? Want ik boek een inkoop alleen op de rekening inkopen en niet op voorraden. Kasstelsel is uitsluitend een relevant begrip voor de aangifte omzetbelasting. Je moet inderdaad voor de winstbepaling tbv de aangifte inkomstenbelasting gewoon voorraad opnemen in je balans, dat je nu alles op de rekening inkopen boekt in de resultaten rekening (rr) heeft niets te maken met het kasstelsel. maar gewoon met de eenvoudige methode om voorraad en inkoopwaarde verkopen te bepalen. Mijn resultaat rekening ziet er nu ongeveer zo uit. (heb het hier niet uitgesplitst) Het is het 1e jaar dus alle balansrekening zijn leeg aan het begin van het jaar Omzet 10000 Inkopen 12000 Kosten 2500 verlies van 4500 Maar mijn voorraad heeft nu nog een waarde van 6000 euro. Normaal gesproken gebruik je inkoopwaarde verkoop ipv dat je de gehele inkopen in je rr verwerkt toch of zie ik dit verkeerd. Normaal zou je zeggen dat de inkoopwaarde van de verkoop beginvoorraad 0 + inkopen 12000 - eindvoorraad 6000 = 6000 ja je inkoopwaarde verkopen moet je gewoon naar 6000 euro brengen en de voorraad hoort 6000 euro te zijn. Dat kan door bovengenoemde berekening. Hoe komt het dan dat ik nu 12000 euro moet invullen en niet die 6000 euro van de werkelijke inkoopwaarde. geen idee hoe je tot deze conclusie bent gekomen na je inleiding die verder wel klopte. Link naar reactie
0 lozaa1988 Geplaatst: 6 januari 2014 Auteur lozaa1988 4 0 Geplaatst: 6 januari 2014 Bedankt voor de reactie. Hoe ik hiertoe ben gekomen is een collega die mij even liet zien hoe zijn rr rekening van afgelopen jaar eruit zag. Hij heeft hetzelfde bedrijf wij en heeft te maken met dezelfde kosten en opbrengsten. In zijn RR van 2012 (Zijn 1e boekjaar) stonden alleen de volgende dingen vermeld (Omzet, Inkopen(niet de inkoopwaarde maar de inkopen die hij heeft gedaan in 2012(dit heb ik nageteld aan de hand van alle inkoopfacturen) Hij had ook nog een voorraad waarde van 5000 euro op 31-12-12), kosten en uiteindelijk een winst. Op de balans van 31-12-12 staat geen voorraad vermeld terwijl er wel een voorraad aanwezig is aan het einde van het jaar. Deze balans en rr zijn opgesteld door een accountant. Ook zag ik op dit forum meerdere mensen vermelden dat je bij het kasstelsel geen voorraad hebt?? Dit brengt mij erg in verwarring. En ik las het volgende: Voorbeeld: Omzet 2010 : 10000 Inkopen 2010: 10000 Kosten: 4000 Verlies 4000 Voorraad 31-12-12 5000 De inkopen in 2012 worden als totale kosten genomen over het jaar 2012 terwijl niet alle inkopen zijn verkocht. Wat ik zelf nogal vreemd vind omdat je normaal gesproken altijd een inkoopwaarde verkopen gebruikt. Link naar reactie
0 Roel J Geplaatst: 6 januari 2014 Roel J Retired Mod 7,6k 33 1476 Geplaatst: 6 januari 2014 Dat is nog steeds geen kasstelsel voor de inkomstenbelasting, want als gesteld die bestaat niet, wat wel bestaat is dat je als het om een klein bedrag gaat en de invloed het houden van voorraad van gering belang is dan hoef je geen voorraad op te nemen in je cijfers. dit is echter dus een uitzondering voor kleine ondernemers Ik heb hier ook even in wat andere draadjes gezocht.. en ik vond deze reactie dan wel even het duidelijkst uitleggen hoe het zit. Bij het toepassen van de regeling moet je dus bekijken of de invloed van de voorraad op het resultaat klein genoeg is, nu gebruik ik de regeling in de praktijk niet en vind ik het lastig in te schatten. Maar ik zou dit ook niet klakkeloos toepassen, je moet daarbij kijken naar de toekomst verwachting van je onderneming en de omzet en winstontwikkeling en het totale fiscale plaatje. Link naar reactie
0 lozaa1988 Geplaatst: 6 januari 2014 Auteur lozaa1988 4 0 Geplaatst: 6 januari 2014 Dat is nog steeds geen kasstelsel voor de inkomstenbelasting, want als gesteld die bestaat niet, wat wel bestaat is dat je als het om een klein bedrag gaat en de invloed het houden van voorraad van gering belang is dan hoef je geen voorraad op te nemen in je cijfers. dit is echter dus een uitzondering voor kleine ondernemers Ik heb hier ook even in wat andere draadjes gezocht.. en ik vond deze reactie dan wel even het duidelijkst uitleggen hoe het zit. Bij het toepassen van de regeling moet je dus bekijken of de invloed van de voorraad op het resultaat klein genoeg is, nu gebruik ik de regeling in de praktijk niet en vind ik het lastig in te schatten. Maar ik zou dit ook niet klakkeloos toepassen, je moet daarbij kijken naar de toekomst verwachting van je onderneming en de omzet en winstontwikkeling en het totale fiscale plaatje. Heel erg bedankt voor de duidelijke reactie. Ik ga er mee aan de slag. Met vriendelijke groeten, Link naar reactie
lozaa1988
lozaa1988
Beste lezers van Higherlevel,
Ik heb sinds vorig jaar een webshop/postorderbedrijf. Wij leveren alleen aan particulieren.
Ik heb op het forum gezocht maar krijg afwisselende antwoorden op mijn vraag.
Wij boeken onze administratie via het kasstelsel.
Mijn vraag is hoe zit het nu met de voorraad.
-Heb ik een voorraad? Want ik boek een inkoop alleen op de rekening inkopen en niet op voorraden.
Mijn resultaat rekening ziet er nu ongeveer zo uit. (heb het hier niet uitgesplitst)
Het is het 1e jaar dus alle balansrekening zijn leeg aan het begin van het jaar
Omzet 10000
Inkopen 12000
Kosten 2500
verlies van 4500
Maar mijn voorraad heeft nu nog een waarde van 6000 euro.
Normaal gesproken gebruik je inkoopwaarde verkoop ipv dat je de gehele inkopen in je rr verwerkt toch of zie ik dit verkeerd.
Normaal zou je zeggen dat de inkoopwaarde van de verkoop beginvoorraad 0 + inkopen 12000 - eindvoorraad 6000 = 6000
Hoe komt het dan dat ik nu 12000 euro moet invullen en niet die 6000 euro van de werkelijke inkoopwaarde.
En moet ik nu wel of niet de voorraad positie op de balans opnemen of werkt dit niet zo?
Bij voorbaat dank voor de reacties.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag