• 0

Afschrijven en termijnbetalingen

Goedemiddag,

 

Ik heb al gezocht op de site van de belastingdienst, ge-googled en ook hier in het forum gezocht maar ik kan het niet vinden.

 

Wat is de vraag: wij hebben in januari 2013 een toiletgebouw aangeschaft (voor op onze camping). Deze is in januari ook neergezet (15 januari) maar in 3 termijnen betaald: in januari, in maart en in juni. In maart is ook pas het toiletgebouw in gebruik genomen. Hoe zit dat nu met de afschrijvingen? Kan ik alle betalingen op 1 hoop gooien en dan een jaar afschrijven (vanaf 15 januari), of geldt dan de ingebruikname van het gebouw als startdatum van afschrijving of moet ik de drie betalingen apart naar rato afschrijven?

 

Ik kom er niet uit. Bedankt alvast.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Betalen heeft in ieder geval niets met afschrijven te maken, dus die afhankelijkheid is er niet. Wellicht is de aanschaf-datum bepalend? Ook kan ik me vaag herinneren dat investeringen in de regel over vijf jaar fiscaal worden afgeschreven en ik dacht dat je daar alleen van kunt afwijken onder specifieke regelingen, zoals willekeurig afschrijven door starters.

Link naar reactie
  • 1

De afschrijving vangt aan bij de ingebruikname van een bedrijfsmiddel waarbij er afschrijving tijdsgelang plaatsvindt als het slechts een gedeelte van het jaar wordt gebruikt.

 

Zodra een bedrijfsmiddel nutsprestaties gaat leveren is er sprake van ingebruikname. Dat er later betaald wordt - of in delen betaald wordt - is niet van belang.Tevens is niet vereist dat de prestaties volledig worden verricht; een bedrijfsmiddel dat gebreken vertoont kan dus in gebruik genomen zijn.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.